چهار نکته برای رسیدن به خودآگاهی و تبدیل شدن به بهترین خود - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چهار نکته برای رسیدن به خودآگاهی و تبدیل شدن به بهترین خود

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • خودآگاهی برای موفقیت در زندگی مهم است، اما تعداد کمی از انسان‌ها واقعاً در شناخت خود مهارت دارند.
  • خودآگاهی مستلزم شناخت خود و نحوه درک شماست.
  • تمرکز بر داشته‌ها، فعالیت‌های معنادار و تکامل به شما این امکان را می‌دهد که در زندگی، خود آگاهی ایجاد کنید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – به گفته تاشا اوریش (Tasha Eurich)  95 درصد از افراد مورد بررسی در یک مطالعه معتقدند بودند که دارای خودآگاهی هستند، اما تنها 12 تا 15 درصد واقعاً از خودآگاهی بهره‌مند بودند. بطور کلی، این شکاف پیامدهای عمیقی برای اعتماد به نفس، روابط و موفقیت شما در کار و زندگی دارد.

به گفته یوریخ (Eurich)، خودآگاهی هم نیازمند درک درونی (شناخت خود) و هم درک بیرونی (نحوه درک شما) است. او توصیه می‌کند که یک مسیر سازنده به سمت خودسازی در هنگام مواجهه با چالش‌ها شامل مرور اشتباهات و استراتژی‌های جایگزین است، به جای نشخوار فکری در مورد چرایی چالش‌ها.

همه ما تمایلات طبیعی داریم که می توان از آنها برای تقویت اصالت و موفقیت استفاده کرد و حس ذاتی از آنچه برایمان معنادار و تاثیرگذار است داریم. با تمرکز بر آنچه به ما انرژی می‌دهد، کارهایی که به طور طبیعی به خوبی انجام می‌دهیم و کارهایی که به ما الهام می‌بخشد، می‌توانیم با سهولت و لذت بیشتر به سمت توسعه معتبرترین و بهترین خود حرکت کنیم.

در ادامه چهار نکته برای کشف و پرورش بهترین خود وجود دارد:

تمایلات طبیعی خود را توسعه دهید

ما با مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد به دنیا می‌آییم که وقتی این ویژگی ها درک می شوند و رشد می‌کنند، می‌توان از آنها برای بهبود زندگی‌ خود استفاده کرد. مانند استفاده از دست غالب خود برای کارهای فیزیکی؛ داشتن خودآگاهی از تمایلات طبیعی خود می تواند به ما کمک کند با انرژی و تلاش کمتر موفق شویم. درک ویژگی های شخصیتی نیز می تواند به ما در درک و قدردانی از دیگران کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بهینه‌سازی نقاط قوت بر نتیجه سازمان و موفقیت و رفاه شما تأثیر دارد.

علاوه بر نقاط قوت، ما می‌توانیم از بسیاری دیگر از تست‌های شخصیتی برای بهبود خودآگاهی خود استفاده کنیم. پذیرش و توسعه استعدادهای طبیعی خود و دیگران می تواند عملکرد فردی و گروهی و کیفیت روابط را بهبود بخشد.

اطمینان حاصل کنید که در هر کاری که انجام می‌دهید، به نحوه بیان نقاط قوت و تیپ شخصیتی‌تان فکر می کنید. راه هایی را شناسایی کرده و آنها آزمایش کنید تا زندگی خود را مطابق با ارزش های خود پیش ببرید. انجام منظم چنین شیوه هایی در نهایت تبدیل به عادتی می شود که به شما کمک می کند تا به طور واقعی به خودشکوفایی برسید.

پرورش معنا از طریق هدف

به گفته محققان، معنا و هدف از دیگر جنبه های حیاتی یک زندگی رضایت بخش هستند. همه ما حس متفاوتی از آنچه برای ما مهم است داریم. مهم است که به آنچه بیشتر احساس رضایت می کنید توجه کنید. برای مثال، یافتن درمانی برای سرطان ممکن است باعث شود برخی افراد هر روز از رختخواب بیرون بپرند تا به سر کار بروند، اما ممکن است باعث وحشت و فرار دیگران شود. بسیار مهم است آنچه را که برایمان دارای اهمیت می باشد را کشف کنیم و راهی برای پیگیری منظم آن پیدا کنیم.

بسیاری از ما در تشخیص اینکه چه نوع فعالیت‌هایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، مشکل داریم، زیرا مشغول بررسی خواسته‌های زندگی مدرن هستیم. زمانی که درگیر یا مشغول تماشای فعالیت هایی هستیم که عمیقاً معنی دار هستند، کشف علایقمان کمی منفعل می شود. مکث برای تأمل در تجربه‌های پاداش‌دهنده یا قابل لمس می‌تواند به ما کمک کند تا با یافتن مسیر خود به سوی یک زندگی معنادار هماهنگ‌تر شویم.

به‌علاوه، پذیرفتن ایده‌ها و تجربیات جدید می‌تواند به ما کمک کند تا با فعالیت های قلبی خود ارتباط برقرار کنیم. در سال‌های جوانی‌ام، بر فرمولی برای موفقیت متمرکز بودم که از فرهنگ خانواده‌ام سرچشمه می‌گرفت، اما ارتباط چندانی با آنچه واقعاً برایم ارزشمند و رضایت‌بخش بود نداشت. تنها پس از اینکه شروع به دنبال کردن خواسته های قلبی‌ام کردم، که با تأیید خانواده مواجه نشد، توانستم واقعاً هدف زندگی ام را درک کنم.

همچنین آموخته ام که باز بودن در مورد مسیر و نتیجه پیگیری هدفم مهم است. اگرچه من خودم را فردی بسیار باهوش می دانم، اما مسیر کنونی ام مرا در شرایطی قرار می دهد که فراتر از تصور زیبا هستند. محدود کردن مفهوم‌سازی نتیجه می‌تواند ما را از فرصت‌ها و ماجراجویی‌های بزرگ دور کند.

قلب و انرژی خود را دنبال کنید

در مثال قبلی‌ام، در مورد اینکه چگونه هدفم را دنبال کردم تا موفقیت بیرونی را دنبال کردم، صحبت کردم که به یک شکست عاطفی تبدیل شد. عقل و منطق من از دستاوردهایم راضی بود، اما احساس خوشحالی و موفقیت نمی‌کردم، زیرا هرگز در هنگام تصمیم‌گیری به حرف قلبم گوش ندادم.

در مسیر پیروی از منطق برای خوشبختی، انرژی و سلامتی من نیز تحلیل رفت. من با هزینه شخصی زیاد و ناپایدار، خستگی خود را برای رسیدن به اهدافم تحت فشار قرار دادم. خلاصه سعی می کردم کسی باشم که نبودم.

برای ایجاد قلبی شاد و بدنی پرانرژی، تا جایی که ممکن است باید فعالیت هایی را دنبال کنیم که باعث شادی، نشاط، رضایت و هیجان و انرژی زا و جذاب باشد. استفاده از تمایلات طبیعی و ایجاد آن در حالی که به دنبال فعالیت های معنادار هستیم، راه قدرتمندی برای احساس سرزندگی و مشارکت کامل است.

پذیرش و تکامل را در آغوش بگیرید

خود آگاهی می‌تواند برای افراد مجرب و متخصصان بسیار با تجربه به دلیل بیش اطمینانی دشوارتر باشد. بنابراین، پذیرفتن گشودگی و تمایل به تغییر عقیده، دریافت اطلاعات جدید در مورد خود و به کارگیری آن در یادگیری و رشد خود، می‌تواند باعث بهبود مستمر خودآگاهی با توجه به دنیای درونی و بیرونی ما شود.

استفاده از منابع بسیار عالی مانند منایع آنلاین، کتاب‌ها، پادکست‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌هایی مانند کارگاه خودشناسی راهی عالی برای ورود در این حوزه مهم شخصیتی و حرفه‌ای است. منابع و پشتیبانی مناسب را پیدا کنید و به تکامل خود ادامه دهید. مزایای تلاش های شما برای تبدیل شدن به بهترین خود در سال های آینده به شما کمک خواهد کرد.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها