خطرات الگوریتم های شبکه های اجتماعی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

خطرات الگوریتم های شبکه های اجتماعی

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – تکنولوژی خدمتگزار مفید اما استاد خطرناکی است. از آنجایی که پلتفرم ها بر تعاملات روزانه ما تسلط دارند، تأثیر آنها به طور فزاینده ای قابل توجه می شود. اخبار اخیر قدرت فریبکاری الگوریتم های شبکه های اجتماعی را روشن کرده است و این موضوع را برای آگاهی عمومی مرتبط و ضروری می کند. این الگوریتم‌ها که برای به حداکثر رساندن تعامل کاربر طراحی شده‌اند، اغلب از محرک‌های احساسی سوءاستفاده می‌کنند که منجر به پیامدهای سلامت روانی قابل توجهی می‌شود.

مشکل

گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند که چگونه الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی برای به حداکثر رساندن تعامل کاربران طراحی شده‌اند که اغلب به قیمت سلامت روانی تمام می‌شود. این الگوریتم‌ها محتوایی را تنظیم می‌کنند که احتمالاً کاربران را درگیر نگه می‌دارد، گاهی اوقات با بهره‌برداری از محرک‌های احساسی آنها. به عنوان مثال، گزارش اخیر وال استریت ژورنال نشان داد که پلتفرم هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام می توانند احساس اضطراب، افسردگی و تنهایی را در میان کاربران، به ویژه نوجوانان، تشدید کنند.

فریب الگوریتمی

الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی برای اولویت‌بندی محتوایی طراحی شده‌اند که واکنش‌های احساسی قوی را برمی‌انگیزد. این اغلب به این معنی است که پست‌های جنجالی، هیجان‌انگیز یا ترس‌آور بیشتر در فید کاربران ظاهر می‌شوند. قرار گرفتن مداوم در معرض چنین محتوای دارای بار احساسی می تواند منجر به افزایش سطح استرس و اضطراب شود. طبق گزارش انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا، استفاده از رسانه های اجتماعی با افزایش سطح اضطراب، افسردگی و خواب ضعیف در میان جوانان مرتبط است. مطالعه آنها نشان داد که ترس از دست دادن (FOMO) که اغلب توسط رسانه های اجتماعی تشدید می شود، به طور قابل توجهی به اضطراب و استرس کمک می کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب چرا رسانه های اجتماعی اینقدر فریبنده هستند؟ را مطالعه کنید.)

اتاق‌های پژواک که منجر به سوگیری تأیید می‌شوند

الگوریتم‌ها اغلب اتاق‌های پژواک را با نمایش محتوایی که با باورهای موجود کاربران مطابقت دارد، ایجاد می‌کنند. این پدیده الگوهای تفکر منفی را تقویت می کند و به تفکر قطبی کمک می کند. گزارشی از مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا تاکید کرد که رسانه های اجتماعی نقش مهمی در ایجاد اتاقک های پژواک ایفا می کنند. افزایش انزوا و سوءتفاهم در زمینه های اجتماعی می تواند عمیق باشد. به طور مشابه، گزارش گاردین نشان می‌دهد که چگونه الگوریتم‌های روی پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر این اتاق‌های پژواک را تشدید می‌کنند و شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را تشدید می‌کنند. این مواجهه محدود با دیدگاه های متنوع منجر به یک جهان بینی محدودتر و مغرضانه تر می شود.

مقایسه و عزت نفس

پلتفرم هایی مانند اینستاگرام به دلیل پرورش فرهنگ مقایسه معروف هستند. قرار گرفتن مداوم در معرض تصاویر آرمانی و آرمانی می تواند بر عزت نفس و تصویر بدن تأثیر منفی بگذارد. نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو نشان داد که بسیاری از نوجوانان برای ارائه تصویری عالی در رسانه های اجتماعی تحت فشار هستند. این فشار ممکن است منجر به اضطراب، افسردگی و اختلالات خوردن شود. این نظرسنجی همچنین نشان داد که هر چه نوجوانان زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی سپری کنند، احتمال نارضایتی آنها از زندگی شان بیشتر می شود. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 استراتژی موثر برای غلبه بر مقایسه خود با دیگران را مطالعه کنید.)

حواس پرتی و بهره وری

تحقیقات نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند منجر به حواس‌پرتی قابل توجهی شوند که بر بهره‌وری و عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارند. نیاز دائمی به بررسی اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌ها می‌تواند تمرکز را مختل کند و توانایی انجام کارها را به طور موثر کاهش دهد. وقفه های مکرر می تواند به طور قابل توجهی بهره وری را کاهش دهد و سطح استرس را افزایش دهد. جابجایی مداوم بین وظایف که اغلب در هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی اتفاق می افتد، می تواند منجر به اضافه بار شناختی شود و تمرکز و پردازش موثر اطلاعات را دشوارتر کند.

تأثیر بر نوجوانان

نوجوانان به دلیل مرحله رشد، به ویژه در برابر تأثیرات الگوریتم های رسانه های اجتماعی آسیب پذیر هستند. مغز در دوران نوجوانی بالغ می شود و قشر جلوی مغز که مسئول تصمیم گیری و کنترل تکانه است، به طور کامل توسعه نیافته است. این باعث می‌شود نوجوانان بیشتر مستعد استفاده اجباری از رسانه‌های اجتماعی و نوسانات احساسی و هیجانی باشند. مطالعه منتشر شده در JAMA Pediatrics نشان داد، نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، ممکن است در معرض خطر مشکلات سلامت روان، به‌ویژه مشکلات درونی مانند اضطراب و افسردگی باشند. این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن مداوم در معرض تصاویر ایده آل و فشار برای کسب تایید اجتماعی می تواند به طور قابل توجهی بر عزت نفس و سلامت روان نوجوانان تأثیر بگذارد. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه به نوجوانان و جوانان مضطرب کمک کنیم؟ را مطالعه کنید.)

راه هایی برای کاهش اثرات منفی رسانه های اجتماعی

برای کاهش اثرات منفی رسانه های اجتماعی، می توان از چندین استراتژی برای ایجاد یک محیط دیجیتال سالم تر استفاده کرد. اول، ترویج سواد دیجیتال است. به کاربران (به خصوص افراد جوان تر) باید در مورد نحوه فریبکاری الگوریتم های رسانه های اجتماعی برای درگیر نگه داشتن آنها آموزش داده شود. این آگاهی می تواند تفکر انتقادی و مصرف آگاهانه تر محتوای دیجیتال را تشویق کند. تشویق به “سم زدایی دیجیتال” می تواند به کاهش وابستگی و کاهش اضطراب و استرس مرتبط با اتصال مداوم کمک کند. علاوه بر این، ترویج تعاملات واقعی و فعالیت های بدنی می تواند تعادل سالمی را ایجاد کند و احساس انزوا را کاهش دهد.

ایجاد عادات سالم در خصوص رسانه های اجتماعی، مانند تعیین محدودیت های زمانی و توجه به واکنش های احساسی و هیجانی در حین استفاده از رسانه های اجتماعی نیز می تواند مفید باشد. علاوه بر این، جستجوی دیدگاه‌های گوناگون می‌تواند به شکستن اتاق‌های پژواک و ارتقای جهان‌بینی متعادل‌تر کمک کند. در نهایت، ادغام تمرین‌هایی مانند تمرکز حواس و مراقبه می‌تواند به کاربران کمک کند تا با وجود جریان مداوم اطلاعات، استرس را مدیریت کنند و ثابت قدم بمانند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 5 عادت ضروری برای داشتن زندگی با نشاط را مطالعه کنید.)

هوشیار ماندن

الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی با بهره‌برداری از محرک‌های احساسی برای درگیر نگه‌داشتن کاربران، تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت روان دارند. این می تواند منجر به تشدید اضطراب، افسردگی و سایر چالش های سلامت روان، به ویژه در میان کاربران جوان شود. ما می‌توانیم با بررسی پیچیدگی‌های این الگوریتم‌ها و تقویت سواد دیجیتال، ترویج شیوه‌های سالم استفاده از رسانه‌های اجتماعی و حمایت از طراحی پلتفرم های اخلاقی، با اثرات نامطلوب آنها مقابله کنیم. همانطور که به عصر دیجیتال می رویم، باید در مورد ابزارهایی که استفاده می کنیم و اثرات بالقوه آنها بر رفاه خود هوشیار باشیم و اطمینان حاصل کنیم که فناوری به جای اینکه مانع از سلامت روان ما شود، سلامت روان ما را بهبود می بخشد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی