از کودکان خود انسانی دلسوز بسازید - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

از کودکان خود انسانی دلسوز بسازید

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تبدیل شدن به فردی دلسوز می تواند به کودک کمک کند تا در آینده از نظر عاطفی بازتر باشد و بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.
  • شفقت نسبت به دیگران می تواند به کودک در طول زندگی در موقعیت های شخصی و شغلی کمک کند.
  • وقتی والدین رفتارهای دلسوزانه را الگو می کنند، به کودکان کمک می کنند اهمیت مراقبت از دیگران را درونی کنند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – این هفته، همسرم با یکی از دوستانش در پارک قدم می زد که ناگهان یک سگ بزرگ به سمتشان دوید و همسرم را به زمین انداخت و باعث شد تا پای همسرم دچار شکستگی شود.

در حالی که همسرم با درد طاقت‌فرسایی روی زمین افتاده بود، صاحب سگ شروع به سرزنش همسرم کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا واقعاً این سگ بود که او را به زمین انداخت یا خیر؟ و به وضوح گفت که هر اتفاقی که افتاده است، مسئولیتی ندارد. این درحالی بود که کودک تقریباً 10 ساله صاحب سگ در کنارش ایستاده بود و رفتار پدرش را مشاهده می کرد.

از دیدگاه همسرم و دوستش، آنچه در رفتار و سخنان صاحب سگ دیده نمی شد، احساس دلسوزی بود. او به همسرم درباره فقدان مسئولیت خود در حالی که روی زمین دراز کشیده بود و به سختی قادر به حرکت بود، سخنرانی کرد. او سپس بدون تبادل اطلاعات تماس یا منتظر ماندن برای رسیدن امدادگران و رسیدگی به وضعیت همسرم پارک را ترک کرد. این رفتار صاحب سگ چه الگویی برای فرزند خردسال او دارد؟ آیا می‌خواهیم فرزندانمان بزرگ شوند و باور کنند که این راه مناسبی برای واکنش به شرایط اضطراری است؟

از کودکان خود انسانی دلسوز بسازید

ارزش شفقت

اینکه چگونه فرزندانمان را بزرگ کنیم می‌تواند به نسل‌های آینده کمک کند تا شفقت و مراقبت را در زندگی‌شان توسعه دهند. این فقط برای مواقع اضطراری دارای اهمیت نمی‌باشد. وقتی شخصی همدل باشد و به خود و دیگران اهمیت دهد، می‌تواند در مسیر زندگی روابط قوی‌تر و مهربانانه ‌تری ایجاد کند. اگر همسران نسبت به احساس شریک زندگی خود حساس تر باشند، چند ازدواج نجات می یابد؟ اگر مردم بتوانند خود را به جای دیگران بگذارند و نسبت به نیازهای آنها دلسوزی نشان دهند، چقدر روابط شخصی و کاری رشد می کند؟

دلسوز بودن ما را از بسیاری جهات تقویت می کند. دلسوزی به اطرافیان ما این آگاهی را می دهد که ما به آنها اهمیت می دهیم و در مقابل باعث می شود تا آنها هم بتوانند با ما ارتباط بهتری  برقرار کنند. همچنین برای روابط شخصی و موفقیت کاری نیز بسیار عالی است. آیا شما ترجیح نمی دهید با کسی کار کنید که به شما توجه می کند و شما را درک می کند؟ به عنوان یک کارفرما، آیا ترجیح نمی دهید در کنار افرادی باشید که به نیازهای شما در محل کار اهمیت می دهند و برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن تلاش می کنند؟

از کودکان خود انسانی دلسوز بسازید

مدل سازی رفتارهای دلسوزانه

کمک به کودکان و نوجوانان برای توسعه درک و شفقت می تواند توسط والدین به روش های ساده ای انجام شود. ساده ترین کار این است که از خودتان شفقت نشان دهید. هنگامی که کودک یک لیوان شیر می اندازد، به احتمال زیاد احساس بدی نسبت به آن دارد و بهتر است که به کودک در تمیز کردن کمک کنید. آنها را به خاطر اتفاقات تصادفی تنبیه نکنید و برای کودکان مدل کنید که حتی زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، بتوانند از خود شفقت نشان دهند.

در نهایت، ما نمی توانیم به طور کامل میزان شفقت فرزندانمان را در زندگی کنترل کنیم. ما نمی توانیم به طور جادویی آنها را به بزرگسالانی دلسوز تبدیل کنیم.

اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که در گفتگو ها و رفتار هایمان به آن‌ها نشان دهیم که شفقت مهم است. به عنوان مثال، گاهی اوقات امور زندگی ما طبق برنامه پیش نمی‌رود، در چنین شرایطی بجای سرزنش خود و دیگران بهتر است برای یافتن راهکاری مناسب تلاش کنیم. یادمان باشد که کودکان اغلب رفتارهایی را که بزرگسالان از خود نشان می دهند درونی می کنند. بنابراین با نشان دادن همدلی و شفقت، ممکن است به فرزندتان کمک کنید تا راهی برای زندگی دلسوزانه تر و موثر تر از نظر عاطفی پیدا کند.

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها