وقتی برنده شدن در یک مشاجره به معنای از دست دادن رابطه شماست - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

وقتی برنده شدن در یک مشاجره به معنای از دست دادن رابطه شماست

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اشتباه رایجی که افراد در روابط خود مرتکب می شوند این است که همیشه سعی می کنند در یک بحث پیروز شوند.
  • اولویت دادن به تفاهم و همدلی یکی از راه های همکاری زوج ها برای حل تعارضات و تقویت پیوندشان است.
  • روابط سالم نیاز به مرزهای روشن دارد تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف احساس احترام و ارزش دارند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از مراجعین این سوال را دارند که چرا برای حفظ رابطه خود مجبور به داشتن تلاش زیاد هستند؟. آنها سوالاتی از این قبیل می پرسند:

  • چرا من همیشه با شریک زندگیم بحث می کنم؟
  • چرا در بیان احساساتم به شریک زندگیم مشکل دارم؟
  • چرا احساس می کنم همیشه در رابطه ام هزینه بیشتری باید بپردازم؟

کشمکش در روابط عاشقانه غیرمعمول نیست، اما باید به شیوه ای سازنده مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این مطلب، در خصوص سه اشتباه رایج صحبت خواهیم کرد که باید از آنها اجتناب کنید تا به رابطه شما شانس بیشتری برای موفقیت بدهد.

تلاش برای برنده شدن در یک بحث

یکی از اشتباهات رایج شرکای زندگی در روابط خود این است که همیشه سعی می کنند در یک بحث پیروز شوند. نیازی به گفتن نیست که این رویکرد تنش ایجاد می کند و می تواند منجر به جنگ قدرت و قطع ارتباط بین شرکا شود.

به جای صرف تمرکز بر پیروزی، مهم است که راه حل هایی برای برطرف کردن اختلاف نظر پیدا کنید که به نفع هر دو طرف باشد. این نیاز به گوش دادن فعال برای سنجش دیدگاه های متفاوت یکدیگر دارد.

زمانی که هم شما و هم شریک زندگیتان، احساس می کنید شنیده می شوید و درک می شوید، احتمال بیشتری وجود دارد که از نظر احساسی در رابطه خود احساس ارتباط و رضایت داشته باشید.

بر اساس تحقیقات، بهترین روابط آنهایی هستند که بر پایه اعتماد و تعهد متقابل بنا شده باشند و هر دو طرف بر این باور باشند که رابطه برای همیشه ادامه خواهد داشت.

اولویت دادن به تفاهم و همدلی یکی از راه های همکاری زوج ها برای حل تعارضات و تقویت پیوندشان است. اگر شما یا شریک زندگیتان برای وارد کردن همدلی به گفتگوی مشترک خود تلاش می کنید، مداخلات همدلی می تواند کمک کننده باشد. یک مطالعه منتشر شده نشان داد که وقتی یکی از شرکای زندگی احساس می‌کرد که طرف مقابلش بعد از چند جلسه مشاوره، همدل‌تر شده است، روابط بین آنها بهبود پیدا می کرد. استفاده از جلسات زوج درمانی می تواند موثر باشد. (پیشنهاد می شود مقاله همدلی، عشق تهی شده را باز می گرداند را مطالعه کنید.)

ابراز احساسات نکردن

هنگامی که احساسات سرکوب می شوند، می توانند تبخیر شوند و به رابطه شما آسیب وارد کنند. بیان احساسات و نیازهای خود برای حفظ صمیمیت و اعتماد بسیار مهم است.

هنگام نزدیک شدن به مکالمات دشوار، سعی کنید یک نگرش بدون قضاوت اتخاذ کنید تا ارتباط باز را تشویق کنید و مطمئن شوید که شریک زندگی شما احساس می کند شنیده شده و درک می شود.

وقتی شما و شریک زندگی تان هر دو به راحتی احساسات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارید، بهتر می توانید به مسائل به شیوه ای سالم و شفاف رسیدگی کنید.

عدم توجه کافی به مرزها

روابط سالم نیاز به مرزهای روشن دارد تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف احساس احترام و ارزش دارند. این حتی برای صمیمی ترین روابط نیز صدق می کند.

بدون مرزها، افراد می توانند احساس کنند که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و از آنها رنجیده می شوند. مهم است که مرزهای خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و برای ایجاد پویاییِ احترام متقابل با یکدیگر همکاری کنید. در ادامه چند نمونه از تعیین مرز سالم آورده شده است:

  • من یک روز واقعا طولانی را پشت سر گذاشتم. فکر می‌کنم برای رفع فشار باید چند ساعت تنها باشم.
  • می‌توانید لطفاً غذای ناسالم را در خانه نگه ندارید؟ من سعی می کنم این هفته سالم غذا بخورم و می دانم که اگر اینجا باشد، آن را خواهم خورد.
  • لطفاً به من فضایی بدهید تا یک یا دو بار در هفته با دوستانم کار کنم. زیرا از کار کردن با دوستانم لذت می برم و از شما می خواهم که حمایت کنید.

با تعیین و حفظ مرزهای روشن، شرکا می توانند رابطه ای مبتنی بر اعتماد، احترام و درک متقابل را تقویت کنند. با این کار این اطمینان حاصل می شود که هر دو طرف در رابطه احساس راحتی و امنیت می کنند و این رابطه به خوبی در موقعیت مناسبی قرار دارد تا با نیازهای در حال تغییر هر یک از طرفین تکامل یابد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی