آیا انتظارات غیر واقعی از رابطه عاشقانه دارید؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا انتظارات غیر واقعی از رابطه عاشقانه دارید؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • انتظارات غیر واقعی در رابطه اغلب از باورهای غیر واقعی در مورد خودِ روابط ناشی می شود.
  • زوج هایی که به طور موثر و همیارانه ارتباط برقرار می کنند، سطوح بالاتری از رضایت در رابطه را گزارش می دهند.
  • خود اندیشی و خودآگاهی با رضایت از رابطه رابطه مثبتی دارد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از مراجعین با این سوال که چرا برای حفظ انتظارات سالم در روابط عاشقانه خود تلاش زیادی می کنند، به کلینیک روانشناسی و مشاوره مراجعه می کنند. آنها معمولا جمله‌هایی مانند جملات زیر را بیان کنند:

  • می‌دانم که این عادلانه نیست، اما اغلب از شریک زندگی‌ام انتظار دارم ذهنم را بخواند.»
  • “چرا وقتی شریک زندگیم انتظارات من را برآورده نمی کند، احساس ناامیدی می کنم؟”
  • “چرا برای من سخت است که شریک زندگیم را همان طور که هست بپذیرم؟”

اگر فکر می کنید این جملات برای شما هم آشنا هستند، بدانید که تنها نیستید. انتظارات غیرواقع بینانه می تواند فشار زیادی را به رابطه وارد کند. اما، با کمی تلاش می توانید بر آنها غلبه کنید.

یکی از دلایل اصلی که چرا انتظارات غیرواقع بینانه می تواند به رابطه آسیب برساند این است که چنین انتظاراتی اغلب از باورهای غیر واقعی در مورد روابط ناشی می شوند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم بر این باورند زمانی که در یک رابطه قرار می گیرند، دیگر احساس تنهایی یا عدم تحقق نخواهند داشت. برخی دیگر بر این باورند که هرگز با شریک زندگی خود مشاجره نخواهند کرد.

زمانی که واقعیت با انتظارات ما مطابقت نداشته باشد، این باورهای غیر واقعی می توانند منجر به ناامیدی شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، به راحتی می‌توان شریک زندگی‌ خود را به خاطر برآورده نکردن نیازهایمان یا متفاوت بودن با آن کسی که فکر می‌کردیم سرزنش کرد.

کلید مدیریت انتظارات غیر واقعی در روابط عاشقانه این است که تشخیص دهیم چه زمانی انتظارات ما غیر واقعی هستند و برای تعدیل آنها قدم برداریم. در ادامه سه روش برای مقابله با انتظارات غیر واقعی و داشتن روابط عاشقانه رضایت بخش تر وجود دارد:

آشکارا، صادقانه و همیارانه ارتباط برقرار کنید.

یافته های یک تحقیق تازه، بینش بسیار خوبی در مورد نقش ارتباطات در روابط موفق ارائه می دهد. این تحقیق تمایلات ارتباطی زوج‌ها را مورد بررسی قرار داد و دریافت آنهایی که به طور مؤثر و همیارانه ارتباط برقرار می‌کردند، سطوح بالاتری از رضایت رابطه را گزارش کردند.

مشارکت در گفتگوهای مشترک که در آن هر دو طرف احساس می کنند شنیده شده و مورد احترام قرار می گیرند، راهی عالی برای اطمینان از اینکه هیچ انتظار غیر واقعی در هیچ مرحله ای از رابطه وجود ندارد، می باشد.

وقتی صحبت از انتقال انتظارات خود به شریک زندگی به میان می آید، مهم است که با آنها روراست و صادق باشید. همچنین مهم است که به طور فعال به نیازها و خواسته های شریک زندگی خود گوش دهید و مایل به سازش باشید. با برقراری ارتباط آشکار، می توانید از سوء تفاهم ها و انتظارات غیر واقعی جلوگیری کنید.

واقع بین و انعطاف پذیر باشید.

در یک مطالعه منتشر شده، مشخص شد که داشتن انتظارات واقع بینانه و انعطاف پذیری در روابط با رضایت بیشتری از رابطه همراه است. از طرف دیگر، افرادی که به “سرنوشت رابطه” اعتقاد داشتند (یعنی معتقدند شما برای یکدیگر مناسب هستید یا نه) احتمال موفقیت کمتری در روابط طولانی مدت داشتند.

واقع بین بودن به این معناست که بپذیریم هیچ رابطه ای کامل نیست و چالش ها و مشکلاتی برای غلبه بر آن وجود خواهد داشت. انعطاف پذیر بودن نیز به معنای باز بودن در برابر تغییرات و تمایل به انطباق با شرایط جدید است.

باید بپذیرید که شریک زندگی تان کامل نیست و مواقعی پیش می آید که شما را ناامید می کند. همچنین به این معنی است که مایل به انطباق با شرایط جدید و تغییر انتظارات خود در مواقع ضروری هستید.

خود اندیشی و خودآگاهی را تمرین کنید.

خود اندیشی یعنی زمانی را برای فکر کردن به افکار، احساسات و رفتارهای خود اختصاص دهید. خودآگاهی یعنی آگاهی از نیازها و خواسته های خود. بر اساس مطالعات انجام شده، خود اندیشی و خودآگاهی به طور مثبتی با رضایت از رابطه مرتبط است. (پیشنهاد می شود مقاله چهار نکته برای رسیدن به خودآگاهی و تبدیل شدن به بهترین خود را مطالعه کنید.)

وقت گذاشتن برای بررسی افکار، احساسات و رفتارهای خود به افراد این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از این موارد بر روابطشان داشته باشند. آگاهی می تواند به شما کمک کند انتظارات خود را از رابطه خود بشناسید و به شما کمک می کند تا تغییراتی را که برای بهبود آن باید انجام دهید، شناسایی کنید.

آگاهی از نیازها و خواسته‌هایتان نیز مهم است، زیرا به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که انتظارات واقعی و منصفانه هستند، در نتیجه به تقویت پویایی سالم‌تر بین شما و شریک زندگی‌تان کمک می‌کند.

نتیجه

مدیریت انتظارات غیر واقعی در روابط عاشقانه برای حفظ یک رابطه سالم و رضایت بخش بسیار مهم است. با برقراری ارتباط صریح و صادقانه همراه با واقع‌بینی و انعطاف‌پذیری و همچنین تمرین خودآگاهی، می‌توانید از ناامیدی دوری کنید و از یک رابطه رضایت‌بخش لذت ببرید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها