ارتباط بیش از حد مودبانه می‌تواند سمی باشد - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

ارتباط بیش از حد مودبانه می‌تواند سمی باشد

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • ارتباط بسیار مودبانه می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.
  • وقتی پیام‌ها در لایه‌های ادب پیچیده می‌شوند، نیت یا معنای واقعی ممکن است از بین برود.
  • هنگام ارائه بازخورد، مستقیم و در عین حال سازنده باشید.
  • اگر چه ساده بودن در ابتدا می‌تواند باعث احساس ناراحتی شود، اما در درازمدت می‌تواند به رابطه کمک کند.

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – در تلاشمان برای حفظ تناسب، اجتناب از تنش و جلوگیری از فوران احساسات آسیب دیده، گاهی وسوسه می‌شویم حقیقت را پنهان کنیم. در حالی که مودب بودن به طور کلی به عنوان ویژگی مثبت تلقی می شود، ادب بیش از حد می‌تواند ارتباطات را دچار چالش کند و منجر به سوء تفاهم شود. همچنین باعث شود مسائل مهم، حل نشده باقی بمانند.

پیشنهاد این است که مسئولیت احساسات خود را بر عهده بگیرید و به دیگران اجازه دهید مسئولیت احساسات خود را بپذیرند، پذیرش مسئولیت جزء کلیدی در روابط سالم و ارتباط مسئولانه است. وظیفه شما این نیست که هنگام ارائه خبری ناخوشایند، شدت نگرانی را به حدی کاهش دهید که دیگران را در مورد اهداف خود گیج کنید.

خوشبختانه، برخی از استراتژی‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین مهربانی، ارتباط مستقیم و بدون پرده را تقویت کنید.

چرا ما از پوشش ادب استفاده می‌کنیم؟

اگر ما دعوت به مهمانی را رد کنیم، با همکار خود مخالفت کنیم یا آنچه را که نیاز داریم بخواهیم، ​​پوشش مودبانه در سناریوهای مختلف نقش دارد. اما، صرف نظر از آنچه در مورد آن صحبت می کنیم، در ادامه چند دلیل متداول وجود دارد که ما بیش از حد مودب می‌شویم:

  • ترس از تنش: بسیاری از افراد از ارتباط مستقیم اجتناب می کنند زیرا از تنش و درگیری می ترسند. آنها بر این باورند که نرم کردن کلماتشان خطر بحث و جدل یا جریحه دار کردن احساسات را به حداقل می رساند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 5 چالش اصلی که منجر به ترس از رها شدن می شود را مطالعه کنید.)
  • میل به تایید: برخی از افراد تمایل شدیدی به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند و این باعث می شود که حقیقت را بپوشانند تا از نارضایتی دیگران جلوگیری کنند یا تصویری مثبت از خود ارائه دهند. (پیشنهاد می‌شود مطلب رهایی از جلب خشنودی و رضایت دیگران را مطالعه کنید.)
  • هنجارهای فرهنگی: در برخی از فرهنگ ها، ارتباط غیرمستقیم نوعی هنجار است و مودب بودن بیش از حد راهی برای نشان دادن احترام و حفظ هماهنگی اجتماعی است. (پیشنهاد می‌شود مطلب قربانی تربیت و فرهنگ آلوده نباشید را مطالعه کنید.)

معایب ارتباط بیش از حد مودبانه

در حالی که مودب بودن محاسن خود را دارد، ادب بیش از حد می تواند مسائل تازه‌ای را ایجاد کند. چه با لبخند خبرهای سختی را ارائه کنید و چه در حین ابراز نارضایتی خود به طور مکرر از کسی تشکر کنید، خطرات پوششی ادب در کمین شما قرار دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تفسیرهای نادرست: وقتی پیام‌ها در لایه‌های ادب پیچیده می‌شوند، نیت یا معنای واقعی ممکن است از بین برود. این می تواند منجر به تفسیرهای نادرست شود، جایی که گیرنده ممکن است به طور کامل جدیت یا فوریت پیام را درک نکند.
  • مسائل حل نشده: پیام های حاوی ادب فرآوان می توانند از پرداختن به مسائل مهم جلوگیری کنند. وقتی بازخورد واضح نیست، گیرنده ممکن است نیاز به تغییر یا بهبود را تشخیص ندهد.
  • ناامیدی و رنجش: با گذشت زمان، عدم وضوح می تواند منجر به ناامیدی و رنجش شود، به خصوص اگر یکی از طرفین احساس کند شنیده یا درک نمی شود. (پیشنهاد می‌شود مطلب 5 راهکار برای غلبه بر ناامیدی را مطالعه کنید.)

استراتژی هایی برای ارتباط رُک و مستقیم

اگر چه رک بودن در ابتدا احساس ناراحتی ایجاد می‌کند، اما در نهایت می تواند در درازمدت به رابطه کمک کند. می‌توان در عین حال مهربان و رک بود. در زیر چند استراتژی وجود دارد که می تواند ارتباط را مستقیم تر کند:

  • نکات حرف‌های خود را از قبل بنویسید: چند دقیقه به پیامی که می‌خواهید ارسال کنید و اینکه چگونه می‌توانید به طور مؤثر آن را انتقال دهید، فکر کنید. به حرف هایی که وسوسه می‌شوید بگویید، مانند «ما هنوز می‌توانیم باهم دوست باشیم» توجه کنید تا از آسیب رساندن به طرف مقابل خودداری کنید. نوشته خود را در صورت نیاز ویرایش و اصلاح کنید تا مطمئن شوید پیام های مختلط ارسال نمی کنید.
  • شفاف و مختصر باشید: شفافیت کلید ارتباط موثر است. سعی کنید در پیام های خود واضح و مختصر باشید و مطمئن شوید که قصد شما غیرقابل انکار است. هر چه طولانی تر صحبت کنید، احتمال گُنگ شدن کلمات شما بیشتر می شود.
  • از بازخورد سازنده استفاده کنید: هنگام ارائه بازخورد، مستقیم و در عین حال سازنده باشید. گفتن جملاتی مانند “من به تو نیاز دارم” مفید نیست. مثال‌های خاص و راه‌حل‌های بالقوه را برای سازنده‌تر کردن مکالمه ارائه دهید.
  • همدلی را تمرین کنید: دیدگاه شخصی که با او در ارتباط هستید را درک کنید. ممکن است مکالمه را با اذعان به این جمله آغاز کنید: “این مکالمه دشواری است اما مهم است.” این به شما کمک می کند پیام خود را به گونه ای تنظیم کنید که صادقانه و با ملاحظه باشد.
  • از لحن مناسبی استفاده کنید: در حالی که مهم است که رک و پوست کنده باشید، حفظ لحن گرم و محترمانه می تواند به دریافت مثبت پیام شما کمک کند. همانند لبخند زدن در حین ارائه خبری غم انگیز یا خندیدن در حین گفتگوی قاطعانه که باعث ناسازگاری جملات با زبان بدن شما می‌شود، مطمئن شوید که ناسازگار نیستید. لحن محترمانه را با پیام ترکیبی اشتباه نگیرید.
  • گشودگی را تشویق کنید: محیطی را ایجاد کنید که در آن برای ارتباط آزاد و صادقانه ارزش ایجاد شود. دیگران را تشویق کنید تا افکار و احساسات خود را با صراحت بیان کنند. به بازخوردها گوش دهید و در صورت لزوم شفافیت ارائه دهید.

در حالی که طبیعی است که بخواهیم از احساسات دیگران در امان بمانیم، ارتباط بیش از حد مودبانه گاهی اوقات می‌تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد. با تلاش برای تعاملات مستقیم و صادقانه تر، می توانیم سوء تفاهم ها را کاهش دهیم و روابط مبتنی بر اعتماد و شفافیت را پرورش دهیم. به یاد داشته باشید، هدف این نیست که ادب را کنار بگذاریم، بلکه آن را با صداقت متعادل کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ارتباطات ما هم مهربانانه و هم مؤثر است.

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها