پورنوگرافی و افسردگی؛ ارتباط چیست؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

پورنوگرافی و افسردگی؛ ارتباط چیست؟

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – به گفته موسسه بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی آمریکا، امروزه پورنوگرافی تبدیل به بخشی فراگیر از فرهنگ ها شده است و استفاده از آن در حال افزایش است.

در همین رابطه، یک سایت بزرگ پورنوگرافی اینترنتی، گزارش داد که در سال 2019 مردان بیش از 70 درصد کاربران آن را تشکیل می دادند و افراد جوان زیر 34 سال بخش بزرگی از این کاربران را شامل می شدند.

مطالعات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا نشان داده است که استفاده از فیلم های مستهجن می تواند با نگرش های منفی نسبت به زنان و رفتارهای جنسی پرخطر مرتبط باشد، حتی ممکن است منجر به جدایی همسران شود.

همچنین ممکن است بین استفاده از پورنوگرافی و افسردگی ارتباطی وجود داشته باشد. اگر اخیراً فیلم‌های پورن زیادی تماشا کرده‌اید و کمی احساس ضعف می‌کنید، ادامه این مطلب را بخوانید.

در جلسات مشاوره جنسی چه اتفاقی می افتاد؟

آیا پورنوگرافی می تواند باعث افسردگی شود؟

ارتباط بین پورن، اعتیاد به پورن، خود ارضایی و علائم افسردگی پیچیده است.

موضع رسمی انجمن مشاوران و درمانگران جنسی آمریکا این است که “شواهد تجربی کافی برای حمایت از طبقه بندی اعتیاد جنسی یا اعتیاد به پورنوگرافی به عنوان یک اختلال سلامت روان وجود ندارد.”

اما با این حال، ممکن است بین تماشای پورنوگرافی و تجربه افسردگی (که یک وضعیت سلامت روانی است) ارتباطی وجود داشته باشد، و برخی مطالعات نشان داده‌اند که این رابطه ممکن است دو طرفه باشد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله درمان و پیشگیری نشان داد که برخی از افرادی که به آسیب های پورنوگرافی آگاه هستند و یا دارای اعتقادات دینی هستند، از پورنوگرافی دوری می کنند و نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

همچنین مشخص شد که افسردگی دلیل بالقوه استفاده مشکل‌ساز از پورنوگرافی است، اما فقط برای کسانی که از آن به عنوان مکانیزمی برای فرار از احساسات منفی استفاده می‌کنند.

بر اساس مطالعه دیگری که در بایگانی رفتارهای جنسی منتشر شد، مشخص شد که برخی از افراد اخلاق مدار خجالت ناشی از تماشای پورنوگرافی را باخود تجربه می کنند و به خود برچسب می زنند.

چگونه می توان افسردگی را درمان کرد؟

در مطالعه دیگری که توسط زیرساخت دانش ملی چین انتشار یافت، استفاده دانشجویان پسر از پورنوگرافی و افسردگی و سن شروع را بررسی شد.

محققان دریافتند که میزان افسردگی در مردانی که استفاده از پورنوگرافی را در دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه آغاز کرده اند به ترتیب 11.7 درصد، 7.1 درصد، 4.9 درصد و 5.9 درصد بوده است. بنابراین، کودکان ممکن است در معرض خطر بیشتری از اختلالات سلامت روان ناشی از پورنوگرافی قرار بگیرند.

مشخص شده است که پورنوگرافی می تواند به عزت نفس پایین نوجوان و همچنین رضایت ضعیف از زندگی کمک کند و ممکن است تبعات بیشتری را در میان نوجوانان بجا بگذارد .

با این حال، تحقیقات دیگری که در مجله تحقیقات روانی اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده است نشان داده است که استفاده از پورنوگرافی و احترام جنسی در بزرگسالان ممکن است با رضایت جسمانی یا جنسی مرتبط باشد.

نتایج کمی متفاوت است و اینکه آیا شما عواقب منفی از تماشای پورن را تجربه می کنید یا خیر، می تواند به خود شما بستگی داشته باشد.

اما اگر متوجه ارتباط بین استفاده از پورنوگرافی و خلق و خوی ضعیف خود شوید، چه باید کرد؟

انواع مختلف اختلال اضطراب چیست و چگونه می توان اضطراب را درمان کرد؟

درمان های افسردگی

اگر احساس می کنید استفاده از پورنوگرافی ممکن است اثرات منفی بر سلامت روان شما داشته باشد، چندین گزینه درمانی در دسترس شماست. در ابتدا به برخی از علائم رایجی را که باید به آنها دقت کنید تا مشخص شود آیا واقعاً افسرده هستید یا خیر، اشاره می کنیم.

این علائم، همانطور که توسط موسسه ملی سلامت روان آمریکا بیان شده است، تقریباً هر روز و در تمام روز، حداقل به مدت دو هفته تجربه می شوند:

  • احساس درماندگی، بی ارزشی یا گناه به طور مداوم
  • گفتار نامفهوم ویا کندی حرکت
  • احساس بدبینی یا ناامیدی
  • مشکلات خواب، مشکل در خواب ماندن و همچنین خواب زیاد
  • احساس تحریک پذیری
  • احساس مداوم اضطراب، پوچی یا اندوه.
  • از دست دادن علاقه به علایق، سرگرمی ها یا فعالیت های مورد علاقه خود
  • احساس خستگی یا تجربه افت انرژی
  • ناتوانی در ایستادن
  • تغییرات در مواردی مانند وزن یا اشتها
  • مشکل در تمرکز، تمرکز یا اختلال در توانایی تصمیم گیری
  • افکار یا تلاش های خودکشی
  • مجموعه ای از دردها، مشکلات گوارشی، سردرد یا گرفتگی عضلات که علت فیزیکی خاصی ندارند ویا با درمان بهبود نمی یابند.

اگر هر یک از علائم بالا را احساس کردید، عاقلانه است که در مورد گزینه های درمان افسردگی با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید، که برخی از آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زوج درمانی چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

دارو

بسیاری از افرادی که از افسردگی رنج می برند از داروهای ضد افسردگی برای کمک به مدیریت شرایط خود استفاده می کنند.

این داروها با بهبود روشی که مواد شیمیایی موجود در مغز شما با استرس مقابله می‌کنند، عمل می‌کنند و ممکن است بین دو تا حتی چند هفته طول بکشد تا متوجه تاثیرات آنها شوید.

به یاد داشته باشید که قطع داروهای ضد افسردگی بدون مشورت با پزشک می تواند منجر به مشکل شود. برخی افراد پس از مدتی که از دارو استفاده می کنند احساس بهتری پیدا کرده و فکر می کنند که دیگر می توانند استفاده از دارو را کنار بگذارند.

در عوض، اگر احساس بهتری دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. سپس می توانید با راهنمایی حرفه ای به آرامی و بطور ایمن داروی خود را کاهش دهید. معمولاً می توان حدود شش تا 12 ماه پس از شروع دوره، داروهای ضد افسردگی را کاهش داد.

وسواس فکری عملی ( OCD ) چیست و چگونه درمان می شود؟

روان درمانی

علاوه بر دارو، رویکرد های مختلف روان درمانی می تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

انواع درمان های مبتنی بر شواهد افسردگی شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان بین فردی (IPT) و درمان حل مسئله است.

مشورت در مورد سلامت و رفاه جنسی خود با یک مشاور جنسی یا سکس تراپیست به کاهش علائم افسردگی شما کمک کند.

در واقع، صحبت در مورد مشکلات جنسی ممکن است حتی کیفیت زندگی شما را افزایش دهد. برخی از نکاتی که درمانگر شما ممکن است با شما در میان بگذارد عبارتند از: نقش ناسازگاری اخلاقی در کاربران پورنوگرافی، هرگونه اعتیاد درک شده، بیش‌جنس‌گرایی ، اعتیاد جنسی و سلامت عمومی جنسی.

چرا خیانت زناشویی اتفاق می افتد؟

راه های دیگر برای کاهش افسردگی

راه هایی وجود دارد که می توانید افسردگی را به تنهایی کاهش دهید. اینها شامل همگام شدن با ورزش، اعتماد به یک دوست یا خویشاوند قابل اعتماد، شرکت در گروه های حمایتی یا صرفاً معاشرت با دیگران، می باشد.

همچنین ممکن است به خود یادآوری کنید که اهداف واقع بینانه تعیین کنید، در مقابل منزوی شدن مقاومت کنید و درک کنید که ممکن است به تدریج خلق و خوی شما بهتر شود.

احساس افسردگی می تواند ناتوان کننده باشد، اما با درمان های مناسب و درک ریشه های بیماری، افسردگی قابل درمان است و می توانید به سلامت عاطفی بهتری برگردید.

چه زمانی از مشاوره فردی استفاده کنیم ؟

آیا پورنوگرافی باعث افسردگی می شود؟

اگرچه هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه آیا پورن می تواند باعث افسردگی شود وجود ندارد، اما مهم است که سلامت روان خود را حفظ کنید.

اگر متوجه شدید که خلق و خوی ضعیف شما همزمان با افزایش تماشای فیلم های پورن شماست، ممکن است بهتر باشد که آن را کاهش دهید یا استراحت کنید و ببینید آیا خلق و خوی شما بهبود می یابد یا خیر.

برخی تحقیقات به ارتباط بین اثرات پورنوگرافی و افسردگی اشاره می کنند، بنابراین شما می توانید این پیوند را تجربه کنید.

در هر صورت، اگر احساس افسردگی، اضطراب یا هر نوع ناراحتی روانی دارید، کمک در دسترس است. صحبت با یک مشاور یا روانشناس اولین گام عالی است، زیرا آنها نه تنها می توانند به طور دقیق مشخص کنند که چه چیزی ممکن است باعث کاهش خلق و خوی شما شود، بلکه به تعیین بهترین گزینه های درمانی برای شما کمک می کند.

مقالات مرتبط:

3 روش استفاده از تاب آوری جنسی برای غلبه بر چالش های جنسی

اختلاف میل جنسی را چگونه کاهش دهیم

16 عامل اصلی خستگی جنسی

منبع: forhims

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها