12 پیش بینی کننده رضایت جنسی خوب - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

12 پیش بینی کننده رضایت جنسی خوب

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • وجود رابطه قوی و به طور کلی داشتن رضایت از زندگی، منجر به زندگی جنسی بهتر می شود.
  • عملکرد جنسی سالم بخش مهمی از رضایت جنسی است.
  • بسیاری از متغیرهای مرتبط با رضایت جنسی مواردی هستند که می توان آنها را بهبود بخشید.

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – همه خواهان یک زندگی جنسی خوب هستند. اما چه چیزی منجر به رضایت جنسی بیشتر می شود؟ بسیاری از مطالعات تحقیقاتی این سوال را بررسی کرده اند. در این مطلب برخی از ثابت ترین یافته ها آورده شده است.

  1. رابطه شادتر: رابطه جنسی زمانی بهتر است که شما و شریک زندگیتان به طور کلی با هم کنار بیایید و از رابطه خود راضی باشید (Freihart et al., 2020).
  2. ارتباط جنسی بهتر: شما و شریک زندگیتان آشکارا در مورد خواسته ها و نیازهای جنسی خود صحبت می کنید. به نظر می رسد کیفیت ارتباط جنسی مهمتر از فراوانی است (Mallory, 2022). همچنین به نظر می رسد که ارتباط از طریق ایجاد صمیمیت و با کمک به شرکا در برآوردن نیازهای جنسی یکدیگر کمک می کند.
  3. استفاده کمتر از پورنوگرافی: افرادی که پورنوگرافی تماشا می کنند اغلب به اثرات مثبت (افزایش مهارت یا تخیل جنسی) اشاره می کنند. با این حال، نویسندگان یک متاآنالیز در مورد این موضوع پیشنهاد می‌کنند که این مزیت ممکن است تفکر آرزویی باشد. تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که تماشای پورنوگرافی منجر به رضایت جنسی کمتر، هم برای شخص تماشاگر پورنوگرافی و هم برای شریک زندگی او می شود. با این حال، همبستگی بین استفاده از پورنوگرافی و رضایت جنسی در مردان بیشتر از زنان است. (Wright et al., 2017)
  4. در آغوش گرفتن و بوسیدن مکرر: صمیمیت فیزیکی غیرجنسی با رابطه جنسی رضایت بخش تر ارتباط دارد. بوسیدن و در آغوش گرفتن بعد از رابطه جنسی نیز منجر به زندگی جنسی شادتر می شود (Freihart et al., 2020).
  5. صمیمیت بیشتر: جای تعجب نیست که احساس نزدیکی به شریک زندگی با رضایت جنسی بیشتر همراه است. تحقیقات نشان داده است که در روزهایی که زوج‌ها از نظر عاطفی بیشتر با شریک زندگی خود احساس صمیمیت می‌کنند، از زندگی جنسی رضایت بیشتری دارند (Rubin & Campbell, 2012).
  6. رابطه جنسی مکرر: فراوانی رابطه جنسی یکی از قوی ترین پیش بینی کننده های رضایت جنسی است (Freihart et al., 2020). زوج هایی که رابطه جنسی را متوقف می کنند اغلب از زندگی جنسی خود رضایت کمتری دارند.
  7. تنوع: با این حال، فقط دفعات رابطه جنسی مهم نیست. نشان داده شده است که تنوع نیز مهم است. زوج هایی که انواع مختلفی از رابطه جنسی (مقاربتی، دهانی) مشترک دارند، به طور متوسط رضایت جنسی بالاتری را گزارش می دهند.
  8. برابری در شروع رابطه جنسی: رضایت جنسی زمانی کاهش می یابد که یکی از شرکای جنسی همیشه شروع کننده رابطه جنسی باشد. در این روابط، ممکن است باورهای غیر مفیدی در مورد رابطه جنسی (مرد باید همیشه شروع کند) یا عدم تطابق در میل جنسی وجود داشته باشد.
  9. سازگاری: در یک یادداشت مرتبط، زوج هایی که از صحبت کردن کثیف در حین رابطه جنسی لذت می برند، از نظر جنسی رضایت بیشتری دارند.
  10. عملکرد جنسی سالم: مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی، مانند درد هنگام رابطه جنسی یا مشکل در حفظ نعوظ، منجر به کاهش رضایت جنسی می شود. متأسفانه، اختلال عملکرد جنسی در یک شریک، تأثیرات قوی بر رضایت جنسی در هر دو طرف دارد (Freihart et al., 2020).
  11. ارگاسم مداوم: جای تعجب نیست که رسیدن به ارگاسم پیش بینی کننده مهمی برای یک زندگی جنسی رضایت بخش است. همچنین مهم است که آیا شریک زندگی برای رسیدن به ارگاسم شما ارزش قائل است یا خیر، که احتمالاً به دلیل تأثیرات مثبت بر صمیمیت و اعتماد، رابطه جنسی را رضایت بخش تر می کند.
  12. رضایت از زندگی: در نهایت، یک زندگی شاد و یک زندگی جنسی شاد دست به دست هم می دهند. این دو متغیر اثرات متقابلی دارند به طوری که رضایت از زندگی منجر به رضایت جنسی می شود و بالعکس. (Velten & Margraf, 2017)

اگر از زندگی جنسی خود ناراضی هستید، این متغیرها راه های ممکنی را برای بهبود آن پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال، ارتباط بازتر با شریک زندگی خود را در مورد رابطه جنسی کشف کنید، پورنوگرافی را در زندگی خود کاهش دهید یا حذف کنید و در مورد ایجاد تنوع در اتاق خواب فکر کنید. کار بر روی کیفیت کلی رابطه شما نیز احتمالا به یک رابطه جنسی رضایت بخش تر کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که بهبود زندگی جنسی شما ممکن است بسیار غیرجنسی به نظر برسد، زیرا روی مواردی مانند رفاه عمومی و صمیمیت غیرجنسی کار می کنید. در اینجا یک راه سریع برای شروع (اقتباس از درمان شناختی رفتاری) آمده است:

  • دفعه بعد که با شریک زندگی خود هستید، واقعاً او را قبول کنید.
  • به چشم ها، موهایش و نحوه حرکت و صحبت او توجه کنید.
  • لازم نیست سعی کنید احساسی خاص یا عمیقی را حس کنید. فقط به فرد مقابل نگاه کنید.

ممکن است نیاز داشته باشید به درمانگری مراجعه کنید که در زمینه اختلالات جنسی مهارت داشته باشد. برای آشنایی با روند سکس تراپی یا مشاوره جنسی کلیک کنید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها