اضطراب دروغگو است - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

اضطراب دروغگو است

فهرست مطالب

نکات مهم این مطلب:

  • علائم اضطراب می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. تشخیص این بیماری به خصوص در کودکان و نوجوانان دشوار است.
  • اضطراب ممکن است شامل سازگاری بیش از حد، کنسل کردن در آخرین لحظه یا تقلا برای انتقال واضح افکار باشد.
  • افراد مضطرب ممکن است بیش از حد از خود انتقاد کنند. شناسایی و تغییر خودگویی مضر می تواند به رفع اضطراب کمک کند.

گروه ترجمه کلینیک آوان – وقتی به اضطراب یا فردی که مضطرب است فکر می کنیم، ممکن است به کسی فکر کنیم که وحشت زده است ویا بیش از حد گریه می کند. این می تواند تجربه اضطراب باشد، اما همیشه برای کودکان و نوجوانان یا بزرگسالان جوان چندان واضح نیست. اضطراب یک تجربه فیزیولوژیکی و شناختی درونی است که می تواند همه جانبه و سازگار باشد. روزهایی هستند که اضطراب شدیدتر است و روزهایی هستند که اضطراب آرام تر است. مواقعی وجود دارد که اضطراب توسط یک رایحه یا فکری ایجاد می شود و گاهی اوقات، به ظاهر بدون هیچ دلیلی اضطراب ایجاد می شود.

اضطراب می تواند یک ناتوانی نامرئی باشد زیرا نمی توان آن را دید. نگاه کردن به یک فرد و ارزیابی دقیق تجربه او از اضطراب و شدت آن اغلب بسیار دشوار است. این یک تجربه درونی است که می تواند به راحتی به عنوان گوشه گیری یا بی علاقگی به اشتباه تعبیر شود. در واقع، افراد مبتلا به اضطراب اصلاً گوشه گیر و بی علاقه نیستند. در عوض، آنها اغلب می خواهند پذیرفته شوند و بخشی از گروه باشند. آنها می خواهند حضور داشته باشند اما اغلب نگران موارد زیر هستند:

  • اطرافیان چه احساسی خواهند داشت
  • ممکن است در موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند به ایجاد احساسات منفی کمک کرده باشند
  • بتوانند گفتگو را به خوبی حفظ کنند
  • ممکن است مورد قضاوت قرار بگیرند
  • ایمنی خودشان و دیگران
  • نحوه قرار دادن بدن خود
  • کجا ایستادن
  • چه زمانی صحبت کنیم و چه زمانی صحبت را متوقف کنیم

اضطراب دروغگو است

اضطراب چگونه می تواند باشد

اگرچه اضطراب ظاهر خاصی ندارد، اما رفتارهایی وجود دارد که افراد مضطرب از خود نشان می دهند.

  • صحبت بیش از حد در موقعیت های اجتماعی برای پوشاندن سکوت ناخوشایند
  • خندیدن به جوک ها و نظرات همه
  • بیش از حد موافق بودن
  • گفتن “بله” به برنامه های اجتماعی و سپس لغو لحظه آخری
  • لکنت زبان
  • تلاش برای برقراری ارتباط واضح افکار
  • تکرار یک فکر یا عبارت
  • از دست دادن رشته فکر

چگونه به خود یا فردی که احساس اضطراب می کند کمک کنید

  • یک حلقه اسپینر تهیه کنید و در مواقعی که مضطرب هستید از آن استفاده کنید.
  • بپرسید: “خوبی؟”
  • بگویید، “دوست داری برای استراحت به جای ساکت تری بروی؟”
  • زمانی که احساس می‌کنید بیش از حد برانگیخته شده‌اید یا تحت تأثیر موقعیت قرار گرفته‌اید، به یک فضای ساکت‌تر بروید و استراحت کنید ویا یک بازی با گوشی خود انجام دهید.
  • اگر سوالی از شما پرسیده شد و نمی دانید چگونه پاسخ دهید، بگویید «مطمئن نیستم. بگذارید در مورد آن بعدا پاسخ دهم.»
  • اگر نمی‌خواهید در برنامه ای شرکت کنید، بگویید «می‌خواهم قبول کنم، اما دفعه بعد».

اضطراب دروغگو است

خودمراقبتی برای اضطراب

به‌عنوان یک فرد مضطرب، نمی‌دانم چه زمانی باید متوقف شوم و استراحت کنم یا کمی منعطف باشم. ما می توانیم بیش از حد از خود انتقاد کنیم. به عنوان مثال، ما هرگز از عبارات زیر برای شخص دیگری استفاده نمی کنیم:

  • من خیلی احمقم.
  • من نمی توانم این کار را انجام دهم.
  • آنها از من متنفرند.
  • من ادم سفیه و احمق هستم.
  • چرا این کار را کردم؟
  • چرا این را گفتم؟
  • هیچ کس نمی خواهد دوباره با من صحبت کند.
  • آنها دیگر هرگز مرا دعوت نمی کنند.
  • هیچ کس به من اهمیت نمی دهد.
  • چطور ممکنه کسی مثل من رو دوست داشته باشه؟

کمی استراحت کنید و با خودتان کلمات محبت آمیز بگویید. از عباراتی مانند:

  • این برای من سخت است.
  • با چه کسی می توانم صحبت کنم؟
  • در حال حاضر چه کاری می توانم انجام دهم تا به خودم کمک کنم؟
  • من احمق نیستم.
  • من می ترسم.

اضطراب یک دروغگو است. فقط به این دلیل که افکار مضطرب داریم به این معنی نیست که آن افکار ناخوشایند واقعی هستند. و به یاد داشته باشید که افکار ما جریان ساز نیستند و نمی توانند اتفاقاتی را رقم بزنند. آنها فقط افکار هستند، آنها را به عنوان افکار مبتنی بر ترس ها و ناامنی ها بشناسید و سپس از ذهن خود خارج کنید و بگذارید بروند.

اضطراب واقعی است حتی اگر گاهی اوقات از بیرون قابل مشاهده یا اندازه گیری نباشد. رفتارهای خود را بشناسید و راه های آرامش بخش تری برای صحبت با خود بیابید. به دنبال درمان با متخصصی باشید که در تکنیک‌های رفتاری شناختی تخصص دارد تا بتوانید افکارتان و چگونگی تأثیر آن‌ها بر رفتارتان را با وضوح بیشتری شناسایی کنید.

منبع سایکولوژی تودی / نوشته دکتر لیز ماتیس

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها