درمان اضطراب - کلینیک آوان

درمان اضطراب

افرادی که با اضطراب مزمن روبرو هستند ممکن است علائم منحصر به فردی داشته باشند ، اما یک روند فکری مشترک در بین آنها وجود دارد : ترس و وحشت غیر منطقی .

اضطراب یا ترس چیست؟

اضطراب را می توان به عنوان واکنش فرد در برابر تهدید واقعی یا تصور شده تعریف کرد . این فرایندی است که تا حدی در همه موجودات زنده وجود دارد . اضطراب همیشه بد نیست ، زیرا می تواند به ما کمک کند تا از پس شرایط دشوار برآییم ، و می تواند انگیزه ما را برای کار بیشتر یا تمرکز در کار برای رسیدن به هدف ایجاد کند . با این حال ، اضطراب مزمن بیش از حد ، غیر منطقی و ناتوان کننده می تواند در کیفیت زندگی کلی ما اختلال ایجاد کند و به ترس های ما دامن بزند . وقتی اضطراب با توانایی عملکرد ما در زندگی روزمره مانند کار ، مدرسه و روابط  تداخل پیدا می کند ، مزمن می شود . اگرچه مقداری از اضطراب بخشی از زندگی ما می باشد ، اما اگر نگرانی و ترس مانع از روند زندگی نرمال شما شود ، جستجو برای مرکز مشاوره خوب و متخصص بهداشت روان در زمینه درمان اضطراب مفید خواهد بود .

درمان اضطراب شدید

برخلاف اضطراب حاد که در اثر یک رویداد استرس زا مانند رانندگی در شرایط بد آب و هوایی ایجاد می شود ، اضطراب مزمن یا اختلالات اضطرابی برای مدت طولانی وجود دارد و این در حالی است که هیچ رویداد استرس زا ویا تهدید آمیزی وجود ندارد . اختلالات اضطرابی به خوبی به درمان پاسخ می دهند ، افرادی که با اضطراب مزمن روبرو هستند می توانند با موفقیت درمان شوند و زندگی سالم و رضایت بخشی را ادامه دهند . اما با این حال بسیاری از افراد به دنبال درمان اضطراب نیستند . اگر شما ویا کسی از اطرافیان شما دچار اضطراب مزمن شده ، بهتر است برای درمان اضطراب خود اقدام کنید تا به روند عادی زندگی خودتان برگردید و از رنجش بیشتر جلوگیری کنید .

اختلال اضطراب شایع است و طبق گفته موسسه ملی بهداشت روان آمریکا ، اختلال اضطراب هر ساله %18/1 معادل 40 میلیون نفر از جمعیت آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

 

علائم اختلال اضطراب

هر فردی که از اضطراب مزمن رنج می برد ممکن است علائم منحصر به فردی داشته باشد ، اما یک روند فکری مشترک میان مبتلایان وجود دارد و آنهم ترس و وحشت غیر منطقی می باشد . برخی دیگر از علائم اختلال اضطراب شایع در زیر ذکر شده است :

  • احساس وحشت ، ترس و عصبی بودن
  • تفکر غیرقابل کنترل ، وسواس
  • افکار مکرر یا “فلاش بک” از وقایع آسیب زا
  • رفتارهای آیینی غیرمنطقی
  • تعریق بیش از حد یا بی حسی دست و پا
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه یا تپش قلب
  • ناتوانی در آرام بودن
  • خشکی دهان ، حالت تهوع ، سرگیجه
  • احساس بی قراری
  • به راحتی خسته می شوید
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیر بودن
  • داشتن تنش عضلانی
  • مشکل در کنترل احساس نگرانی
  • داشتن مشکلات خواب ، مانند مشکل در خوابیدن یا خواب ماندن ، بی قراری یا خواب نامطبوع

درمان اضطراب شدید

انواع مختلف اختلال اضطراب وجود دارد :

اختلال هراس ( حملات پانیک )

این اختلال ، زمانی است که شما دچار حملات مکرر و غیرمنتظره ای از ترس شَدید همراه با علائم جسمی مانند تعریق ، درد قفسه سینه ، تپش قلب یا احساس خفگی می شوید . حملات پانیک آنقدر شدید است که می توانید احساس کنید در حال مرگ هستید یا کنترل خود را از دست می دهید . این امر منجر به ایجاد ترس عمیق از حمله پانیک دیگر می شود . حملات پانیک بسیار ناتوان کننده و ترسناک است  و اگر شما هم دچار حملات پانیک مکرر می شوید ، بهتر است قبل از شروع مجدد به درمان آن بپردازید یا از مکان وموقعیت هایی که باعث حملات پانیک می شود اجتناب کنید . یک روانشناس بالینی خوب می تواند به شما کمک کند تا هنگام حملات پانیک بتوانید آن را کنترل کنید . همچنین در شرایط استرس زا بتوانید از عهده خود برآیید .

وسواس فکری – عملی ( OCD )

افراد مبتلا به این اختلال با هدف کاهش اضطراب و بطور نا خواسته افکار و عملکرد وسواس گونه شدیدی را از خود نشان می دهند . هرچند که افراد مبتلا به OCD افکار و رفتارهای خود را غیر منطقی می دانند اما با این حال متوقف کردن آن برایشان دشوار است . بررسی خاموش یا روشن بودن اجاق گاز یا نگرانی در خصوص رفاه حال یکی از عزیزان طبیعی است اما اگر این رفتار و افکار ها بیش از حد شود و ذهن و فکر شما را درگیر خود کند یا شما را از داشتن یک زندگی عادی محروم کند ، ممکن است علت آن وسواس فکری عملی ( OCD ) باشد .

اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD )

اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) یک اختلال اضطرابی است که می تواند به دنبال یک واقعه آسیب زا یا تهدید آمیز ایجاد شود . از نمونه های وقایع آسیب زا می توان به جنگ ، مرگ غیرمنتظره عزیزان ، تجاوز ، تعرض ، تصادف یا یک فاجعه طبیعی اشاره کرد . کاملا طبیعی است که با وقوع چنین اتفاقاتی دچار شوک یا استرس شدیدی شوید ، اما با این حال در صورتی که با شوک ایجاد شده مقابله کنید و آن را درمان کنید ، با گذشت زمان علائم به تدریج برطرف می شوند . اما اگر اقدامی نکنید  این شوک یا استرس در یک حالت شوک ذهنی باقی مانده و علائم با گذشت زمان بدتر می شوند . هنگامی که از PTSD رنج می برید می توانید مشکلات قابل توجهی را در خانه ، محل کار یا سایر زمینه های مهم زندگی تجربه کنید .

درمان اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی ( SAD )

همه ما در برهه ای از زندگی دچار دستپاچگی می شویم . این دستپاچگی طبیعی است و ممکن است قبل از سخنرانی در یک جمع یا مصاحبه شغلی به سراغمان بیاید . اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس اجتماعی چیزی فراتر از کم رویی یا دستپاچگی های موقت است و افراد مبتلا به آن اضطراب بسیار شدید و فلج کننده ای را در موقعیت های اجتماعی تجربه می کنند . این اختلال فعالیت های روزانه مانند کار کردن ، مدرسه یا دانشگاه رفتن و… را بسیار چالش برانگیز می کند . برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ( SAD) متوجه اضطراب و ترس غیر عادی خود می شوند ، اما قادر به غلبه نیستند . این افراد در شدید ترین حالت ، به طور کلی از موقعیت های اجتماعی اجتناب می کنند .

فوبیاهای خاص

هر نوع اختلال اضطرابی که به ترسی غیر منطقی مربوط به تماس با یک شی خاص یا موقعیت های خاص مانند ترس از ارتفاع ، فضا های بسته ، پرواز ، میکروب ، عنکبوت ، مار و… باشد را فوبیای خاص می نامند . فرد مبتلا از تماس با اشیا یا موقعیت ها اجتناب می کند و در موارد شدید تر از هرگونه گفتگو یا تصویری که مربوط به آنها باشد دوری می کند . اجتناب از شی یا وضعیتی که باعث ترس می شود ، فقط می تواند باعث تقویت فوبیا شود . ترس چنان شدید است که تصور مواجهه واقعی می تواند باعث حمله پانیک یا اضطراب شدید شود .

اختلال اضطراب عمومی ( GAD )

اختلال اضطراب عمومی ، الگویی از اضطراب و نگرانی مزمن در مورد فعالیتهای مختلف روزانه و افکار مربوط به رویدادهای آینده است . افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی روز خود را با نگرانی و تنش تقویت شده پشت سر می گذارند ، حتی اگر در زندگی فعلی آنها چیزی تحریک کننده وجود نداشته باشد . آنها فاجعه را پیش بینی می کنند و بیش از حد در مورد مشکلات سلامتی احتمالی ، مشکلات کار ، پول یا مسائل خانوادگی نگران هستند . این اضطراب مزمن صدمات جسمی ایجاد می کند و باعث ایجاد درد در بدن ، الگوی خواب نامناسب و خستگی مداوم می شود .

درمان اضطراب شدید

رویکردهای درمان اضطراب

با اینکه اختلالات اضطرابی ناتوان کننده هستند ، اما خبر خوب این است که آنها معمولاً به درمان خیلی خوب پاسخ می دهند . بسیاری از افرادی که برای درمان اضطراب خود به دنبال درمان می روند ، زندگی سالم ، شاد و پرباری را پیش می برند . نوع درمانی که برای درمان اضطراب استفاده می شود همه به نوع اختلال اضطراب ، شدت آن و نحوه درمان آن بستگی دارد . به طور کلی ، بیشتر اختلالات اضطرابی با درمان رفتاری شناختی ( CBT ) دارو یا ترکیبی از این دو درمان می شوند .

درمان رفتاری شناختی ( CBT )

درمان رفتاری شناختی ، یک درمان کاملاً اثبات شده و بسیار موثر برای اختلالات اضطرابی است . CBT بر شناسایی ، درک و تغییر الگوهای تفکر و رفتار متمرکز است . در درمان ، بیماران به طور فعال در بهبود خود نقش دارند و این به آنها حس کنترل می دهد . بیماران مهارتهایی را می آموزند که برای کل زندگی آنها مفید است . CBT معمولاً شامل تکمیل تکالیف در خانه مانند خواندن و تمرین آموخته ها است . این روش در دیدن پیشرفت ها بسیار موثر است .

درمان بین فردی

درمان بین فردی (IPT) بر نقش ها و روابط اجتماعی متمرکز است. در IPT ، شما با درمانگر خود بر روی مشکلات بین فردی مانند غم حل نشده ، درگیری با خانواده یا دوستان ، تغییر در نقش های شغلی یا اجتماعی و مشکلات مربوط به دیگران را بررسی می کنید . سپس روش های سالم برای ابراز احساسات و راه های بهبود ارتباط خود با دیگران را فرا خواهید گرفت.

اگرچه درمان بین فردی در اصل برای درمان افسردگی اساسی ایجاد شده است ، اما اگر اضطراب شما در درجه اول مربوط به روابط شما با افراد دیگر باشد ، از IPT برای درمان اضطراب استفاده می شود .

درمان از طریق مواجهه

مواجهه درمانی نوعی درمان شناختی رفتاری ( CBT ) است در کاهش پاسخ های ترس و اضطراب مفید است . در این نوع از درمان ، فرد در معرض موقعیت قرار می گیرد و یاد می گیرد با گذشت زمان اضطراب کمتری پیدا کند . مشخص شده است که این نوع درمان برای درمان وسواس فکری عملی ( OCD ) و هراسهای خاص بسیار موثر است.

استفاده از دارو برای درمان اضطراب

ثابت شده است که دارو در صورت ترکیب با CBT بسیار موثر است . دارو اختلالات اضطرابی را درمان نمی کند ، اما می تواند همزمان با درمان روانشناختی علائم را تحت کنترل قرار دهد . این مهم است که به یک برنامه درمانی زمان کافی اختصاص دهید تا موفقیت آن را قبل از تصمیم به استفاده از دارو اندازه بگیرید . و بعضاً ، ممکن است لازم باشد افراد رویکرد های درمانی مختلف را قبل از یافتن ترکیب مناسب برای خود امتحان کنند . علاوه بر این ، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی معمولاً با مشکلاتی از جمله کمال گرایی ، طغیان عصبانیت و سو مصرف مواد مخدر یا الکل که معمولاً برای مدیریت علائم اضطراب استفاده می شوند ، دست و پنجه نرم می کنند .

درمان اضطراب فراگیر

چه انتظاری از درمان اضطراب می توان داشت ؟

یک سوتفاهم رایج در مورد درمان این است که بلافاصله احساس بهتری خواهید داشت . البته گاهی اوقات این مورد است. اما بیشتر اوقات ، قبل از اینکه احساس بهتری داشته باشید ، احساس بدتری دارید . با کمال تعجب ، احساس بدتر شدن اغلب نشانه پیشرفت است . و اگر شما به آن فکر کنید ، منطقی است.

وقتی تصمیم می گیرید به مرکز مشاوره مراجعه کنید تا وارد روند درمان اضطراب شوید ، اغلب به این دلیل است که نتوانسته اید به تنهایی از پس اضطراب خود برآیید . درمان اضطراب شامل بررسی اضطراب و دلایل آن به روشی عمیق تر و معنی دارتر است که این می تواند باعث افزایش موقت اضطراب شود.

هرگز نباید به درمان اضطراب به عنوان یک راه حل سریع فکر کرد . این فرایندی است که مختص هر فرد است . نوع درمانی که نیاز دارید ، مهارتهایی که یاد می گیرید و مدت زمانی که شما تحت درمان هستید کاملاً به نوع اضطراب و شدت علائم شما بستگی دارد .

بسیار مهم است که درک کنیم ، اگرچه روند درمان اضطراب همیشه احساس خوبی نخواهد داشت ، اما در پایان کاملاً ارزشمند خواهد بود.

 

چگونه بیشترین بهره را از درمان اضطراب ببریم ؟

تلاش برای ایجاد تغییر می تواند یک چالش باشد . ماندن در درمان اضطراب نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال ، اگر پیگیر باشید ، می توانید شاهد پیشرفت باشید.

در اینجا چند روش برای استفاده بیشتر از درمان اضطراب آورده شده است و در واقع برخی از نتایج را می بینید :

  • خوب وانمود نکنید
  • سوال بپرس
  • هر چیزی و همه چیز را به درمانگر خود بگویید
  • تکالیف و کارهای خارج از جلسات خود را انجام دهید
  • روی اهداف خود تمرکز کنید
  • انتخاب های سبک زندگی سالم را تمرین کنید
  • استرس را در زندگی خود کاهش دهید زیرا می تواند اضطراب شما را بدتر کند

به این ترتیب می بینید که تلاش و حضور در کل مراحل درمانی بیشترین تأثیر را در چگونگی عملکرد شما خواهد داشت .

 

سخن آخر در خصوص درمان اضطراب

اگر با اضطراب زندگی می کنید و عملکرد روزمره شما را مختل می کند ، مهم است که به مرکز مشاوره مراجعه کرده و از متخصص بهداشت روان کمک بگیرید. در صورت تشخیص اختلال اضطراب ، یک برنامه درمانی موثر شامل یکی از روش های درمانی ذکر شده در بالا می تواند به درمان اضطراب شما کمک کند تا بر علائم غلبه کنید و اضطراب خود را مدیریت کنید .

برای این منظور شما می توانید فرم درخواست مشاوره را تکمیل کرده و ارسال نمایید تا کارشناسان کلینیک آوان با شما تماس گرفته و شما را برای انتخاب درمانگر راهنمایی کنند . همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی برای تعیین وقت مشاوره با ما در ارتباط باشید .

کلینیک آوان تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران فعالیت می کند و درمانگران این کلینیک دارای پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می باشند .

 

منابع :

کلینیک آوان فقط از منابعی با کیفیت بالا از جمله مطالعات بررسی شده برای حمایت از حقایق موجود در مقالات استفاده می کند .

 

موسسه ملی بهداشت روان آمریکا (2018 ، ژوئیه). اختلالات اضطرابی

کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویرایش پنجم) DSM5

مرکز مطالعه خانواده بوون

چگونه اضطراب شما بر روی عزیزانتان تأثیر می گذارد

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا . راهنمای مفید برای گزینه های مختلف درمانی

داروهای رایج برای اختلال اضطراب