خطرات تظاهر مداوم به نگرش مثبت - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

خطرات تظاهر مداوم به نگرش مثبت

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • افرادی که در حال گذراندن روز های سختی هستند، اغلب توسط هنجارهای اجتماعی تشویق می شوند که مثبت رفتار کنند.
  • در حالی که مثبت اندیشی صحیح می تواند به کسانی که در حال مبارزه با مشکلات هستند کمک کند، اما تظاهر کردن به مثبت اندیشی می تواند اثرات مضری بر سلامت و رفاه افراد داشته باشد.
  • مثبت اندیشی کاذب می تواند روابط معناداری را که پشتیبان ما هستند، از بین ببرد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – همه ما در مقاطع مختلف زندگی خود چالش ها و کشمکش هایی را تجربه می کنیم که باعث می شود احساس خستگی، استرس و اضطراب داشته باشیم. در چنین مواقعی، هنجارهای اجتماعی ما را تشویق می کنند تا احساسات واقعی خود را در پشت پرده بپوشانیم. ما ممکن است نکاتی از توصیه های زیر را دریافت کنیم:

“شاید الان احساس نکنید، اما تا زمانی که به خواسته خود برسید باید تظاهر کنید.”

«به مشکلات فقط لبخند بزن، احساس بهتری خواهی داشت.»

“فقط بر روی احساس بهتر تمرکز کنید، خواهید دید که مشکلات خود به خود ناپدید می شوند.”

در حالی که مثبت اندیشی می تواند ابزار مفیدی برای غلبه بر برخی چالش ها و شکست ها باشد، تظاهر مداوم به خرسندی و نگرش مثبت می تواند آسیب جدی به سلامت روان ما وارد کند و ما را از پرداختن به دلایل اصلی مشکلات باز دارد.

در ادامه این مطلب به سه دلیل تحقیقاتی در خصوص اینکه چرا تظاهر مداوم به نگرش مثبت می‌تواند به ما آسیب برساند، می‌پردازیم.

احساسات واقعی را از بین می برد.

غیرممکن است که از خودتان انتظار داشته باشید 100 درصد در مورد آنچه در درون خود احساس می کنید واقعی و صادق باشید. زمان، مکان و موقعیت اغلب مناسب بودن یا نبودن رفتار هایمان را به ما دیکته می کنند. البته، در موارد خاص ما را راهنمایی می کنند تا از احساسات دیگران حمایت کنیم یا به فضای دیگران احترام بگذاریم.

عقب نشینی و پوشاندن احساسات واقعی خود برای رسیدن به خیر بزرگتر مهارت خوبی است که در اختیار دارید. با این حال، تظاهر مداوم برای جلوگیری از بروز احساسات می تواند نشانه ای از یک الگوی عمیق تر و سمی باشد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 2 علامتی که نشان می دهد شما با الگو های رفتار سمی زندگی می‌کنید را مطالعه کنید.)

مطالعه منتشر شده در ژورنال آکادمی مدیریت نشان داد، کارگرانی که سعی می کردند احساسات خود را جعل کنند و به کار خود ادامه دهند، به مرور زمان حالات عاطفی بدتری پیدا کردند.

تظاهر و لبخند زدن برای حفظ ظاهر، خودفریبی است و فقط امر اجتناب ناپذیر را به تاخیر می اندازد. در حالی که گاهی اوقات ما نیاز داریم که در موقعیت های سخت لبخند بزنیم و تظاهر کنیم، جدا کردن دائمی خود از احساسات واقعی خود بیشتر از اینکه مفید باشد آسیب روانی دارد.

منجر به باورهای غیر واقعی می شود.

خرد متعارف نشان می دهد که هر چه افراد بیشتر لبخند بزنند، احساس مثبت بیشتری دارند و این احساسات مثبت بهزیستی آنها را افزایش می دهند.

مقاله ای که در مجله تجربی روانشناسی اجتماعی منتشر شد، با به چالش کشیدن این باور عمومی، نشان داد که لبخند زدن مکرر ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. این لبخند زدن نیست که باعث افزایش شادی یا رفاه می شود، بلکه تعبیر لبخند به عنوان بازتابی از شادی است که وزن بیشتری دارد.

به بیان ساده، این باور که «من خوشحالم چون لبخند می‌زنم» می‌تواند در مقابل «من چون خوشحالم لبخند می‌زنم» اثر معکوس داشته باشد.

سایر باورهای غیر مفیدی که می توانند منجر به انتظارات غیرواقعی شوند و رفاه را به خطر بیندازند عبارتند از:

“من شکست ناپذیر هستم. هیچ چیز به من صدمه نمی زند” در مقابل “من آنقدر قوی هستم که بتوانم بر موانع غلبه کنم.”

«زندگی من کاملاً عالی است» در مقابل «من از زندگی که در حال حاضر دارم خوشحالم و برای ایجاد زندگی بهتر برای خودم تلاش خواهم کرد».

“من در میان دوستانم زیباترین هستم” در مقابل “من عاشق ظاهرم هستم و از تلاش برای ظاهرم لذت می برم.”

جملات تاکیدی که با ارزش‌های درونی فرد همخوانی ندارد، می‌تواند منجر به مقاومت مضاعف، ایجاد رضایت و کاهش مسئولیت‌پذیری برای خوشبختی فرد شود.

تصور نادرستی ایجاد می کند.

در تلاش برای متقاعد کردن خود به خوشبختی، شما نیز به ناچار همین تصور را به دوستان و عزیزانتان می دهید، که باعث می شود رفتار خاصی با شما داشته باشند.

در حالی که بازنمایی مثبت از خود قطعاً می تواند دیدگاه مثبت تری را ایجاد کند، اما بازنمایی صادقانه از خود می‌تواند به دریافت حمایت اجتماعی منجر می‌شود. با مطالعه رفتار آنلاین افراد در فیس بوک، محققان دریافتند که افشای واقعی خود نقش مهمی در نشان دادن نیاز فرد به حمایت اجتماعی دارد.

جونگهیون کیم (Junghyun Kim)، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «در حالی که پشت ماسک خندان فیس‌بوک پنهان می‌شوید، ممکن است احساس خوشبختی کنید. با این حال، این شادی ممکن است ریشه در حمایت اجتماعی معنادار ارائه شده توسط دوستان فیس بوکی شما نداشته باشد.

نتیجه

تظاهر مستمر خوشحالی و مثبت اندیشی می تواند منجر به ارائه نادرست از وضعیت عاطفی واقعی شما شود. این می تواند باعث سردرگمی عاطفی شود و می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد تا به روش های غیر مفیدی با شما ارتباط برقرار کنند. مهمتر از همه، می تواند مانع از دریافت کمک و حمایت سلامت روانی شود که نیاز دارید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی