آیا برای شروع رابطه آماده هستید؟ + آزمون - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا برای شروع رابطه آماده هستید؟ + آزمون

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • روابط شامل تصمیمات کلیدی است و عدم تفکر کافی عواقبی خواهد داشت.
  • تحقیقات نشان می دهد کسانی که تصمیمات متفکرانه و هدفمند می گیرند، روابط بهتری دارند.
  • آزمون موجود در این مطلب، می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید در سه بعد اعتماد به نفس، مشاهده علائم هشدار دهنده و هدفمندی چقدر آماده هستید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وقتی در یک رابطه هستید تصمیمات زیادی وجود دارد که باید بگیرید. برخی از آنها پیش پا افتاده هستند. مانند اینکه برای شام چه بخوریم، کدام فیلم را ببینیم، یا کجا به تعطیلات برویم.

برخی دیگر از تصمیمات برای آینده رابطه شما اهمیت بیشتری دارند. مثلا اینکه چه زمانی بگویید دوستت دارم، آیا باهم ازدواج کنید یا نه، چه زمانی بچه دار شوید و… .

هر تصمیم کلیدی ارزش بررسی متفکرانه را دارد. با این حال، تحقیقات در مورد زندگی مشترک نشان می‌دهد که اکثر زوج‌ها نه به دلیل یک تصمیم هدفمند، بلکه به دلیل اینرسی با هم زندگی می‌کنند. که البته به نظر نمی رسد این بهترین راه برای ترسیم رابطه شما در آینده باشد.

این موضوع سوال جالبی را ایجاد می کند: آیا برخی از افراد نسبت به دیگران فعالتر و با تفکر بیشتری به تصمیمات مربوط به رابطه می پردازند؟ برای ارزیابی این موضوع، محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا 2 مقیاس برای تصمیم گیری در خصوص رابطه را ایجاد کردند.

قبل از ادامه مطلب، آزمون زیر را انجام دهید و برای هر مورد با استفاده از مقیاس زیر میزان موافقت خود را مشخص کنید:

کاملاً مخالف 1 2 3 4 5 کاملاً موافقم

  1. من معتقدم که می توانم به طور موثر با تعارضات در روابطم کنار بیایم.
  2. از اینکه در یک رابطه عاشقانه دوام بیاورم احساس خوبی دارم.
  3. وقتی به داشتن یک رابطه پایدار و طولانی مدت فکر می کنم، بسیار مطمئن هستم.
  4. من مهارت های لازم برای یک رابطه عاشقانه پایدار را دارم.
  5. من می توانم علائم هشدار دهنده اولیه را در یک رابطه بد تشخیص دهم.
  6. من می دانم وقتی علائم هشدار دهنده در یک رابطه بد را تشخیص می دهم چه کار کنم.
  7. من به سرعت می توانم سیگنال های هشدار دهنده را در یک رابطه عاشقانه ببینم.
  8. قبل از اینکه به خودم اجازه دهم قدم بعدی در رابطه را بردارم (مثلاً صمیمی بودن فیزیکی) جوانب مثبت و منفی را می سنجم.
  9. تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه آیا هر گام مهمی در روابط عاشقانه بردارید یا خیر، مهم است.
  10. در نظر گرفتن مزایا و معایب هر مرحله مهم در یک رابطه عاشقانه برای صمیمیت مفید است.
  11. برای من مهم است که در مورد هر قدم مهمی که در رابطه برمی داریم با شریکم صحبت کنم.
  12. بهتر است در مورد هر گام مهم در یک رابطه عاشقانه به جای “همراهی با جریان” فکر کنید.

امتیاز دهی:

اعتماد به نفس: امتیاز شما در موارد 1-4 نشان دهنده توانایی درک شده شما برای حفظ رابطه است (پاسخ های خود را در خصوص موارد 1-4 بررسی کنید؛ اگر امتیاز 16 و بالاتر را کسب کرده اید، در این بعد بالا هستید).

مشاهده پرچم های قرمز: امتیاز شما در آیتم های 5-7 نشان دهنده آگاهی و توانایی درک شده شما برای مقابله با علائم هشدار دهنده رابطه است (اگر امتیاز 16 و بالاتر را کسب کرده اید، در این بعد بالا هستید).

هدفمندی: امتیاز شما در آیتم های 8-12 نشان دهنده تمایل شما به در نظر گرفتن متفکرانه تصمیمات مربوط به رابطه است (اگر نمره 20 و بالاتر را کسب کرده اید، در این بعد بالا هستید).

آیا هدفمندتر و متفکرتر بودن بهتر است؟

داده‌های بیش از 900 شرکت‌کننده نشان می‌دهد افرادی که در این ابعاد دارای نمره بالاتری بودند، در مدیریت و حل تعارضات عملکرد بهتری داشتند، بیشتر به رابطه اختصاص داشتند، خودکنترلی بهتری داشتند، از تعاملات مثبت بیشتری بهره مند بودند و از رضایت بالاتری برخوردار بودند. افرادی که دارای قدرت تصمیم‌گیری بالاتری در رابطه هستند، باید بتوانند تکانه‌های خود را کنترل کنند (مثلاً از معاشقه با افراد دیگر در غیاب شریک زندگی خود خودداری کنند)، آنها باید زودتر علائم مشکلات رابطه را تشخیص دهند و باید با دقت بیشتری مزایا و معایب شروع طولانی مدت رابطه را بسنجند. بسیاری از مردم در حال حاضر زمان و تلاش زیادی را برای تصمیم گیری در مورد ازدواج خود صرف می کنند و انجام آزمون این تحقیق می تواند برای تصمیم گیری شما موثر باشد.

چه باید کرد؟

اگر در حفظ رابطه خود امتیاز پایینی کسب کرده اید یا در مشاهده و درک علائم هشدار دهنده مشکل دارید، زمان بیشتری را صرف یادگیری روانشناسی روابط کنید. به احتمال زیاد، چیزهای زیادی وجود دارد که شما نمی دانید و حتی احتمال بیشتری وجود دارد که برخی از چیزهایی که فکر می کنید می دانید واقعا اشتباه باشند. اگر از نظر هدفمندی امتیاز پایینی کسب کردید، شروع کنید و به رابطه خود توجه بیشتری کنید. زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد گزینه های خود و در نظر گرفتن دیدگاه‌ها کنید. به عنوان مثال، به این فکر کنید که می خواهید رابطه شما در پنج سال آینده چگونه باشد. مهمتر از آن، به جنبه هایی که نمی خواهید فکر کنید، برای هدایت تصمیمات و گفتگو با شریک زندگی خود استفاده کنید.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

10 نشانه غفلت عاطفی در رابطه شما

4 راز برای ایجاد یک رابطه شاد و موفق

چرا افراد یکی پس از دیگری از عشق من دور می شوند؟

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها