اختلال گسستگی در طول رابطه جنسی به چه معناست؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

اختلال گسستگی در طول رابطه جنسی به چه معناست؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • برخی از مشکلات جنسی ناشی از اختلال گسستگی است.
  • این می تواند به شکل مسخ شخصیت (احساس قطع ارتباط با بدن خود) یا غیرواقعی شدن (احساس قطع ارتباط با واقعیت) باشد.
  • تمرین‌های ذهن‌آگاهی و مدیتیشن و بررسی منظم مشکل با شریک زندگی می‌تواند به کاهش اختلال گسستگی در رابطه جنسی کمک کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از مردم به دنبال حل مشکلات جنسی خود به کلینیک روانشناسی آوان مراجعه می کنند. گاهی اوقات، این مشکلات مربوط به “اختلال گسستگی” می باشد و اغلب مراجعین جملات زیر را می گویند که ممکن است برای شما هم آشنا باشند:

  • به نظر نمی رسد که بتوانم ذهنم را از سرگردانی در حین رابطه جنسی با شریکم بازدارم.
  • من در طول رابطه جنسی با بدنم ارتباط برقرار نمی کنم.
  • من نمی توانم هیچ احساس بدنی را در طول رابطه جنسی احساس کنم.
  • من برای برقراری ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود تلاش زیادی می کنم.

ما معمولاً در حین رابطه جنسی احساسات شدیدی را تجربه می کنیم، اما گاهی اوقات این لذت به شدت کاهش می یابد و خود را درگیر احساسات خارج از رابطه جنسی می بینیم.

اختلال گسستگی می تواند بر سلامت روان شما و همچنین زندگی جنسی و عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد. بنابراین، درک مفهوم و برداشتن گام هایی برای مدیریت آن برای شما و شریک زندگیتان مفید است.

اختلال گسستگی (در حین رابطه جنسی) به چه معناست؟

اختلال گسستگی به طور کلی به عنوان یک اختلال در هوشیاری، حافظه، هویت ویا ادراک شناخته می شود که اغلب توسط یک تجربه آسیب زا تحریک می شود.

تجربیات گسستگی خفیف شامل رویاپردازی و تمایل به فانتزی است، در حالی که شرایط ناتوان کننده بالینی به مواردی مانند اختلال هویت تجزیه ای و فراموشی تجزیه ای اشاره دارد.

احساسات متداول اختلال گسستگی در طول رابطه جنسی عبارتند از:

  • مسخ شخصیت، یا قطع ارتباط با بدن خود.
  • غیرواقعی شدن یا احساس گسست بین یک شخص و واقعیت.

بر اساس یک تحقیق منتشر شده در Archives of Sexual Behaviours، زنان با سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی نسبت به زنان بدون سابقه سوء استفاده، علائم اختلال گسستگی و مشکلات جنسی بیشتری را تجربه می کنند.

با این حال، هر تجربه استرس یا اضطراب می تواند باعث گسستگی جنسی در طول رابطه جنسی شود. نویسندگان تحقیق بیان می کنند:

“اختلال گسستگی تجربه ای نیست که فقط توسط بازماندگان تروما گزارش شود. یک مطالعه اپیدمیولوژیک گزارش داد که 5.8 درصد از زنان بدون سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، سطوح بالایی از گسستگی روزانه را گزارش کردند. اختلال گسستگی در افرادی که در معرض یک رویداد آسیب زا قرار گرفته اند شایع است و تقریباً 30 درصد از زنان دارای سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی علائم تجزیه ای شدید روزانه را گزارش می کنند.”

در ادامه دو راه برای مقابله با اختلال گسستگی در حین رابطه جنسی وجود دارد تا بتوانید احساس ارتباط با خود و شریک زندگی خود و همچنین افزایش حس لذتی را که در طول رابطه جنسی احساس می کنید، افزایش دهید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید تا بتوانید تمرکز کنید

ذهن آگاهی و مدیتیشن می تواند به شما در مدیریت اضطراب در حین رابطه جنسی کمک کند. همچنین می تواند شما را از زمانی که ذهن شما شروع به سرگردانی می کند آگاه کند.

هنگامی که در حین رابطه جنسی در حال گسسته شدن یا جدا شدن از رابطه هستید، تمرینات تنفس عمیق می تواند مفید باشد. یک تکنیک ساده دیگر می تواند شمارش معکوس یا نام بردن پنج چیزی که در آن لحظه می توانید در اطراف خود ببینید باشد.

برای تمرکز بر احساسات شدید، از قدرت حواس خود (دیدن، لمس کردن، شنیدن و…) به عنوان یک بازی سرگرم کننده برای ایجاد تغییر وضعیت روحی خود و شریک زندگی خود استفاده کنید.

با شریک زندگی خود صحبت کنید

ممکن است بخواهید تمایلات خود را با همسر خود در میان بگذارید، شاید قوانینی را ایجاد کنید تا رابطه جنسی برای هر دوی شما ایمن تر و لذت بخش تر شود. همچنین ممکن است بخواهید تعیین کنید در صورت نیاز در کدام نقطه توقف کنید.

متوجه شوید که چه زمانی ممکن است شریک زندگی شما در حال گسستگی باشد و فوراً آن را متوقف کنید. زمانی را به بررسی وضعیت و احساس همسر خود اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که اگر احساس کردید که شریک زندگی تان در حال گسستگی است، باید مکث کنید.

راه دیگر برای برقراری ارتباط در این مورد این است که از شریک زندگی خود بپرسید که در حین رابطه جنسی چه احساسی داشته و بررسی کنید که آیا دچار گسستگی شده است یا خیر. از این به عنوان فرصتی برای درک بهتر شریک زندگی خود استفاده کنید و به او کمک کنید تا تجربیات گسستگی را در آینده به حداقل برساند.

نتیجه

اگر شما یا شریک زندگی‌تان در کودکی یا بزرگسالی آزار جنسی را تجربه کرده‌اید، اختلال گسستگی در حین رابطه جنسی می‌تواند راه ذهن شما برای “محافظت” از شما در برابر آسیب‌دیدگی مجدد باشد. در چنین مواردی، بهتر است برای درمان از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان واجد شرایط کمک بگیرید.

برای استفاده از خدمات مشاوره و روانشناختی باما در ارتباط باشید: 0990006401

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها