همدلی، عشق تهی شده را باز می گرداند - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

همدلی، عشق تهی شده را باز می گرداند

فهرست مطالب

وقتی صحبت از بقای روابط صمیمانه می شود، مهم نیست چقدر عشق بین شما و شریک زندگی تان وجود دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر دوی شما بتوانید عشق خود را پایدار کنید، حتی اگر فکر کنید که “هم روح” هستید. در واقع، بدون همدلی، عشق در رابطه شما مانند هیجان بازی فوتبال به پایان می رسد.

زنی چهل و سه ساله که اخیراً برای مشاوره به کلینیک روانشناسی آوان آمده بود، برایم تعریف کرد که چگونه همدلی، رابطه او با شوهرش را نجات داد.

او تعریف کرد: تمام کاری که من انجام می‌دادم این بود که مدام به همسرم ضربه بزنم، زیرا فقط از منظر خودم به رابطه‌مان نگاه می‌کردم. مدام خودم را مجبور می‌کردم که بهتر عمل کنم، ولی نشد. اما وقتی واقعاً وقت گذاشتم تا بدانم افکار و احساسات او چیست، آن وقت احساس کردم که عشق به او در من وجود دارد.

اگر می‌پرسید که آیا رابطه را کنار بگذارید یا نه، از شما می‌خواهم که به دقت به آنچه می‌خواهم در مورد اینکه چقدر همدلی می تواند برای بهبود و شکوفا شدن روابط موثر باشد، توجه کنید.

چرا عشق به تنهایی کافی نیست

روابط و عشقی که از آنها حمایت می کند، به طور مداوم در حالت غیر ارادی قرار ندارد. روشی که یک فرد تعارض را تفسیر می کند و به آن پاسخ می دهد، نقش بزرگی در رضایت و موفقیت رابطه او دارد.

یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ درونی هنگام مواجهه با درگیری با شریک زندگی‌تان این است که نفس خود را کنار بگذارید و سعی کنید همه چیز را از منظر او ببینید. این به معنای رهبری با همدلی است و هدیه ای است که باعث ادامه روابط عاشقانه می شود.

چگونه دوباره عاشق می شوید؟

برای اینکه دوباره عاشق شوید، شما و شریک زندگیتان باید یاد بگیرید که واقعاً یکدیگر را بشناسید و درک کنید. وقتی به شریک زندگی خود همدلی نشان می دهیم، یک جمله قدرتمند را به او می گوییم و نشان می دهیم: “من شما را درک می کنم.”

همدلی یک فداکاری یا چیزی نیست که ما یا شرکایمان را تخلیه یا تهی کند. همدردی می تواند تخلیه کننده باشد، اما همدلی نه. همدردی ما را به این سمت سوق می دهد که احساس کنیم باید کاری انجام دهیم. اما همدلی با یک حس خاص با هم بودن و درک متقابل برای کسی که دوستش دارید، به شرکای زندگی قدرت می‌دهد.

من هرگز کسی را ندیده ام که به کلینیک روانشناسی آوان بیاید و بگوید: “مشکل من این است که شریک زندگی من بیش از حد مرا درک می کند.” ایجاد همدلی با شریک زندگی خود به این معنی است که واقعاً درک کنید که زندگی برای او چگونه بوده و چگونه است. به یاد داشته باشید که همدلی یک قدرت عرفانی، ذهن خوانی یا جادو نیست.

پر کردن شکاف های تفاهم در رابطه شما

همه ما در معرض همدلی بوده ایم و می دانیم که حس خوبی دارد. به معلمان و رؤسایی که برای آنها سخت کار کرده اید فکر کنید. هنگامی که آنها با شما همدلی کردند، به احتمال زیاد احساس کردید که آنها با شما ارتباط برقرار کردند و شما را به شدت درک کردند. وقتی احساس می کنیم که درک می شویم، انگیزه پیدا می کنیم.

شرکای صمیمی ما نیز وقتی احساس می کنند که درک می شوند انگیزه پیدا می کنند. همدلی، توانایی درک قوی شخص دیگر، در هر رابطه انسانی ارزشمند است. من شاهد تغییرات مثبت باورنکردنی بین پدر و پسر، مادر و دختر، خواهر و برادر و البته شرکای صمیمی بوده ام که این مهارت حیاتی را یاد می گیرند و به کار می گیرند.

همدلی به عنوان چسب رابطه

همدلی “چسب عاطفی” برای زوج ها است. اینکه بتوانید خود را به جای شریک زندگی خود قرار دهید، به احتمال زیاد به او کمک می کند دیدگاه شما را بیشتر ببیند تا استدلال شما را.

همدلی به عنوان یک پل

همدلی پلی است که یک فرد را به فردی دیگر متصل می کند. هر کدام از شما با تجربیات و انتظارات منحصر به فرد خود بزرگ شده اید. همدلی بهترین راه برای پر کردن شکاف تفاوت‌هایتان است. این پل، زمانی که قوی باشد، می‌تواند در برابر نیروهای کوبنده اجتناب‌ناپذیر و فشارهای وارده بر رابطه، از جمله خواسته‌های فرزندان، زمان، کار و امور مالی مقاومت کند. در یک رابطه صمیمانه واقعاً متقابل، که به معنای مشارکت در درک مشترک است، شرکا با همدلی واقعی با یکدیگر انرژی می‌گیرند.

همدلی عشق تهی شده را باز می گرداند

شاید با خود می گویید: “چرا باید همدل باشم وقتی دیگران اینقدر متراکم و بی خبر هستند؟” یا ممکن است فکر کنید، “او باید کسی باشد که اول با من همدلی کند!”

این یک تصمیم فردی در میان هر یک از زوجین است که چه چیزی برای بهبود یک رابطه شکسته کار می کند و کار نمی کند. گفته می شود، اگر به دنبال این هستید که به رابطه صمیمی خود فرصت دیگری بدهید، اگر واقعاً به دنبال سفری به عشق هستید، همدلی قطار سریع السیر برای سوار شدن است.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها