آیا زندگی شما طبق برنامه پیش نمی‌رود؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا زندگی شما طبق برنامه پیش نمی‌رود؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • از دست دادن آینده ای متصور می تواند شامل فرآیندی غم انگیز باشد که ارزش جدی گرفتن را دارد.
  • لذت بردن از تجربیات مثبت می تواند به افراد کمک کند تا در زندگی شادی بیشتری پیدا کنند، به خصوص در زمان های چالش برانگیز.
  • مطالعات اخیر نشان می دهد، افرادی که زندگی خود را به عنوان سفری همراه با ناملایمات تصور می کنند، ممکن است احساس بیشتری از معنا و هدف داشته باشند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – علیرغم تمام تلاش‌هایمان، رویاهایی که برای زندگی‌مان داریم همیشه محقق نمی‌شوند. یک رابطه ممکن است از هم بپاشد، آرزوهای شغلی ممکن است به نتیجه نرسد و بیماری یا آسیب مزمن ممکن است کاری را که می توانیم انجام دهیم محدود کند.

تطبیق با تغییرات دائمی و ناخواسته می تواند طاقت فرسا باشد. در خلأ برجای مانده از آنچه از دست رفته است، تصور راه جایگزین دشوار است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که ما اغلب انعطاف‌پذیرتر از آن چیزی هستیم که فکر می‌کنیم و شادی ممکن است از راه‌هایی که هرگز انتظارش را نداشتیم امکان‌پذیر باشد. در ادامه چهار راهبرد وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی متفاوتی نسبت به آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ایم را در آغوش بگیریم.

به خودتان اجازه دهید برای از دست دادن خواسته ها غصه بخورید.

ما معمولاً به غم و اندوه در زمینه مرگ یکی از عزیزان فکر می کنیم. اگرچه متفاوت است، انواع دیگر از دست دادن ها نیز می توانند باعث غم و اندوه شوند، اما اغلب ناشناخته می مانند. تحقیقات در مورد غم و اندوه محروم شده نشان داده است که وقتی غم و اندوه در یک موقعیت معین مشروع شناخته نمی شود، کسانی که رنج می برند ممکن است کمتر مورد حمایت قرار گیرند، که می تواند به سلامت روان آنها آسیب برساند. به عنوان اولین قدم، تشخیص اینکه یک تجربه فقدان دردناکی است که ارزش شفقت را دارد، می‌تواند راه درازی داشته باشد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 تکنیک مبتنی بر علم برای درس گرفتن از شکست را مطالعه کنید.)

از ایده آل کردن زندگی دیگران بپرهیزید.

یادآوری از دست دادن معمولاً همه جا ظاهر می شود. به عنوان مثال، پس از جدایی، به نظر می رسد که دیگران با خوشحالی همراه هستند. اما نگاه اجمالی ما به زندگی دیگران ممکن است منحرف شود، زیرا مردم اغلب راحت تر هستند که قسمت های خوب زندگی خود را به اشتراک بگذارند در حالی که قسمت های سخت تر را خصوصی نگه می دارند و پنهان می‌کنند. تحقیقات نشان می دهد که این عدم تعادل ما را به دست کم گرفتن رنج دیگران سوق می دهد که می تواند باعث شود بیشتر احساس انزوا و رضایت کمتری از زندگی خود کنیم. درک این موضوع که ما همیشه تصویر کاملی از زندگی دیگران نداریم، نه تنها می تواند به ما کمک کند که بیشتر مراقب تلاش دیگران برای به نمایش گذاشتن زندگی‌شان باشیم، بلکه می تواند به ما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله نحوه بازگشت مجدد پس از شکست را مطالعه کنید.)

تجربه‌های خوب را بچشید.

همانطور که مهم است که بدون تاریخ انقضا به خود اجازه غصه خوردن بدهیم، به همان اندازه مهم است که به خودمان اجازه شاد بودن بدهیم (علیرغم صدایی که ممکن است در ذهنمان باشد که می گوید این غیرقابل تصور است). ممکن است برخی از فعالیت‌هایی که باعث شادی ما شده‌اند دیگر امکان‌پذیر نباشد، اما ممکن است انواع مختلفی از شادی را در کارهای جدید یا شادی عمیق‌تری در کارهای قدیمی پیدا کنیم. تحقیقات نشان می دهد که توانایی چشیدن تجارب مثبت، حتی تجربه های ساده مانند گذراندن وقت در طبیعت یا خوردن یک وعده غذایی خوب، با رفاه بیشتر مرتبط است. چشیدن شامل حضور، توجه به آنچه تجربه می کنیم و قدردانی از لذتی است که برای ما به ارمغان می آورد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 کاری که هر روز باید انجام دهید را مطالعه کنید.)

دوباره تصور کنید که یک زندگی رضایت بخش چگونه به نظر می رسد.

ممکن است امیدوار باشیم که مسیر زندگی آرامی داشته باشیم، اما زندگی با چالش‌های غیرمنتظره نیز می‌تواند به زندگی معنادارتری ختم شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که وقتی مردم به زندگی خود به گونه‌ای فکر می‌کنند که شبیه «سفر دلاورانه» است (نوعی ساختار داستانی که در بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های مشهور دیده می‌شود) بهتر می‌توانند در مواقع پر استرس به عقب برگردند و احساس هدف بیشتری داشته باشند. این چارچوب داستانی شامل یک قهرمان داستان است که به ماجراجویی فراخوانده می شود، با موانع روبرو می شود، با تجربیات و روابط جدید دگرگون می شود و در نهایت به جامعه خود باز می گردد. هنگامی که از این لنز مشاهده می‌شود، چیزی که مانند یک چرخش ویرانگر از وقایع شروع می‌شود، ممکن است در نهایت فراخوانی برای ماجراجویی باشد که سفری جدید را به حرکت در می‌آورد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 عادت فکری افراد امیدوار را مطالعه کنید.)

زندگی ای که ما برنامه ریزی کرده بودیم شاید زندگی عالی بود، اما تضمینی برای خوشبختی نبود. حتی افرادی که به هر آنچه می خواهند می رسند از ناامیدی و پشیمانی مصون نیستند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها