ابرقدرت جدید شما؛ استفاده از مفروضات توانمند - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

ابرقدرت جدید شما؛ استفاده از مفروضات توانمند

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • فیلسوفان و روانشناسان به طور یکسان می‌گویند که پیش فرض های از پیش ساخته شده ما را در مورد خود و جهان، شادی و موفقیت را شکل می دهند.
  • مطالعات برروی خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری انسان نشان می‌دهد که برخی از مفروضات به انسان قدرت می‌دهند، در حالی که برخی دیگر انسان را مهار می‌کنند.
  • استفاده از مفروضات توانمند در مورد خودتان می تواند سلامت روانی و زندگی شما را تغییر دهد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – آیا تا به حال این تصور را شنیده اید که هر کسی واقعیت یا معنای زندگی خود را دارد؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که چه چیزی افراد خوش بین را خوشحال می کند؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا برخی افراد اینقدر به خود اطمینان دارند و اعتماد به نفس بالایی دارند؟ از نظر روان‌شناختی، شیوه‌ای که ما از طریق آن زندگی را تجربه می‌کنیم، تا حد زیادی توسط مفروضات از پیش ساخته‌شده‌ای که در مورد خود، دیگران و محیطی که این تجربیات در آن اتفاق می‌افتند، شکل می‌گیرد. این مفروضات جهان بینی هستند و عینک مجازی ما هستند که از طریق آن هر چیزی را که در زندگی با آن روبرو می شویم درک و تفسیر می کنیم. آنها از ترکیبی جدا نشدنی و عمیق از افکار و احساسات تشکیل شده اند. آنها می توانند برای افراد مختلف، حتی برای دوقلوهای همسان متفاوت باشند. به همین دلیل است که دو نفر می توانند یک رویداد مشابه را تجربه کنند و در عین حال به طور بسیار متفاوتی تحت تأثیر قرار بگیرند. نام دیگر این مفروضات قطعی Weltanshuung است.

اگرچه ایمانوئل کانت (Immanuel Kant) اولین بار در مورد مفروضات توانمند نوشت، اما این فیلسوف ویلیام جیمز بود که مفروضات توانمند را در دهه 1890 رایج کرد. آنها تا حد زیادی بر فرمول بندی ماهیت روانشناسی انسان تأثیر گذاشتند. جهان بینی های فرضی نقش مهمی در تعیین خوشبختی و احتمالاً موفقیت شما دارند. خوش بینان تصور می کنند که در هر ابری یک پوشش نقره ای وجود دارد. آنها اصرار دارند که جنبه مثبت زندگی را ببینند، حتی در حین شکست و بعد از آن. افراد با عزت نفس بالا تصور می کنند که شاد و موفق خواهند بود، حتی اگر مدتی طول بکشد تا به آنجا برسند. آنها اعتماد به نفس را تراوش می کنند. به زبان ساده، اگر بتوانید فرضیات خود را تغییر دهید، می توانید زندگی خود را بهبود ببخشید.

مهار جهان بینی های فرضی

جهان بینی می تواند ارزشمند باشد. آنها به ما کمک می کنند تا موفقیت، شکست، شادی و ناامیدی را تعریف کنیم. آنها تعیین می کنند که ما در هر تلاشی چقدر راسخ خواهیم بود. برخی از جهان بینی ها سازنده هستند، اما برخی دیگر ممکن است معکوس باشند. درمانگران شناختی استدلال می کنند که فرضیات و تفسیرهای شما سلامت روان شما را تعیین می کند. درمان شناختی اغلب شامل کشف مفروضاتی است که نتیجه معکوس دارند. همچنین شامل شناسایی مفروضاتی است که می تواند توانمندسازی کند. شما می توانید با استفاده از جهان بینی هایی که قدرت می بخشند، یک “ابَر قدرت” جدید آزاد کنید. شما می توانید یاد بگیرید که کاری را که افراد خوش بین و با اعتماد به نفس به طور طبیعی انجام می دهند را انجام دهید.

هشت جهان بینی قدرتمند

در ادامه فهرست هشت جهان بینی فرضی قدرتمند وجود دارد که من در مطالعاتم بر روی افراد بسیار انعطاف پذیر دیده ام. هر کدام را در نظر بگیرید تا ببینید چگونه می توانند به شما کمک کنند تا زندگی خود را تغییر دهید.

  • استقامت مهمتر از استعداد است. حتی اگر با استعداد زیادی به دنیا نیامده باشید، قدرت ذهن، بزرگی تلاش و سرسختی می تواند سرنوشت شما را رقم بزند.
  • سفر زندگی نباید برنامه ریزی شود. جست‌وجوی شما برای یک زندگی پربار اغلب سفری به ناشناخته است. هیجان‌انگیزترین بخش آن سفر ممکن است آماده کردن خود برای فرصت‌هایی باشد که زندگی برای شما در نظر گرفته است و از آن‌ها بی‌اطلاع هستید و ممکن است حتی در حال حاضر وجود نداشته باشند.
  • آسیب پذیر بودن اشکالی ندارد. تلاش برای کنترل همه چیز در زندگی شما یک کار احمقانه است. آسیب پذیری روانی ناشی از خارج از کنترل بودن می تواند یک نقطه قوت باشد زیرا به شما امکان می دهد عوامل خارج از محدوده کنترل محدود خود را کشف کنید.
  • افکار متفاوت باید مورد استقبال قرار گیرند، زیرا می توانند انواع گسترده “واقعیت” را به شما آموزش دهند و با انجام این کار می توانند نوآوری را تحریک کنند. تنها گوش دادن به صداهایی که نتیجه گیری های از پیش تعیین شده شما را تایید می کند رشد شما را متوقف می کند.
  • رشد روانی به بهترین وجه از طریق ناملایمات تقویت می شود. همانطور که یک ماهیچه با چالش قوی تر می شود، ذهن و روح انسان نیز با چالش قوی تر می شود. محافظت از افراد در برابر چالش، استرس و همه ناملایمات رشد و شادی را متوقف می کند. مفهوم شکنندگی ذاتی انسان یک افسانه است.
  • مراقب شهود باشید، ممکن است بیشتر از اینکه درست باشد اشتباه باشد. شهود مبتنی بر شناخت است. اگر تجارب زیسته شما محدود باشد، دقت شهود شما نیز زیاد خواهد بود.
  • دوستی های واقعی را گسترش دهید. کیفیت جای کمیت را می گیرد. روابط حمایتی بهترین پیش بینی کننده تاب آوری انسان است.
  • نقاط قوت خود را شناسایی کنید، سپس نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. سپس با سرسختی نقاط قوت را به نقاط قوت خارق العاده تبدیل کنید. زمان را برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت متوسط تلف نکنید.

گفته شده است که چیزی به نام واقعیت بدون تفسیر شما وجود ندارد. تفاسیر مبتنی بر فرضیات است. فرضیات خود را تغییر دهید تا زندگی خود را تغییر دهید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی