معنای عمیق تر آگاهی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

معنای عمیق تر آگاهی

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • معنا را می توان به عنوان ماهیت واقعی یا جوهر اصلی تعریف کرد.
  • انسان باید آگاه باشد و جهان را کاملا حس کند تا در زندگی خود معنا پیدا کند.
  • دو عاملی که بیشتر به انسان انگیزه می دهد عشق و وجدان است.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در دنیایی که به نظر می رسد با سرعت فزاینده ای در حال تغییر است، جای تعجب نیست که چرا بسیاری از مردم احساس گمراهی و استرس می کنند. با این حال، مهم است که بدانیم وقتی معنای واقعی وجود و تجربیات خود را جستجو و کشف می کنیم، متوجه می شویم که زندگی اتفاقات را برای ما رقم نمی‌زند. بلکه ما زندگی را رقم می‌زنیم و ما آن را معنادار می کنیم.

بیش از هر چیز، جستجوی انسان برای معنا در آگاهی است. گفته شده است که «آگاه بودن مهمتر از باهوش بودن است.» آگاه بودن یعنی شناخت معنا. آگاه بودن نیاز به زمان و تلاش دارد. اگر زندگی ما تحت سلطه فعالیت های بیش از حد یا مشغولیت منفعلانه با تلویزیون، تلفن های هوشمند یا اینترنت باشد، معنایی را که ما را احاطه کرده است از دست می دهیم. ما باید آگاه باشیم و دنیا را کاملا حس کنیم تا معنای زندگی خود را پیدا کنیم.

به اندازه رنگ ها سایه های معنا وجود دارد. هیچ کس نمی تواند برای شخص دیگری معنایی را تعیین کند و تشخیص معنای لحظه های زندگی یک پیگیری و مسئولیت فردی است. به عبارت دیگر، اگر به دنبال آن نباشیم، نمی‌توانیم معنا پیدا کنیم و اگر از پتانسیل آن آگاه نباشیم، نمی‌توانیم آن را جستجو کنیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله آیا دچار بحران وجودی هستید را مطالعه کنید.)

الین داندون (Elaine Dundon) در کتاب پرفروش خود به نام «بذرهای نوآوری» اشاره می‌کند که اولین گام در «تفکر تحول‌آفرین» (که او آن را یکی از اجزای سازنده نوآوری توصیف می‌کند.) افزایش آگاهی است. این مرحله شامل جستجوی آگاهی بیشتر از خود، دیگران و محیطی که فرد در آن زندگی و کار می کند می‌باشد. از بسیاری جهات، این شبیه به واژه ای است که در اصطلاح عامیانه «ذهن‌آگاهی» نامیده می‌شود (نوعی آگاهی افزایش یافته) اگرچه ما ترجیح می‌دهیم بر اساس تمرین مراقبه ذهن آگاهی، مفهوم خودمان را از معنا بنا کنیم.

«معنادار بودن ما را تشویق می‌کند که از طریق ارتباط نه تنها با تفکر، بلکه با احساسات و مهمتر از همه با ماهیت واقعی‌مان، فراتر برویم و به تکامل برسیم. برای اینکه بدانیم چه چیزی برای ما معنادار است، باید ماهیت واقعی یا جوهر اصلی خود را کشف کرده و در آغوش بگیریم. جوهر اصلی ما، ما را تعریف می کند و در قلب جریانی است که ما را به یک انسان منحصر به فرد تبدیل می کند. این جوهر اصلی ماست که حس خودمان را چارچوب بندی می کند تا به ما کمک کند هدف خود را روشن و درک کنیم تا منجر به زندگی شادتر و عمیق تر شود. جوهر اصلی ما در عمیق ترین خاستگاه های روح ما، فراتر از شناخت و فراتر از تفکر نهفته است. درک عواطف و ماهیت واقعی یا جوهر اصلی ما به ما کمک می‌کند تا از پیوندهایمان با دیگران، طبیعت و دنیای پیرامون خود آگاه‌تر و گسترده‌تر شویم.»

اگر خودمان را برای آگاهی از بسیاری از امکانات زندگی باز کنیم، خود را به روی معنا باز می کنیم. در واقع، این خود زندگی است که ما را به کشف معنا می‌خواند و دعوت می‌کند. وقتی با آگاهی زندگی می‌کنیم، در هر کاری که انجام می‌دهیم معنا را بیان می‌کنیم، خواه یک تمرین باشد یا یک اثر هنری. هرچه بیشتر آگاه باشیم، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانیم الگوها را در افکار، کلمات و رفتارهایمان ببینیم. به عبارت دیگر، ما می توانیم الگوهایی را در نحوه برخورد با چالش ها در زندگی کاری و شخصی خود ببینیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه می توان به طور موثر با ترس از ناشناخته‌ها روبرو شد را مطالعه کنید.)

در میان موارد دیگر، می‌توانیم الگوهایی را در نحوه برخورد با تعاملات خود با دیگران ببینیم. در نتیجه، ممکن است متوجه شویم که بارها و بارها در حال جذب همان نوع روابط شخصی یا عاشقانه هستیم، روابطی که ممکن است منفی یا حتی سمی باشند و در نتیجه عالی ترین منافع ما را تامین نمی کنند. ممکن است متوجه شویم که عادت داریم دیگران را سرزنش کنیم یا اگر آنها از ما زیاده خواهی کنند، انتقام بگیریم. ممکن است متوجه شویم که دوست داریم به جای اینکه متوجه شویم که یک داستان یا موضوع جنبه های زیادی دارد، فقط به جنبه خودمان از «داستان» نگاه کنیم.

به طور مشابه، هر چه بیشتر آگاه باشیم، احتمال بیشتری وجود دارد که الگوهایی را در نحوه برخورد با سلامت خود ببینیم. ممکن است متوجه شویم که احساسات خود را ابراز نمی کنیم، خشم یا عصبانیت خود را سرکوب می‌کنیم، که منجر به استرس بیشتر می شود. ممکن است متوجه شویم که افزایش وزن ما ممکن است ناشی از استرس باشد و مستقیماً یا لزوماً نتیجه رژیم غذایی ما نباشد، حتی اگر شامل هوس خوردن غذاهای شیرین باشد. در این رابطه، تحقیقات نشان داده است که اگر افراد برای مدت طولانی در معرض استرس قرار گیرند، در برابر افزایش هوس برای غذاهای حاوی قندهای افزوده آسیب پذیر هستند. (پیشنهاد می‌شود مقاله حکمت خشم را مطالعه کنید.)

در یک سطح اساسی، هرچه بیشتر از لحظات زندگی خود آگاه شویم، بیشتر خود را به روی معنا باز می کنیم. بسیاری از مردم معنا را به عنوان “اهمیت” یا “چیزی که اهمیت دارد” تعریف می کنند. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره شد، من معنا را به عنوان “طنین ماهیت واقعی یا جوهر اصلی خود” تعریف می کنم. وقتی چیزی مهم به نظر می رسد، وقتی می دانیم که مهم است، به این دلیل است که با معنای ما از زندگی همخوانی دارد. هر لحظه معنادار یا تجربه معنادار به ما می آموزد که به دنبال آگاهی بیشتر باشیم و به گونه ای زندگی کنیم که با کسانی که فکر می کنیم برایشنان اهمیت داریم، طنین انداز شویم.

دانستن اینکه چرا فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و کارها را انجام می‌دهیم ضروری است و مهمتر از همه، آغاز آزادی واقعی و معنا در زندگی ماست. اگر به اندازه کافی عمیق کاوش کنیم، به دو ویژگی می رسیم که بیشتر به ما انگیزه می دهد: عشق و وجدان. ویکتور فرانکل (Viktor Frankl)، عشق و وجدان را قابلیت‌های شهودی توصیف کرد، یعنی کارهایی که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم، جنبه هایی از که ما را در عمیق‌ترین سطح ما تعریف می‌کنند. فرانکل در اثر کلاسیک خود، انسان در جستجوی معنا، می نویسد: «حقیقت این است که عشق غایی و بالاترین هدفی است که انسان می تواند برای آن آرزو کند».

همانطور که آگاهی شما رشد می کند، می توانید در هر لحظه الگوهایی را در معنا مشاهده کنید. شما می توانید این بینش ها را با هم ترکیب کنید تا تصویر بزرگتر زندگی خود را ببینید. شما می توانید تمام جاده هایی را که طی کرده اید، تمام توقف هایی که انجام داده اید، تمام افرادی که با آنها روبرو شده اید، همه چیزهایی که در زندگی خود انجام داده اید یا تجربه کرده اید را ببینید. با آگاهی بیشتر، توانایی شما برای یافتن معنای عمیق تری در زندگی به وجود می آید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها