سوالات متداول و رایج در مورد رابطه جنسی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

سوالات متداول و رایج در مورد رابطه جنسی

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از مراجعینی که برای مشاوره جنسی یا سکس تراپی به کلینیک روانشناسی آوان مراجعه می کنند، سوالات مشابهی را دارند که در این مطلب سعی می‌کنیم این سوالات را به شکلی کوتاه و کاربردی پاسخ دهیم.

چرا افراد رابطه جنسی دارند؟

افراد به دلایل مختلف، فراتر از تولید مثل و ابراز عشق، رابطه جنسی دارند. تحقیقات اخیر در مقیاس بزرگ 13 دلیل اصلی برای داشتن رابطه جنسی را برجسته کرده است، از تنش زدایی، لذت خالص، جستجوی تجربیات جدید و کشش جنسی تا بهبود موقعیت اجتماعی یا جستجوی مزیت در یک حوزه خاص از زندگی، افزایش عزت نفس و احساس تعهد به شریک زندگی یا تلاش برای اطمینان از گمراه نشدن شریک زندگی.

چه مقدار رابطه جنسی طبیعی است؟

آیا به اندازه کافی رابطه جنسی دارید؟ نظرسنجی عمومی اجتماعی که فعالیت های جنسی در ایالات متحده را از دهه 1970 دنبال می کند، گزارش می دهد که زوج های متاهل به طور متوسط 58 بار در سال رابطه جنسی دارند. این تعداد با هر دهه اضافی از زندگی مشترک حدود 20 درصد کاهش می یابد. اما برخی از محققان این اعداد را مشکوک می دانند. در هر صورت، هیچ استاندارد واحدی برای یک زندگی جنسی رضایت بخش وجود ندارد و اگر کسی از تناوب جنسی خود راضی است، نباید در مورد آن احساس ناامنی داشته باشد. با این حال، افرادی که حداقل به مدت شش ماه فقدان میل جنسی ناخواسته را تجربه می کنند، می توانند به درمانگر جنسی مراجعه کنند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 راه سالم برای بهبود میل جنسی را مطالعه کنید.)

رابطه جنسی چقدر باید طول بکشد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که مراجعین به کلینیک روانشناسی آوان مطرح می کنند، این است که مدت زمان رابطه جنسی چقدر باید باشد؟. تحقیقات نشان می دهد که در بیشتر برخوردهای جنسی، دخول سه تا پنج دقیقه طول می کشد. در نظرسنجی‌ها، افراد احساس می‌کنند که یک یا دو دقیقه خیلی کوتاه است و 10 دقیقه یا بیشتر خیلی طولانی است. با این حال، درمانگران می گویند تنها پاسخ معتبر به این سوال این است که سکس باید تا زمانی ادامه داشته باشد که هر دو طرف از آن لذت می برند و زوج ها نباید نگران رعایت استانداردهای بیشتر باشند.

آیا رابطه جنسی بیشتر باعث خوشحالی بیشتر می‌شود؟

آیا رابطه جنسی بیشتر شرکای زندگی را شادتر می کند؟ نه الزاما. در یک تحقیق، زمانی که از همسران خواسته شد تا دفعات جنسی معمول خود را دو برابر کنند، اکثر آنها نتوانستند آن را دنبال کنند و آنهایی که این کار را انجام دادند افزایش رضایت جنسی خود را گزارش نکردند. به عبارت دیگر، وقتی صحبت از رابطه جنسی به میان می آید، برای اکثر زوجین کیفیت بر کمیت برتری دارد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 12 پیش بینی کننده رضایت جنسی خوب را مطالعه کنید.)

آیا رابطه جنسی برای شما خوب است؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که رابطه جنسی مکرر با طول عمر بیشتر مرتبط است. در یک مطالعه، مشخص شد افراد میانسالی که یک بار در ماه رابطه جنسی داشتند، یک دهه بعد دو برابر بیشتر از افرادی که دو بار در هفته رابطه جنسی داشتند، در معرض مرگ قرار گرفتند. رابطه جنسی مکرر معمولاً نشان دهنده داشتن یک رابطه صمیمی است که مشخص شده است که طول عمر فرد را افزایش می دهد. رابطه جنسی همانند ورزش برای سلامتی مفید است. همچنین مشخص شده است که رابطه جنسی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش استرس می شود. (پیشنهاد می‌شود مقاله رابطه جنسی برای شما خوب است را مطالعه کنید.)

رابطه جنسی چه مزایایی می تواند برای سلامت روان داشته باشد؟

تحقیقات در مورد رفاه عاطفی شریک جنسی قبل و بعد از رابطه جنسی نشان داده است که افراد احساس خوشبختی بیشتری دارند و احساس عمیق تری از زندگی در روز بعد از رابطه جنسی دارند. اما روز بعد از روزی که احساس شادی داشتند، دیگر احتمال نداشت که رابطه جنسی داشته باشند. نتایج هم برای مردان و هم برای زنان مشابه بود و به احساس فرد نسبت به شریک زندگی خود بستگی نداشت. به عبارت دیگر، به نظر می رسد که داشتن سکس به طور کلی باعث افزایش خلق و خو، بینش و رفاه می شود.

آیا رابطه جنسی می تواند به من در محل کار کمک کند؟

اثرات سرریز رابطه جنسی فراتر از بهبود خلق و خو و بهبود سلامت است. تحقیقات نشان داده است که روز بعد از رابطه جنسی با همسر، افراد در محل کار احساس مثبت تری داشتند، از شغل خود رضایت بیشتری داشتند و درگیر و سازنده تر بودند. با این حال، مشخص شده است که استرس ناشی از کار نیز تأثیر منفی بر زندگی جنسی فرد دارد. به طور خاص، افراد کمتر احتمال دارد که پس از گذراندن یک روز بد در محل کار، رابطه جنسی داشته باشند. (پیشنهاد می‌شود مقاله وقتی میل جنسی مرد زندگی شما کم می شود را مطالعه کنید.)

چه چیزی باعث می شود افراد تنفر جنسی را تجربه کنند؟

افراد رویکردهای متفاوتی نسبت به رابطه جنسی و سلایق متفاوتی در فعالیت جنسی دارند. بعضی از بی بندوباری استقبال می کنند، برخی دیگر BDSM را انجام می دهند، برخی از استفاده از پورن حمایت می کنند، برخی دیگر به دنبال رابطه جنسی گروهی هستند و… . اما وقتی صحبت از رابطه جنسی به میان می‌آید، بسیاری از افراد نسبت به اعمالی که به نظرشان غیرقابل قبول است احساس انزجار می‌کنند. زنان عموماً نسبت به مردان انزجار جنسی قوی‌تر و گسترده‌تری از خود بروز می‌دهند و افراد مذهبی نسبت به طیفی از اعمال جنسی بیزاری بیشتری دارند. افرادی که دارای ویژگی شخصیتی باز هستند تمایل دارند سطوح پایین تری از انزجار جنسی را احساس کنند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 16 عامل اصلی خستگی جنسی را مطالعه کنید.)

اولین تجربیات جنسی افراد معمولا مثبت است یا منفی؟

داشتن رابطه جنسی برای اولین بار یا کنار گذاشتن باکرگی، نقطه عطف مهمی برای بسیاری از افراد است. اما تحقیق در مورد «نخستین رابطه جنسی» هم مزایا و هم خطرات عاطفی را معین می‌کند. بعد از رابطه جنسی، جوانان به طور کلی اضطراب کمتر و افسردگی کمتری را گزارش می کنند. با این حال، شروع رابطه جنسی زودتر (که قبل از 15 سالگی تعریف می شود) با استفاده بیشتر از الکل و مواد مخدر و همچنین کاهش احساس ارزشمندی در ارتباط است.

آیا انسانها نیاز به رابطه جنسی دارند؟

مردم نیازی به داشتن سکس ندارند و بسیاری از مردم گزارش می دهند که زندگی کاملی با داشتن رابطه جنسی کم یا بدون رابطه جنسی دارند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که یک زندگی جنسی فعال و رضایت‌بخش هم با دیدگاه مثبت‌تر و هم با احساس معنای بیشتر در زندگی مرتبط است. با این حال، رابطه جنسی ممکن است منشأ این احساسات نباشد. همچنین ممکن است افرادی که مثبت‌تر و رضایت‌مندتر هستند تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشند.

آیا انسانها می توانند بدون رابطه جنسی زندگی کنند؟

تقریباً یک درصد از جمعیت ادعا می‌کنند که رابطه جنسی ندارند و هیچ تمایلی به داشتن رابطه جنسی و هیچ گونه تمایل جنسی به دیگران، از هر جنسیتی ندارند. زمانی نداشتن رابطه جنسی به عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته می شد، اما امروزه اینطور نیست. بسیاری از محققان اکنون پیشنهاد می کنند که باید آن را به عنوان گرایش جنسی خود در نظر گرفت. برخی از افرادی که تمایلی به رابطه جنسی ندارند، در روابط متعهدانه ممکن است برای شاد کردن شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشند و برخی دیگر در روابط غیرجنسی هستند. اکثر این افراد می‌گویند که بزرگترین چالش آنها انگی است که به دلیل نداشتن رابطه جنسی به آنها نسبت داده می‌شود.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (4 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها