چرا من دوست داشتنی نیستم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا من دوست داشتنی نیستم؟

فهرست مطالب

گروه ترجمه کلینیک آوان – چرا من دوست داشتنی نیستم؟، چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشید و چگونه می توانید با آن کنار بیایید.

پذیرش و عشق نیازهای اساسی انسان است. آبراهام مزلو، روانشناسی که انگیزه و نیاز را مورد مطالعه قرار داده است، “عشق و تعلق” را به عنوان یکی از پنج نیاز ضروری انسان برای داشتن زندگی کامل شناسایی کرده است.

بسیاری از مردم نگران این هستند که تعلق و پذیرش لازم برای رفع این نیاز را نداشته باشند. آنها ممکن است احساس کنند ارزشی ندارند یا نمی توانند مورد محبت دیگران قرار بگیرند.

این مقاله دلایلی را مورد بحث قرار می دهد که چرا ممکن است شما احساس دوست داشتنی نبودن داشته باشید و پیشنهاداتی در مورد اینکه چگونه می توانید با این احساس کنار بیایید ارائه می دهد.

چرا من دوست داشتنی نیستم؟
چرا من دوست داشتنی نیستم؟

دوست داشتنی نبودن چه احساسی دارد؟

کسی که احساس می‌کند دوست‌داشتنی نیست، ممکن است این احساس را به روش‌های مختلفی تجربه کند:

  • ممکن است شخصی احساس کند که اساساً خوب نیست، به نحوی که دوست داشتن او را برای شخص دیگر غیرممکن می کند.
  • کسی که در زندگی خود مرتکب اشتباه شده است ممکن است احساس کند که لیاقت دوست داشته شدن را ندارد یا هرکسی که بداند چه کرده است او را دوست نخواهد داشت.
  • فردی که دیگران را از خود دور می کند یا رفتارهای تخریب کننده از خود نشان می دهد ممکن است احساس کند که سزاوار عشق نیست.

مهم است که به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا ارزش توجه مثبت دیگران را ندارید، به این معنی نیست که این احساس درست است.

چرا فکر می کنیم دوست داشتنی نیستیم؟

ممکن است فردی به دلایل مختلف باور کند که دوست داشتنی نیست و البته بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود این احساس را تجربه می کنند. دلایلی که ممکن است شخصی احساس دوست داشته شدن نکند عبارتند از:

افسردگی

افرادی که افسردگی را تجربه می کنند اغلب تحریف های شناختی یا افکار و باورهایی را تجربه می کنند که بر اساس واقعیت نیستند. وقتی افسردگی دارید، مغزتان ممکن است به شما بگوید که دوست داشتنی نیستید.

اختلال شخصیت مرزی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی درک ناپایداری از خود دارند که ممکن است باعث شود آنها احساس دوست داشته شدن نکنند. آنها همچنین شکاف را تجربه می کنند، نوعی از تفکر همه یا هیچ که می تواند باعث شود خود را در جایگاهی بسیار منفی ببینند.

سبک های دلبستگی

افراد بر اساس تجارب عاطفی که در اوایل زندگی با والدین خود دارند، سبک های دلبستگی خود را پایه ریزی می کنند. بنابرابن کسانی که سبک دلبستگی ناایمنی را ایجاد می کنند ممکن است احساس کنند که سزاوار محبت افراد زندگی خود نیستند.

سو استفاده کردن

افرادی که در روابط عاطفی توهین آمیز قرار دارند، اغلب احساس می کنند ارزش عشق را ندارند. این به این دلیل است که سوء استفاده‌کنندگان ممکن است به قربانیان خود بگویند که سزاوار رفتار بهتری نیستند، لیاقت عشق را ندارند، یا اینکه هیچ کس دیگری آنها را نمی خواهد یا رفتار بهتری با آنها نخواهد شد.

عزت نفس پایین

اگر عزت نفس شما پایین است، ممکن است باور کنید که لایق عشق نیستید یا دیگران با شما خوب رفتار نمی کنند.

ضربه روحی یا تروما

بسیاری از بازماندگان تروما به دلیل ضربه روحی ای که تجربه کرده اند احساس دوست داشته شدن ندارند. آنها ممکن است باور کنند که سزاوار اتفاقی هستند که رخ داده است و هر چیزی که آنها را مستحق آسیب روحی کرده است، آنها را شایسته عشق نمی کند.

مهم است که به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا ارزش توجه مثبت دیگران را ندارید، به این معنی نیست که این احساس درست است.

چرا من دوست داشتنی نیستم؟
چرا من دوست داشتنی نیستم؟

اگر احساس کنید که دوست داشتنی نیستید، چه اتفاقی می افتد؟

احساس دوست داشته نشدن می تواند زندگی و روابط شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که احساس می‌کنند دوست‌داشتنی نیستند، ممکن است رفتارهای خوشایند مردم را انجام دهند و با تشخیص اینکه کسی در حال سوء استفاده از آنهاست، مبارزه کنند. این به این دلیل است که آنها معتقدند که نیاز به کسب عشق دارند.

فردی که احساس می کند دوست داشتنی نیست ممکن است در تعیین مرزهای سالم با مشکل مواجه شود. از آنجایی که انسان ها نیاز ذاتی به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند، کسی که احساس می کند دوست داشتنی نیست ممکن است در تعیین مرزها ناتوان باشد زیرا برای ایجاد این ارتباطات نیازهای دیگر خود را قربانی می کند. آنها ممکن است متوجه نشوند که سزاوار رفتار خوب افرادی هستند که به آنها اهمیت می دهند.

زیرا افرادی که احساس می کنند دوست داشتنی نیستند با تعیین و حفظ مرزها دست و پنجه نرم می کنند و افراد سوء استفاده کننده به دنبال سوء استفاده از آنها هستند. فرد آزارگر متوجه نیاز قربانی خود به عشق می شود  و با توجه به این ضعف، از او سوءاستفاده  می کند. مهم است به یاد داشته باشید که هیچ کس سزاوار سوء استفاده نیست و این رفتار هرگز درست و قابل قبول نیست.

چگونه می توانید با احساس دوست داشتنی نبودن کنار بیایید؟

اگر باور دارید که دوست داشتنی نیستید، اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که احساسات واقعیت نیستند. این که احساس کنید دوست داشتنی نیستید به این معنی نیست که شما دوست داشتنی نیستید.

به یاد داشته باشید که افکار شما ممکن است نادرست باشد و صرف نظر از اینکه چه کسی هستید، سزاوار سوء استفاده نیستید. یک سیستم حمایتی از افرادی که با شما خوب رفتار می کنند و به شما احترام می گذارند ایجاد کنید و برای شناسایی و جلوگیری از هرگونه رفتار خرابکارانه خود تلاش کنید.

این احساسات می تواند منجر به مارپیچ خودگویی منفی شود زیرا ممکن است به خاطر داشتن این افکار منفی با خودتان، دچار رنجش زیادی شوید. به یاد داشته باشید که افکار همیشه اختیاری و آگاهانه نیستند، پس داشتن افکاری که با آنها مخالف هستید یا افکاری که درست نیستند، اشکالی ندارد.

به این دقت کنید که آیا تجربیات و احساسات خود را با دیگران مقایسه می کنید؟ به یاد داشته باشید که احساسات شما معتبر هستند، حتی اگر شخص دیگری “بدتر” یا به نظر “لایق تر” از شما باشد. عشق یک منبع محدود نیست و برای همه به اندازه کافی وجود دارد!

چرا من دوست داشتنی نیستم؟
چرا من دوست داشتنی نیستم؟

آیا می توانید بر این احساس غلبه کنید؟

بله، شما می توانید بر احساس دوست نداشته شدن غلبه کنید! افرادی که این احساس را دارند می توانند از خدمات درمانی بهره مند شوند. درمانگری را پیدا کنید که آموزش و تخصص او با سابقه و سایر علائم شما مطابقت داشته باشد. به طور خاص، درمان شناختی-رفتاری می تواند به شما کمک کند افکار ناسازگار یا نادرست را شناسایی کنید و یاد بگیرید که این افکار را جایگزین کنید.

یادگیری تشخیص افکار نادرست نیاز به تمرین زیادی دارد. توسعه این مهارت می تواند یک چالش طولانی و دشوار باشد، اما با حمایت مناسب می توان آن را انجام داد.

سخن آخر

اگر احساس می‌کنید که دوست‌داشتنی نیستید یا فکر می‌کنید که لیاقت این را ندارید که با شما خوب رفتار شود، توجه به این احساس و شناسایی آن به عنوان احساسی ناسازگار اولین قدم درست برای مقابله با این افکار است. همه گاهی اوقات افکار نادرستی دارند و ما می توانیم برای شناسایی و قالب بندی مجدد این افکار تلاش کنیم.

هیچ انسانی ذاتا دوست نداشتنی نیست و شما شایسته این هستید که عزیزانتان با شما خوب رفتار کنند. اگر چنین احساسی دارید، درمان و پشتیبانی برای کمک به شما در دسترس است.

منبع: verywellmind

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها