مدیریت 7 نوع دردسر روزانه - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

مدیریت 7 نوع دردسر روزانه

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • نگرانی ها و ناراحتی های روزمره نقش مهمی در بهزیستی عاطفی دارند.
  • محققان هفت دسته از دردسرهای رایج روزانه را شناسایی کرده اند.
  • در حالی که مشکلات روزمره بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی هستند، راه هایی برای کاهش تأثیر آنها وجود دارد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در حالی که اتفاقات و رویدادهای ناگوار مانند ضربه روحی شدید، از دست دادن شغل و… اثرات آشکاری بر رفاه زندگی دارند، دردسرهای روزانه و کوچک نیز می توانند رفاه زندگی شما را دچار چالش کنند.

تأثیر فوری مسائل کوچک کمتر آشکار است، اما اثر تجمعی آنها در طول زمان می تواند عمیق باشد. به عنوان مثال، دردسرهای روزانه با اختلالات سلامت روان مانند افسردگی مرتبط است و می تواند منجر به تعارض در روابط شود.

محققان عناصری از زندگی را که به استرس های روزمره کمک می کند، مطالعه کرده اند. در مطالعه‌ای کلاسیک، بیش از 2000 شرکت‌کننده به پرسشنامه‌ای در مورد مشکلات روزانه خود پاسخ دادند. سپس محققان پاسخ‌ها را تحت تحلیل قرار دادند و خوشه‌هایی از آیتم‌ها را شناسایی کردند که به هم تعلق دارند. نتایج هفت نوع دردسر روزانه زیر را نشان داد:

درونی

یکی از بزرگترین منابع استرس روزانه، صحبت با خود و کشمکش های درونی است. این دسته شامل مواردی مانند داشتن زمان سختی در تصمیم گیری، نگرانی در مورد پیشرفت در زندگی و اینکه آیا به اندازه کافی “موفق هستید”، ترس از طرد شدن و پشیمانی از تصمیمات گذشته است. همه این نگرانی‌های درونی به سلامت روانی و عاطفی شما آسیب می‌زند.

مالی

تقریباً همه نگران پول هستند. برای برخی، این تعجب است که آیا می توانند اجاره بهای این ماه را بپردازند یا برای کودک خود پوشک بخرند؟. برای دیگران، این نگرانی در مورد پس انداز برای شهریه دانشگاه فرزندشان، موجودی کارت بانکی یا چگونگی تضمین امنیت مالی خود در دوران بازنشستگی است. حتی اگر بتوانید هر ماه قبض های خود را پرداخت کنید، نگرانی های مداوم در مورد مسائل مالی می تواند شما را خسته کند.

زمانی

زمان شبیه پول است، زیرا اغلب احساس می‌شود که هرگز به اندازه کافی وجود ندارد. کار، خانواده، دوستان و سایر تعهدات همگی گرانبهاترین (اما محدود) منابع شما را طلب می کنند. فشار زمان می تواند شامل نداشتن زمان کافی برای خواب یا آرامش و همچنین وقفه های زیاد باشد. یا ممکن است احساس کنید زمان کافی برای انجام بهترین کار خود را ندارید.

شغلی

دردسرهای مربوط به کار می تواند شامل دوست نداشتن شغل یا درگیری با افرادی باشد که با آنها کار می کنید (یا برای آنها). یا شاید استرس شغلی شما ناشی از افرادی باشد که مدیریت می کنید یا از مشتریان. این دسته همچنین می تواند شامل نگرانی های مربوط به هویت، مانند چالش های مربوط به جنسیت در محل کار باشد.

محیطی

استرس های روزانه در مورد وضعیت جهان در مقایسه با زمانی که بیش از 30 سال پیش تحلیل عاملی در مورد دردسرهای روزانه منتشر شد، اکنون بسیار مرتبط تر است. به عنوان مثال، نزدیک به نیمی از بزرگسالان جوان اخیراً گفته اند که استرس روزانه خود را در مورد تغییرات آب و هوایی احساس می کنند. دیگر نگرانی های رایج عبارتند از قطبی شدن سیاسی، چرخه 24 ساعته اخبار بد و ترس از ظلم و جنایت.

خانواده

مشکلات با خانواده، مانند همسر، فرزندان، خواهر و برادر، یا پدر و مادر، اغلب تاثیرگذار است. نگرانی‌های خانوادگی به‌طور غیرمعمول به منابع دیگر دردسر (مانند مسائل مالی و فشار زمانی) ضربه نمی‌زند. استرس همچنین می تواند ناشی از مسائل جاری مربوط به زندگی خانوادگی باشد، مانند نگهداری از خانه و دور بی پایان شستشوی ظروف و لباس.

سلامتی

بیماری و آسیب منابع رایج استرس هستند، از ناراحتی ناشی از تبخال یا درد زانو گرفته تا نگرانی های جدی تر در مورد سلامت عمومی. مراجعه به پزشک، بیمه درمانی و ارجاعات، لایه دیگری از دردسر را اضافه می کند.

چگونه فشار را کاهش دهیم؟

دردسرهای روزانه تا حدودی اجتناب ناپذیر است. با این حال، شما می توانید تاثیر آنها را به سه طریق کاهش دهید.

دیدگاه خود را تغییر دهید.

در برخی موارد، می توانید با تفکر متفاوت، استرس را کم رنگ کنید. برای مثال، ممکن است در مورد نحوه استفاده از زمان خود خیلی سخت بگیرید، که همین سخت گیری می‌تواند فشار زمانی بیشتری ایجاد کند. افکار خود را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا ممکن است چیزی را نادیده گرفته یا در موردش اغراق کرده باشید؟. اغلب راهی جایگزین وجود دارد که دقیق تر و کم هزینه تر است.

رفتار خود را تغییر دهید.

برخی از دردسرهای روزانه با آگاهی و برنامه ریزی بیشتر قابل اجتناب هستند. برای مثال، اگر شلوغی زیاد و فضای کم خانه یا محل کار یکی از دردسر های آزار دهنده روزانه شماست، وسایل و لوازم خود را کم کنید تا فضای بیشتر و محیطی مطلوب ایجاد کنید. در مورد خودم، تمیز کردن کمدها و کشوهایم تفاوت جدی در زندگی روزمره ایجاد کرد.

مقاومت را رها کنید.

در نهایت، ببینید آیا می توانید با برخی از تجربیات دشوار خود صلح کنید. به جای مبارزه با آنچه در حال رخ دادن است، ممکن است بتوانید در برابر آن متواضع شوید. منظورم این نیست که وانمود کنید با مواردی که آزاردهنده هستند خوب باشید، بلکه اجازه می‌دهید مزاحم‌ها بخشی از زندگی باشند. آنها فقط بخشی از معاملات زندگی هستند. تحقیقات نشان داده است، زمانی که بتوانیم دردسرها را به عنوان جنبه های اجتناب ناپذیر معنای انسان در نظر بگیریم، رنج بسیار کمتری ایجاد می کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها