در آغوش بگیریم، بغل شویم و ببوسیم - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

در آغوش بگیریم، بغل شویم و ببوسیم

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • لمس غیرجنسی، شفابخش، آرام بخش و برای ارتباط مهم است.
  • تماس غیرجنسی و مناسب در روابط می تواند به افراد کمک کند تا از نظر عاطفی کمتر واکنش نشان دهند و گرما و ارتباط ایجاد کنند.

“هیچ چیز به اندازه لمس انسان شفابخش نیست.” -بابی فیشر

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – ما کارگاه روانشناسی در مورد تمرکز حواس جنسی برگزار می‌کنیم و موردی که اغلب شرکت‌کنندگان را در طول این دوره شگفت‌زده می‌کند، زمان زیادی است که ما انسانها صرف تماس‌های آگاهانه و غیرجنسی می‌کنیم.

وقتی تمرینی به نام در آغوش گرفتن ذهنی را به زوج هایمان آموزش دادیم، ما متوجه شدیم که لمس غیرجنسی چقدر مهم است. ایده این است که زوج ها بایستند و آزادانه یکدیگر را در آغوش بگیرند. هیچ صحبتی وجود ندارد، فقط تمرکز بر نفس خود و آگاهی از احساسی است که در آغوش گرفتن توسط شریک زندگی خود دارند.

ساده به نظر می رسد، اینطور نیست؟ خوب، همینطور است، اما احساسی هم هست. پس از حدود پنج دقیقه در آغوش گرفتن آگاهانه، شرکا پیشانی های خود را روی هم می گذارند و صحبت می کنند. آنها در مورد اینکه چه احساساتی برای آنها ایجاد شد، چه اضطراب هایی را تجربه کردند و اینکه آیا چیزی تحریک کننده یا شیرین بود صحبت می کنند. در ادامه روند دوره، متوجه شدیم که همان زوج‌ها نزدیک‌تر به هم نشسته‌اند و همچنان که کلاس پیش می‌رفت به لمس کردن ادامه می‌دهند.

فعالیت دیگر نگاه آگاهانه است. در طول این فعالیت، زوج ها دست یکدیگر را می گیرند و از طریق مراقبه ای که شامل نگاه عمیق به چشمان یکدیگر است، هدایت می شوند. به آنها یادآوری می شود که چه ارتباطاتی آنها را به این نقطه رسانده است. همانطور که به یکدیگر نگاه می کنند، دعوت می شوند تا یکدیگر را نسبت به قبل متفاوت ببینند. این مراقبه هرگز بدون اشک و افشاگری های جدید به پایان نمی رسد.

چرا لمس غیر جنسی بسیار مهم است

به نظر می رسد باور نکردنی باشد، اما لمس غیرجنسی باعث شادی، آرامش و سلامت جسمانی می شود. تماس غیرجنسی یک ضرورت است که اغلب در فرهنگ فرافردگرایانه ما نادیده گرفته می شود. ما باید در آغوش بگیریم، بغل شویم و ببوسیم. ما باید عمیقاً به چشمان کسی نگاه کنیم و بازوی او را لمس کنیم. ما باید یک تصدیق فیزیکی از نیازهای خود داشته باشیم.

این ادعاها به خوبی در مطالعات تحقیقاتی مستند شده اند که به ما کمک می کند برخی از مشکلات فرهنگی خود را درک کنیم. چیزی به آسانی گرفتن دست می تواند فشار خون را کاهش دهد. هیچ نسخه ای برای در آغوش گرفتن که می تواند استرس را کاهش دهد لازم نیست. افزایش ایمنی و کاهش کورتیزول می تواند ناشی از یک نوازش ملایم باشد.

خبر خوب این است که لمس کردن هیچ عارضه جانبی مضری ندارد. با این حال، در فرهنگ لمس گریز مانند فرهنگ ما، ممکن است برای پذیرش این راه حل آسان با چالش هایی روبرو شویم. ما بسیار دوستانه و پرحرف هستیم، اما همیشه تمایلی به آرامش از طریق لمس نداریم. متاسفانه، روندهای فرهنگی-اجتماعی برای دهه‌ها بر کاهش لمس متمرکز شده‌اند.

فرهنگهایی که کمترین محبت فیزیکی را نسبت به فرزندان خردسال خود نشان می‌دهند، به طور قابل‌توجهی میزان خشونت بزرگسالان را افزایش می‌دهند» اما «فرهنگ‌هایی که مقادیر قابل‌توجهی از محبت فیزیکی نسبت به فرزندان خردسال خود نشان می‌دهند، تأثیرات فرهنگی بزرگ‌تری را توصیف می‌کنند و عملاً هیچ خشونتی در بزرگسالی ندارند.

چگونه لمس کردن می تواند تنش را قطع کند؟

وقتی ازدواج ها و روابط دچار تنش می شوند، واکنش طبیعی ما عقب نشینی است. در چنین موقعیت هایی توجه بر آگاهی ممکن است کمک کند.

دفعه بعد که کمی تنش بین خود و شریک زندگی خود احساس کردید، با ذهن ناظر خود هماهنگ شوید. آیا از تمام حواس خود آگاه هستید؟ بینایی، صدا، بویایی و مهمتر از همه لامسه. به افکار یا احساساتی که ایجاد می شود توجه کنید. هنگامی که آنها را متوجه شدید، فقط توجه خود را به احساسات فیزیکی خود معطوف کنید. توجه داشته باشید که آیا این فرآیند به شما کمک می کند واکنش کمتری را تجربه کنید.

همانطور که تنش را با شریک زندگی خود پردازش می کنید، ببینید آیا می توانید واقعاً با یک لمس دلسوزانه پاسخ دهید. دست خود را روی دست او بگذارید و دقت کنید که آیا خودتان آرام می شوید؟ و آیا شریک زندگی تان با این کار ساده آرام می شود یا خیر. این ممکن است یک راه آسان برای کاهش تنش باشد. هنگامی که زوج‌ها تنش را کاهش می‌دهند، به احتمال زیاد می‌توانند مشکل را حل کنند یا نقاط مشترکی پیدا کنند حتی با دیدگاه‌های متفاوت.

چه از لمس غیرجنسی آگاهانه برای آرام کردن قلب شما در لحظه تنش استفاده شود یا برای ایجاد یک ارتباط گرم، شما نیز متعهد شوید که این ابزار آسان، رایگان و مفید را اجرا کنید. با تمرین کردن، این رویکرد در روابط غریزی تر می شود و خواهید دید که لمس قدرت تغییر محیط ارتباطات شما با دیگران را دارد.

مقالات مرتبط:

موسیقی و اکسی توسین

زیبایی سعادت است یا نفرین؟

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها