روانشناسی طلاق عاطفی - 11 دلایل طلاق عاطفی بین زوجین

روانشناسی طلاق عاطفی

فهرست مطالب

روانشناسی طلاق عاطفی

از نظر روانشناسی طلاق عاطفی به رابطه ی زن و شوهری گفته می شود که  در کنار همدیگر نمی توانند حال خوبی را تجربه کنند و آرامش داشته باشند. البته در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که طلاق عاطفی فقط بر روی یک جنبه یعنی احساسات و عواطف تاثیر گذار نبوده و می تواند ابعاد دیگر زندگی زوجین را هم تحت تاثیر قرار بگذارد. در روانشناسی طلاق عاطفی، به دلیل این که احساسات خوب زن و شوهر در کنار همدیگر از بین می روند، ممکن است سلامت جسم زوجین هم به خطر بیافتد. زوجین به دلیل طلاق عاطفی دیگر نمی توانند از کنار هم بودن لذت ببرند. این موضوع موجب می شود که دیگر نتوانند با همدیگر روابط جنسی و زناشویی برقرار کنند.

مطالعه بیشتر : مشاوره خانواده

نداشتن رابطه ی جنسی قطعا عواطف و سلامت جسم آن ها را با مشکل رو به رو خواهد کرد. روانشناسی طلاق عاطفی موجب رفع مشکلات روانشناختی از قبیل سردی روابط عاطفی، جسمی و جنسی می شود. در صورتی که طلاق عاطفی در میان زن و شوهرها رفع نشود به مرور زمان شدت آن افزایش پیدا کرده و موجب می شود که آن ها تنها راه چاره را در جدایی رسمی ببینند. از این رو هستند زوجینی که زندگی خود را دوست دارند ولی به دلایلی دچار طلاق عاطفی شده اند. این زوجین می توانند با کمک روانشناسی طلاق عاطفی اقدام به برطرف کردن مشکلات خود نمایند.

نشانه ها و علائم مد نظر در روانشناسی طلاق عاطفی

برخی از مشکلات در میان زن و شوهرها وجود دارند که اگر هر کدام از زوجین نتوانند آن ها را بین خود حل کنند ممکن است این مشکلات موجب طلاقشان گردد. از جمله علائمی که در روانشناسی طلاق عاطفی بین زوجین مد نظر می باشند و نادیده گرفتن آن ها امکان دارد علاوه بر طلاق عاطفی، موجب ایجاد طلاق رسمی شوند، به شرح زیر هستند:

برای دریافت مشاوره کلیک کنید : مشاوره طلاق

  1. شکاکیت بیش از حد زن و شوهر نسبت به همدیگر که موجب افزایش بی اعتمادی می شود.
  2. بیشتر شدن شکایت و میزان گله مندی از یکدیگر
  3. کاهش میزان رد و بدل شدن کلمات و حرف زدن در میان زوجین و سکوت کردن زوجین نسبت به یکدیگر
  4. تمرکز بیش از حد بر روی فرزندان و یا شغل خود
  5. کاهش میزان شور و هیجان در زندگی مشترک
  6. عدم اهمیت و علاقه ی زن و شوهر به همدیگر در مقایسه با احساسات یکدیگر
  7. بیشتر شدن تضاد فکری در میان زن و شوهر ها از اصلی ترین علائم  مد نظر روانشناسی طلاق عاطفی می باشد.
  8. بیشتر شدن لجبازی در میان زن و شوهر ها
  9. کمتر شدن میزان وابستگی و دلبستگی  زوجین نسبت به همدیگر
  10. بی میلی برای برقراری روابط زناشویی و جنسی
  11. واکنش های پرخاشگرانه سریع و سرزنش مداوم شخص به دلیل اشتباهاتش
  12. ناراحتی به دلیل فاش شدن مسائل شخصی و محرمانه
  13. کمتر شدن محبت های کلامی از قبیل جانم، عزیزم و …
  14. عدم تلاش زن و شوهرها برای برطرف کردن و حل کردن مشکلات
11 دلایل طلاق عاطفی بین زوجین

11 دلایل طلاق عاطفی بین زوجین

از نظر روانشناسی طلاق عاطفی  دلایل مختلفی می توانند موجب ایجاد طلاق عاطفی بین زن و شوهرها شوند. به همین جهت نمی توان طلاق عاطفی را مشکلی یک شبه دانست. در مواقعی که زن و شوهر ها از درگیری های خود به سادگی گذر کنند و اقدام به رفع آن اختلافات نکنند و یا جنگ و دعواها بی سر و ته کنار گذاشته نشوند و به رفع و حل آن مشکلات نپردازند، زمینه ی ایجاد طلاق عاطفی در آن ها ایجاد خواهند شد. در این صورت مشکلات بین زن و شوهرها نه تنها به مرور زمان کمتر نمی شود، بلکه روز به روز تشدید پیدا کرده و می تواند منجر به طلاق عاطفی گردد. این مشکلات به مرحله ای می رسند که زن و شوهرها ترجیح می دهند به خاطر بچه های خود در کنار همدیگر زندگی کنند.

مطالعه بیشتر : زوج درمانی

از لحاظ روانشناسی طلاق عاطفی، بین زوجین هیچ گونه حس عاطفی و جنسی  وجود ندارد. به این صورت که  تنها اسم آن ها در شناسنامه به عنوان زن و شوهر در کنار هم قرار گرفته است.

 از نظر روانشناسی طلاق عاطفی دلایل بروز این مشکل به صورت زیر است:

  1. خیانت یکی از زوجین
  2. نداشتن شغل و درآمد مرد
  3. میزان تضادهای فکری
  4. میزان اختلاف سنی خیلی زیاد بین زوجین
  5. ازدواج سریع به دلیل هوس های زودگذر
  6. عدم کنترل میزان عصبانیت زوجین
  7. ناراحتی های حل نشده میان زوجین
  8. فرهنگ های مختلف در میان خانواده های زوجین
  9. ناتوانی در ابراز احساسات و عشق ورزیدن به همدیگر
  10. نداشتن عملکرد مناسب برای برقراری ارتباط صحیح با همدیگر
  11. عقیده ها و مذهب های متفاوت میان زوجین
تاثیر طلاق عاطفی برای هر کدام از زوجین به چه صورت است

تاثیر طلاق عاطفی برای هر کدام از زوجین به چه صورت است

از لحاظ روانشناسی طلاق عاطفی، زوجینی که به این مشکل دچار می شوند، بایستی بلافاصله بعد از دیدن علائم طلاق عاطفی اقدام به رفع آن نمایند. به حال خود رها نمودن این مشکل ممکن است موجب ایجاد ناتوانی  و دشواری های زیادی شود. چون اگر زن و شوهر ها اقدام به رفع اختلافات خود نکنند، منجر به بروز برخی اثرات در هر کدام از آن ها خواهد شد. از جمله اثرات ناشی از طلاق عاطفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه بیشتر : خیانت زناشویی

  1. افسردگی: طبق نظر روانشناسی طلاق عاطفی، بعضی از زن و شوهرها به دلیل بروز مشکلات عاطفی میان خود، از زندگی افسرده شده و رغبتی برای ادامه ی آن نخواهند داشت. چون رابطه ی به هم ریخته شده ی بین زن و شوهرها قطعا موجب می شود که رفتار بین آن ها سرد شده و دیگر آرامش لازم را در کنار هم نداشته باشند.
  2. مصرف مواد مخدر: بعضی از زوجین متاسفانه برای بهبود زندگی مشترک و فرار از حل مشکلات، به سمت مصرف مواد مخدر روی می برند. عواقب این موضوع خیلی سخت تر و جبران ناپذیرتر می باشد.
  3. بروز اختلالات خواب: یکی دیگر از اثرات روانشناسی طلاق عاطفی، بروز اختلالات خواب مانند پرخوابی، بی خوابی و کم خوابی می باشد. از آن جایی که زن و شوهرها در کنار هم حس خوب و آرامش بخشی را ندارند، سعی می کنند بیشتر زمان خود را بر روی تخت بخوابند.
  4. بروز اختلالات خوردن غذا: برخی از زوجین هم به دلیل مشکلاتی که در طلاق عاطفی پیش می آید، اقدام به پرخوری و کم خوری می  نمایند. زوجین به دلیل ناراحتی های پیش آمده ممکن است حتی دیگر با هم غذا نخورند.
  5. بی قراری: از لحاظ روانشناسی طلاق عاطفی، زن و مرد به دلیل افزایش میزان سردی روابط خود، برای روزهای خوب با هم بودنشان بی قراری و دلتنگی می کنند. این دلتنگی می تواند همراه با آشفتگی باشد. چون زوجین در عین حال که نگران وضع زندگی آینده ی مشترک خود هستند، به دلایل مختلفی هم تمایلی به رفع مشکلات میان خود هم ندارند. این موضوع موجب افزایش اضطراب و استرس، افسردگی و بی انگیزگی در میان زن و شوهرها می شود.
بررسی روش های درمانی برای ممانعت از طلاق عاطفی

بررسی روش های درمانی برای ممانعت از طلاق عاطفی

روش های درمانی که برای جلوگیری از طلاق عاطفی میان زن و شوهرها وجود دارند به شرح زیر هستند:

  1. نهایت توجه و دقت به خواسته ها و نیازهای یکدیگر
  2. احترام و کنترل خشم و پرخاشگری
  3. همدلی و گوش دادن به حرف های همدیگر
  4. بهره مندی از جلسات مشاوره ازدواج و زوج درمانی
  5. و…

زوجین در صورت بروز مشکلاتی میان خود می توانند از کمک های تخصصی مشاوره ی روانشناسی استفاده نمایند و با راهکارهای درمانی ارائه شده اقدام به رفع مشکلات خود نمایند. از آن جایی که احساسات زن و شوهر یک شبه از بین نمی روند، باید در اولین مرحله این موضوع را بررسی کرد. بررسی این موضوع ممکن است با احساس درد، خشم و یا ناامیدی همراه باشد. باید بتوانید با این احساسات کنار آمده و نگاه تحلیلی به مسائلی نمایید که در رابطه ی شما رضایت بخش نبوده است. با اندیشیدن به این موضوع قطعا به آن چیزی که می خواهید دوباره دست پیدا خواهید کرد. زمانی که بتوانید این حس را درک کنید که می توانید موجب بهبودی رابطه ی خود شوید، قطعا تصمیمی ارزشمندی گرفته و موجب بهبود طلاق عاطفی خواهید شد.

برای بهبود رابطه خود با کلیک روانشناسی آوان در ارتباط باشید: 09900064001

4.3/5 - (3 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها