بازگردادن عشق بعد از دعوای همسران - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

بازگردادن عشق بعد از دعوای همسران

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • نحوه مدیریت دعوای همسران می تواند رابطه آنها را تیره یا تقویت کند.
  • بسیار مهم است که مسئولیت نقش خود را در یک درگیری به عهده بگیرید و به دقت به دیدگاه طرف مقابل گوش دهید.
  • ژست های کوچک می تواند تفاوت بزرگی در برقراری ارتباط مجدد با همسرتان بعد از مشاجره ایجاد کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – اختلاف نظرها و مشاجرات، اگرچه ناراحت کننده هستند، اما بخش طبیعی و حتی مهم هر رابطه هستند. این مواقع نادری است که شما و شریک زندگیتان می توانید آشکارا ایده های متناقض را بیان کنید و مستقیماً از صمیم قلب صحبت کنید. بدون چنین فرصت‌هایی، پیشرفت رابطه می‌تواند متوقف شود و یک پیوند عاطفی سطحی می‌تواند جای آن چیزی را بگیرد که می‌تواند یک ارتباط بسیار عمیق‌تر باشد.

قدرت یک رابطه کمتر با توانایی دو شریک در اجتناب از مشاجره و بیشتر با نحوه ظاهر شدن آنها به عنوان یک زوج پس از درگیری سنجیده می شود. به آن مانند یک آتش سوزی کنترل شده فکر کنید، آسیب کوتاه مدت باعث ایجاد اکوسیستم طولانی مدت سالم تر می شود. در ادامه سه راهکار برای برقراری ارتباط مجدد و بهبودی پس از مشاجره با شریک زندگی خود آورده شده است. (پیشنهاد می‌شود مقابه آیا به همسر خود دلبستگی ناسالم دارید را مطالعه کنید.)

به جای پیروزی بر روی سازش تمرکز کنید.

بعد از اینکه فریاد زدن، سنگ اندازی ویا انتقاد فروکش کرد، کمی زمان بگذارید و بر روی تجربه خودتان با شریک زندگی خود تامل کنید تا از دعوای خود در مورد همان موضوع در آینده جلوگیری کنید. احتمالاً نمی خواهید این کار را بلافاصله بعد از دعوا انجام دهید. به آن زمان بدهید، شاید چند ساعت یا حتی یک یا دو روز، تا اعصاب هر دو شما آرام شود.

مطمئن شوید که مسئولیت نقش خود در بحث را بر عهده می گیرید. به جای پیروزی بر روی یافتن سازش تمرکز کنید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی خانواده نشان داد، زوج هایی که به طور فعال روی ترمیم رابطه خود و به دست آوردن دیدگاه های جدید تمرکز می کنند، نسبت به زوج هایی که از صحبت کردن در مورد دعوا اجتناب می کنند یا به سادگی آن را رها می کنند، صمیمیت خود را راحت تر به دست می آورند.

در زیر چند مرحله وجود دارد که می توانید برای پردازش استدلال را به روشی سالم دنبال کنید:

  1. به داستان و احساس همسر خود در مورد وضعیت گوش دهید. او در مورد واکنش خود و واکنش شما به موقعیت چه احساسی دارد؟
  2. نقش خود را در درگیری تصدیق کنید. چگونه به ایجاد و تشدید درگیری کمک کردید؟
  3. برای جلوگیری از درگیری های مشابه در آینده، راه های مؤثرتری را برای برقراری ارتباط با یکدیگر برنامه ریزی کنید.

به یاد داشته باشید: دعوا کردن مکرر بر سر یک موضوع هرگز نشانه خوبی نیست. (در چنین مواردی، ممکن است زوج درمانی ضروری باشد.) با این حال، بحث‌های جدیدی که راه‌حل‌های جدیدی را به همراه می‌آورند، می‌توانند برای رابطه سالم و سازنده باشند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 3 روش برای حمایت همسران از یکدیگر را مطالعه کنید.)

آرامش را بازگردانید.

مشاجره با شریک زندگی تان می تواند باعث ایجاد احساس دوری یا پریشانی شود. برای احیای محبت، به اصول اولیه بازگردید و اساس رابطه خود را دوباره مرور کنید.

ممکن است تعجب کنید که یک حرکت ساده مانند در آغوش گرفتن، ابراز قدردانی یا درخواست برای گذراندن وقت با هم چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند. در واقع، مطالعه‌ای که در مجله روابط اجتماعی و شخصی منتشر شده است، نشان می‌دهد که آن دسته از همسرانی که به طور منظم از یکدیگر تماس محبت آمیز دریافت می‌کنند، خوشحال‌تر هستند و رضایت بیشتری از رابطه را گزارش می‌کنند.

ایده این است که فضای صمیمی را که با شریک زندگی خود به اشتراک گذاشته اید، بازگردانید، فضایی که به طور موقت در جریان درگیری از بین رفته است. زمانی که بعد از دعوا با هم هستید، زمانی که هر دوی شما شکاف رابطه را با هم ترمیم کنید، می‌تواند بسیار خاص‌تر باشد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 نشانه دلبستگی اجتنابی یا طرد کننده را مطالعه کنید.)

خنده را به اشتراک بگذارید.

گذراندن زمان با کیفیت با یکدیگر برای انجام فعالیت‌های جدید، به‌ویژه فعالیت‌هایی که خنده را تحریک می‌کنند، می‌تواند پیوند شما را عمیق‌تر کند. مقاله ای که در Current Directions in Psychological Science منتشر شده است توضیح می دهد که چگونه به اشتراک گذاری خنده با احساس امنیت و نزدیکی در یک رابطه مرتبط است.

خندیدن به یک چیز این تصور را تقویت می کند که شما و شریک زندگی تان دیدگاه مشابهی نسبت به جهان پیرامون دارید و از این رو، به تجربیات شما عمق می بخشد. برقراری ارتباط با کودک درونتان، نقاشی کردن، بازی کردن، گذراندن وقت در بازی و… می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا به روشی سرگرم کننده و در عین حال معنی دار ارتباط برقرار کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 10 نکته کلیدی برای زندگی مشترک خوب را مطالعه کنید.)

یادآوری این نکته به خود و همسرتان که هنوز هم می‌توانید با هم خوش بگذرانید، اطمینان‌بخش است و می‌تواند به شما کمک کند تا نکات سخت را در چشم‌انداز قرار دهید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی