زیبایی سعادت است یا نفرین؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

زیبایی سعادت است یا نفرین؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • جذاب بودن از نظر ظاهری باعث می شود که افراد بیشتر به گزینه های عاشقانه دیگر پاسخ مثبت دهند و برای روابط خود ارزش کمتری قائل شوند.
  • چهار تله زیبایی در روابط عاشقانه عبارتند از: گذشت زمان، حسادت، تشخیص نادرست صفات و تعهد کمتر.
  • همسران در روابطی که زنان جذاب‌تر از شوهرانشان هستند رفتار مثبت‌تری دارند، اما اگر مردان جذاب تر از زنان باشند نتیجه معکوس است.

گروه ترجمه کلینیک آوان – ممکن است ادعا کنیم که زیبایی فقط ظاهر است، اگرچه این واقعیت باقی می ماند که افراد زیبا از مزایای بسیاری برخوردار هستند که دیگران از آن بهره نمی برند. اما با این حال، زیبایی با هزینه هایی همراه است.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد افراد زیبا از مزایای بسیاری در زندگی از جمله در حوزه روابط عاشقانه برخوردار هستند. اگرچه اکثر افراد معتقدند که «آنچه زیباست لزوماً خوب نیست» اما رفتار ترجیحی با افراد زیبا و همچنین تبعیض علیه افراد غیرجذاب آسان است. با افراد زیبا بهتر رفتار می‌شود و به آنها نگاه مثبت‌تری می‌شود، آنها راحت‌تر دوست پیدا می‌کنند، احتمال اینکه در قضاوت ها با آنها ملایم‌تر رفتار شود بیشتر است و بیشتر قادر به جلب همکاری غریبه‌ها هستند. برعکس، عدم جذابیت ظاهری منجر به آسیب‌های اجتماعی و تبعیض های بزرگی می‌شود.

آیا زیبایی یک سعادت است یا یک نفرین؟

چهار دام زیبایی در روابط عاشقانه

در زمینه روابط نزدیک، زیبایی یا جذابیت ظاهری به طور مداوم به عنوان یک ویژگی بسیار مطلوب شرکای ایده آل ظاهر می شود، اما زیبایی شمشیری دو لبه است که می تواند باعث مشکلاتی شود. علاوه بر فواید، معایب متعددی برای افراد زیبا در روابط وجود دارد. ممکن است با گذشت زمان در مورد آنها قضاوت هایی صورت بگیرد، مورد خصومت های ناشی از حسادت قرار بگیرند، ویژگی های مهم آنها دیده نشود و از تعهد کمتر رنج ببرند.

1. گذشت زمان. ویژگی های ظاهری در آغاز هر رابطه نقش اصلی را ایفا می کند اما ارزش آن با گذشت زمان کمرنگ می شود. زمان دزد زیبایی و البته میل جنسی است. اولین برداشت از ظاهر افراد به سمت افراط گرایش دارد. به این معنی که، فرد جدید اغلب به‌عنوان فوق‌العاده زیبا یا به‌طور چشمگیری زشت دیده می‌شود. با این حال، با گذشت زمان، برداشت ها شروع به تعدیل می کنند و ممکن است زیبایی کمتر به چشم بیاید و زشتی کمتر زشت تلقی شود.

2. خصومت مرتبط با حسادت. حسادت که مبتنی بر احساس حقارت است، احتمالاً نسبت به افراد زیبا ایجاد می شود. مسلماً، آنها افراد جذاب را در موقعیت پستی قرار می دهند و مزایایی که به آنها اعطا می شود را مستحق نمی دانند.

3. شناسایی نادرست صفات مهم. تاثیر فوق العاده زیبایی باعث ایجاد تعصب می شود و به راحتی می توان شخصیت واقعی یک فرد یا هر ویژگی فراتر از ظاهر زیبای او را نادیده گرفت. در واقع، جدایی های عاشقانه اغلب به ویژگی های مهمی مانند کمبود مهربانی و صبر مربوط می شوند. این ویژگی ها در ابتدای یک رابطه کمتر آشکار هستند، اما برای پایداری رابطه بسیار مهم هستند.

4. تعهد کمتر. افراد زیبا اغلب با انتخاب‌های رمانتیک وسوسه می‌شوند که در نتیجه رضایت ضعیف از رابطه و جدایی‌های عاشقانه‌ را به همراه دارد. یک فرد جذاب از نظر ظاهری ممکن است بیشتر مورد هدف قرار گیرد و به نوبه خود احتمال بیشتری دارد که به گزینه های جذاب پاسخ مثبت دهد.

زیبایی به عنوان عاملی در انتخاب شریک عاشقانه

شواهد محکمی وجود دارد که جذابیت تأثیر مثبتی بر روابط جدید دارد. با این حال، در مورد روابط پایداری مانند ازدواج تاثیرات پیچیده تر است. مشخص شده است که همسران در روابطی که در آن زنان جذاب‌تر از شوهرانشان هستند، رفتار مثبت‌تری دارند، اما در روابطی که در آن شوهران جذاب‌تر از زنانشان هستند، رفتار منفی‌تری دارند. ماریا آگته و همکارانش دریافتند که این سوگیری در میان افراد بسیار جذاب مشاهده نمی‌شود، بلکه فقط برای افرادی با جذابیت متوسط ​​وجود دارد، که می‌توان آنها را با اکثر مردم مقایسه کرد و از این رو حسادت خصمانه ایجاد می‌کند.

به نظر می رسد جذابیت ظاهری شوهر برای اکثر زنان اهمیت کمتری دارد و زنان بیشتر به دنبال شوهران حامی هستند. به نظر می‌رسد که شوهران وقتی احساس می‌کنند که معامله خوبی به دست می‌آورند متعهدتر هستند و بیشتر برای جلب رضایت همسرشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سوی دیگر، زنان اگر شوهر جذابی داشته باشند بیشتر احساس استرس و ناراحتی می کنند. دلیل اصلی این تفاوت این است که مردان برای زیبایی ارزش بیشتری قائل هستند.

آیا زیبایی یک سعادت است یا یک نفرین؟

مشکلات افراد زیبا در یافتن عشق

مشکلات افراد زیبا در یافتن عشق هم از شرکای احتمالی و هم از نگرش خود آنها ناشی می شود. زیبایی خیره کننده یک فرد مانع بزرگی برای شناخت صحیح آنها و درک میزان مناسب بودن آنها برای ما است. از این رو، سوگیری های مختلفی در مورد این افراد وجود دارد، به خصوص زمانی که آنها زن هستند. این تعصبات با عباراتی مانند “او زیبا و خنگ است” یا “تو خیلی زیبا و باهوشی” بیان می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد مناسب ممکن است توسط چنین افرادی زیبا که غیرقابل دسترس به نظر می رسند، مرعوب شوند.

دشواری یافتن همتای مناسب برای افراد زیبا نیز از نگرش خود آنها نشات می گیرد. اغلب، آنها از جذابیت زیاد خود آگاه هستند و بر این اساس، کمتر تمایل دارند که با یک شریک «به اندازه کافی خوب» کنار بیایند، زیرا معتقدند گزینه‌های زیاد دیگری (احتمالاً بهتر) دارند. از این رو، آنها ممکن است بیش از حد ضربه پذیر شوند و گزینه های مناسب را نادیده بگیرند و روی موارد نامناسب تمرکز کنند. علاوه بر این، پس از پیدا کردن شریک زندگی و ایجاد پیوند عاشقانه، افراد زیبا به احتمال زیاد کمتر متعهد می شوند، زیرا معتقدند که حق دارند کمتر برای تقویت پیوند عاشقانه سرمایه گذاری کنند، و سزاوار یک موقعیت ممتاز در رابطه هستند.

نتیجه گیری

زیبایی بیشتر از درون افراد است. این یک خبر بد برای روابط عاشقانه است، زیرا ممکن است به افراد زیبا و کسانی که با آنها در تعامل هستند آسیب برساند. افراد جذاب از مزایای زیادی برخوردارند اما برای یک رابطه عاشقانه پایدار ممکن است کافی نباشد. زیبایی ممکن است موسیقی متن شگفت انگیزی برای یک رابطه عاشقانه باشد، اما اگر موسیقی با رفتار محبت آمیز و متعهدانه تکمیل نشود، ارزش آن، اگر منفی نباشد، صرفاً در قلمرو زیبایی شناختی باقی می ماند. جذابیت تنها یکی از عوامل در ایجاد عشق عمیق در رابطه عاشقانه است. حیاتی ترین گام برای روابط پایدار و عاشقانه، ایجاد جذابیت جنسی اولیه و تمایل عمومی برای بودن با شریک زندگی برای مدت طولانی است.

منابع:

نوشته: Aaron Ben-Ze’ev

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها