چرا رابطه جنسی برای شما خوب است؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا رابطه جنسی برای شما خوب است؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • در حالی که ممکن است عوارضی مانند بیماری های مقاربتی و مشکلاتی در رابطه توسط رابطه جنسی ایجاد شود، اما رابطه جنسی فوایدی برای سلامتی دارد.
  • رابطه جنسی می تواند ایمنی را تقویت کند، خطر سرطان پروستات را کاهش دهد، سلامت قلب را بهبود بخشد و کف لگن را تقویت کند.
  • در دو مطالعه، ارتباطی بین فعالیت جنسی و عملکرد حافظه در افراد مسن پیدا شد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – ممکن است لذت را با چیزهایی که برای شما مضر هستند، مانند قند زیاد، غذا های چرب، سیگار یا مواد مخدر مرتبط کنید.

اما رابطه جنسی در این لیست جایی ندارد. بله، شما می توانید به ویروس ها یا بیماری های مقاربتی مبتلا شوید یا وارد روابطی شوید که قلب و سلامت شما را برهم بزند. با این حال، رابطه جنسی جنبه های مثبتی را نشان می دهد. برای مثال، در مطالعه‌ای بر روی تقریباً 7000 آمریکایی مسن‌ (میانگین سنی 65 سال) انجام شد، کسانی که در یک سال گذشته هر نوع فعالیت جنسی داشتند، از زندگی خود راضی‌تر بودند. به‌ویژه مردانی که بیش از دو بار در ماه رابطه جنسی داشتند.

نکاتی وجود دارد: تحقیقات جنسی به گزارش های افراد در مورد میزان رابطه جنسی آنها تکیه می کند، که ممکن است دقیق نباشد. همچنین نمی دانیم که آیا افراد شادتر و سالم تر رابطه جنسی بیشتری دارند یا نه، اما چیزی که مشخص است این است که رابطه جنسی می تواند به آنها کمک کند.

با این حال، در ادامه این مطلب خلاصه ای از مزیت های رابطه جنسی برای شما آورده شده است:

فعالیت بدنی یا ورزش. یک مطالعه نشان داد که رابطه جنسی ضربان قلب شما را افزایش می دهد، کالری می سوزاند و به ماهیچه ها تمرین می دهد. سطح ورزش در رابطه جنسی در حد “متوسط” مشخص شد، چیزی شبیه راه رفتن تند.

ایمنی را تقویت می کند. تحقیقات دیگر فراوانی رابطه جنسی را به یک ماده شیمیایی طبیعی به نام ایمونوگلوبولین A مرتبط می کند که به محافظت از دستگاه گوارش و سیستم تنفسی شما در برابر بیماری کمک می کند.

خلق و خو را بالا می برد. رابطه جنسی ممکن است افسردگی و استرس را نیز کاهش دهد. به عنوان مثال، زنان در یک مطالعه که رابطه جنسی بدون کاندوم داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. اما شما می دانید که آیا رابطه جنسی به شما درخششی سالم می دهد یا خیر. اگر رابطه جنسی خلق و خوی شما را تقویت نمی کند، این دلیل خوبی است که در رابطه خود یا سایر مسائل مربوط به رابطه جنسی تجدید نظر کنید.

به خواب کمک می کند. بر اساس یک مطالعه بزرگ، هم مردان و هم زنان، پس از ارگاسم، خواب بهتری را گزارش می‌دهند، چه با شریک زندگی خود یا از طریق خودارضایی. ترشح اکسی توسین و پرولاکتین در ارگاسم برای زنان کمی آرام‌بخش است. (پیشنهاد می شود مقاله ملزومات ارگاسم زنانه را مطالعه کنید.)

یائسگی را به تاخیر می اندازد. یک مطالعه بزرگ روی زنان قبل و بعد از یائسگی نشان داد که زنانی که رابطه جنسی کمتری داشتند، زودتر یائسه می شدند. آنهایی که رابطه جنسی هفتگی داشتند، 28 درصد کمتر از زنانی که کمتر از یک بار در ماه رابطه جنسی داشتند، وارد یائسگی شدند. این امکان وجود دارد که رابطه جنسی به بدن شما سیگنال احتمال بارداری بدهد.

کف لگن را تقویت می کند. انقباضات ارگاسم باعث تقویت عضلات کنترل کننده ادرار در زنان می شود.

سلامت قلب را بهبود می بخشد. شواهدی وجود دارد که رابطه جنسی فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. یک بررسی به این نتیجه رسید که مردانی که رابطه جنسی بیشتری داشتند، احتمالاً به دلیل انزال های مکرر، کمتر در معرض خطر سرطان پروستات بودند.

حافظه را تقویت می کند. این امکان وجود دارد که داشتن رابطه جنسی مکرر با افزایش سن از حافظه شما محافظت کند. حداقل دو مطالعه بزرگ ارتباطی بین فعالیت جنسی و عملکرد حافظه در افراد مسن پیدا کرده است.

آیا شما نیاز دارید که عاشق باشید؟

این به شما بستگی دارد. برخی افراد تصور می کنند که برای بهره مندی از این مزایا، باید عاشق باشند یا در یک رابطه شاد تک همسری و پایدار باشند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که رابطه جنسی گاه به گاه می تواند به افرادی که به این نوع رابطه جنسی علاقه دارند نیز کمک کند. شاید فکر می کنید که رابطه جنسی گاه به گاه برای مردان خوب است، اما برای زنان بی‌فایده است. اما این مطالعه نشان داد که هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.

حالا دیگر شما می دانید که آیا رابطه جنسی یا سکس می تواند شما را تقویت کند یا خیر. هیچ دلیلی برای داشتن رابطه جنسی وجود ندارد که باعث شود شما احساس نارضایتی یا شرمساری کنید. با این حال، اگر فکر می کنید رابطه جنسی برای شما “بد” است، اما لذت بخش است، شاید وقت آن رسیده است که درباره فکر خود تجدید نظر کنید ویا از مشاوره جنسی برای رفع موانع کمک بگیرید.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها