نوزادان چگونه رقصیدن را یاد می گیرند و مزایای آن چیست؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

نوزادان چگونه رقصیدن را یاد می گیرند و مزایای آن چیست؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • نوزادان زودتر از آنچه قبلا تصور می شد، با آمادگی برای گوش دادن به موسیقی و شروع رقصیدن به دنیا می آیند.
  • فعالیت های مربوط به موسیقی و رقص از رشد اجتماعی و عاطفی نوزادان حمایت می کند.
  • پخش موسیقی لذت بخش و درگیر کردن فعالانه نوزادان در رقص راهی عالی برای حمایت از رشد سالم است.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – علاوه بر اینکه کودکان بسیار زیبا هستند، یادگیری رقص یک نقطه عطف مهم در رشد آنها می‌باشد. کودکان علاوه بر اینکه به قدرت و هماهنگی نیاز دارند تا بتوانند بدن خود را به سمت موسیقی سوق دهند، به درک اساسی از دلایل اجتماعی و عاطفی ما نیز نیاز دارند. ما می دانیم که فعالیت هایی که شامل رقصیدن و حرکت به سمت موسیقی می شود با دلبستگی بهتر کودک به والدین همراه است و در مقایسه با فعالیت های بدون موسیقی، باعث ترویج رفتار اجتماعی بیشتر می شود. بنابراین رقص برای رشد اجتماعی خوب است!. از آنجایی که نوزادان نمی توانند فواید طولانی مدت رقصیدن را درک کنند، احتمالاً دلایل دیگری وجود دارد که به آنها برای رقصیدن در اوایل زندگی انگیزه می دهد. (پیشنهاد می‌شود مقاله مزایای بازی کودکان در خارج از منزل را مطالعه کنید.)

اول اینکه موسیقی و رقص جهانی هستند، به این معنی که می توان آنها را اساساً در همه فرهنگ ها یافت. در نتیجه، ما معتقدیم که رقص بخشی از معنای انسان بودن است و نوزادان از نظر رشدی آماده یادگیری موسیقی و رقص در سال‌های اول زندگی هستند. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد این آمادگی برای درگیر شدن با موسیقی حتی قبل از تولد شروع می‌شود، زیرا نوزادان دارای حس شنوایی هستند و در سه ماهه دوم به صداها پاسخ می‌دهند. نوزادان در واقع آهنگ هایی را که در طول بارداری به طور منظم برای آنها پخش می شود، با شنیدن دوباره آنها در چند ماه اول پس از تولد تشخیص می دهند. در نتیجه، نوزادان برای گوش دادن و پاسخ به موسیقی از همان ابتدا تنظیم می شوند! (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه با فرزند خود پیوندی ناگسستنی ایجاد کنیم؟ را مطالعه کنید.)

مطالعه اخیر که در مجله روانشناسی رشد پذیرفته شده است، از 278 پدر و مادر از 15 کشور درباره اولین حرکات رقص نوزادانشان سوال شد. چیزی که محققین دریافتند این بود که حدود 50 درصد از والدین گزارش کردند که فرزندشان برای اولین بار در حدود شش ماهگی رقصید، که اغلب قبل از یادگیری نحوه خزیدن توسط نوزادان است. حدود 75 درصد از نوزادان در حدود 9.5 ماهگی می رقصند و 90 درصد از نوزادان تقریباً در 13 ماهگی می رقصند، که تقریباً در سنی است که نوزادان برای اولین بار راه می روند. نوزادان می توانند در سن هشت ماهگی تپش قلب خود را تشخیص دهند، اما اغلب هماهنگی لازم را ندارند تا بتوانند خودشان را تا اواخر پیش دبستانی حرکت دهند. با این حال، نوزادان می توانند سرعت حرکت خود را بین آهنگ های تند و آهسته تغییر دهند. تغییرات زیادی در ظاهر رقص در دو سال اول زندگی وجود دارد. (پیشنهاد می‌شود مقاله از کودکان خود انسانی دلسوز بسازید را مطالعه کنید.)

تقریباً 100٪ از والدین در این مطالعه رقصیدن با نوزاد خود را گزارش کردند که نشان می دهد این تمرین چقدر در فرهنگ های مختلف جاری است. علاوه بر این، والدین گزارش دادند که هر روز با نوزادان خود می رقصند، که نشان می دهد نوزادان با رقصیدن تمرین زیادی می کنند. تا حدود 18 ماهگی، 80 درصد از نوزادان حرکات تقلیدی را که از دیگران آموخته اند در رقص خود می گنجانند. در نتیجه، نوزادان از نظر رشدی آماده گوش دادن به موسیقی و یادگیری نحوه رقصیدن هستند و از رقصیدن با مراقبین خود مزایای اجتماعی دریافت می کنند. حرکات رقص زیبای آنها مطمئناً انگیزه بزرگی برای ما بزرگسالان است تا در کنار آنها برقصیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله چطور با کودک «لجباز» برخورد کنیم؟ را مطالعه کنید.)

اگر بچه ای در زندگی تان دارید، چه چیزهایی باید در مورد رقص فرزندتان بدانید؟

پخش موسیقی: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد موسیقی کلاسیک برای نوزادان بهتر از موسیقی های دیگر است، بنابراین هر نوع موسیقی را که شما و کودک از آن لذت می برید پخش کنید.

با هم برقصید: ممکن است وقتی کودکان کوچک هستند نتوانند به تنهایی حرکت کنند، اما به مرور زمان مشارکت بیشتر را یاد خواهند گرفت. کپی کردن برخی از حرکات رقص آنها و اینکه آنها از حرکات شما کپی کنند، یک مهارت اجتماعی بسیار سرگرم کننده برای آنها است که آنها را توسعه دهند.

اوقات خوبی داشته باشید: برخی از جنبه های مهم رقص برای نوزادان اجتماعی بودن (زمانی که با هم می رقصید) و لذت بخش بودن آن است. لبخند زدن، تشویق کردن و نشان دادن لذت بردن از کودکتان، رقصیدن را به یک تجربه پیوند مثبت برای هر دوی شما تبدیل می کند. لذت بردن از رقصیدن با هم به کودک شما کمک می کند تا مهارت های حرکتی و اجتماعی جدید را تمرین کند. خوش بگذره!

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

3.7/5 - (3 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها