چرا زنان به اندازه مردان رابطه جنسی را دوست ندارند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا زنان به اندازه مردان رابطه جنسی را دوست ندارند؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اختلاف جنسیتی در میل جنسی ممکن است به دلیل تفاوت های ذاتی بین زن و مرد باشد، اما می تواند هنجارهای اجتماعی نیز دخیل باشند.
  • بسیاری از افراد مکانیزم ارگاسم زنانه را درک نمی کنند، بنابراین زنان اغلب به اندازه مردان از رابطه جنسی لذت نمی برند.
  • بسیاری از زنان نگرش “دختر خوب” را درونی می کنند، بنابراین اگر بیش از حد از رابطه جنسی لذت ببرند، احساس خوبی نمی کنند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – یک یافته ثابت در روانشناسی این است که زنان به طور متوسط نسبت به مردان علاقه کمتری به رابطه جنسی دارند. آن‌ها میل جنسی کمتری را ابراز می‌کنند و در مقایسه با مردان تمایل کمتری به رابطه جنسی دارند. دلیل این تفاوت جنسیتی در رابطه جنسی یکی از بحث های بزرگ در روانشناسی است.

طبیعت در مقابل پرورش

برخی از روانشناسان استدلال می کنند که این اختلاف در میل جنسی به دلیل تفاوت های ذاتی بین زن و مرد است. بر اساس رویکرد تکاملی، نرها می‌توانند با جفت‌گیری با تعداد زیادی ماده و داشتن فرزندان تا حد ممکن تناسب تولید مثل خود را بهینه کنند. در نتیجه، مردان باید میل جنسی بالایی داشته باشند و تمایل بیشتری به رابطه جنسی معمولی داشته باشند.

در مقابل، زنان از نظر تعداد فرزندانی که می توانند تولید کنند محدود هستند. علاوه بر این، آنها کسانی هستند که هزینه های بارداری و فرزندآوری را متحمل می شوند. بنابراین، زنان باید در مورد اینکه با چه کسی جفت می‌شوند سختگیر باشند و شروع رابطه جنسی را تا زمانی که متقاعد شوند مرد برای کمک به مراقبت از کودکان ثابت قدم می شود به تأخیر بیاندازند.

روانشناسان دیگر معتقدند که این اختلاف در میل جنسی ناشی از عوامل اجتماعی است. به طور خاص، ما به پسران و دختران نوجوان پیام های متفاوتی در مورد تمایلات جنسی آنها می دهیم.

از یک طرف، مردان جوان تشویق می شوند که جو سرکش خود را حفظ کنند و ما معمولاً وقتی به میل جنسی خود عمل می کنند می گوییم: بالاخره پسرها، پسر هستند.

از سوی دیگر، به دختران جوان گفته می‌شود که یک دختر خوب علاقه جنسی خود را نشان نمی‌دهد یا حتی اصلاً نباید تمایل جنسی داشته باشد. همچنین ممکن است به دختران گفته شود که زنان جوانی که تمایل زیادی به رابطه جنسی نشان می دهند، مشکل اخلاقی یا اختلال روانی دارند. اما بسیاری از پسران جوان فعال از نظر جنسی هرگز با این نوع رفتار و سخنان مواجه نمی شوند. (پیشنهاد می شود مطلب به چالش کشیدن ارگاسم و توسعه ذهن آگاهی جنسی را مطالعه کنید.)

زنان کمتر از مردان از رابطه جنسی لذت می برند

به طور کلی همانطور که تفاوت های گروهی یا فردی وجود دارد، شکی نیست که طبیعت و پرورش نیز هر دو نقش دارند. تری کانلی (Terri Conley) و ورنا کلین (Verena Klein  )، روان‌شناسان دانشگاه میشیگان استدلال می‌کنند که دلیل دیگری برای تفاوت جنسیتی در میل جنسی وجود دارد که روانشناسان تاکنون چندان به آن نپرداخته اند. یعنی وقتی زن و مرد رابطه جنسی دارند، عموماً زنان کمتر از مردان از رابطه جنسی لذت می برند. این محققان استدلال می کنند که از آنجایی که کیفیت رابطه جنسی زنان به اندازه مردان نمی باشد، جای تعجب نیست که زنان همانند مردان به رابطه جنسی علاقه نداشته باشند.

کانلی و کلاین در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Perspectives on Psychological Science منتشر کرده‌اند، چهار دلیل را بیان می‌کنند که چرا رابطه جنسی برای زنان به اندازه مردان جذاب نیست.

دلیل اول به تفاوت های آناتومیکی بین زن و مرد مربوط می شود. به پسرها آموزش داده می شود که هر بار که ادرار می کنند آلت تناسلی خود را نگه دارند، بنابراین آنها به سرعت یاد می گیرند که لمس کردن خود چقدر لذت بخش است. در مقابل، دختران نیازی به لمس کلیتوریس خود در زندگی روزمره ندارند، بنابراین کمتر احتمال دارد که لذت انجام این کار را به تنهایی کشف کنند. به عنوان بزرگسالان جنسی، بسیاری از زنان در ارگاسم مشکل دارند زیرا نمی دانند که کلیتوریس آنها باید تحریک شود و حتی ممکن است از انجام این کار احساس شرم کنند. علاوه بر این، ماهیت نافذ آمیزش آلت تناسلی  و واژن به این معنی است که زنان به مراتب بیشتر از مردان درد رابطه جنسی را تجربه می کنند. (پیشنهاد می شود مقاله چگونه با درد رابطه جنسی کنار بیاییم را مطالعه کنید.)

دلیل دوم این است که زنان بیشتر از مردان قربانی خشونت جنسی می شوند. مردان به طور کلی بزرگتر و قوی تر از زنان هستند و تمایلات تهاجمی بیشتری دارند، بنابراین کمتر از زنان قربانی می شوند. اگر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اید، طبیعی است که در برقراری مجدد رابطه جنسی احتیاط کنید، حتی با همسر خود.

در واقع، ترس از امنیت دلیل رایجی برای اختلال در برقراری رابطه جنسی می باشد. در حالی که زنان قبل از اینکه بتوانند احساس و تمایل جنسی داشته باشند، باید احساس امنیت کنند. با این حال، کانلی و کلاین حدس می‌زنند، مردانی که قربانی خشونت جنسی شده‌اند به همان اندازه زنان در رابطه جنسی محتاط می باشند.

دلیل سوم مربوط به استانداردهای دوگانه جنسی است که در بسیاری از جوامع نفوذ کرده است. اگرچه زنان امروز نسبت به 60 سال پیش از نظر جنسی آزادتر هستند، اما همچنان پیام هایی در مورد اینکه یک “دختر خوب” چگونه باید رفتار کند دریافت می کنند. این نوع پیام ها مطمئناً در مورد برخوردهای جنسی گاه به گاه و خارج از قائده صادق است. اما حتی در روابط متعهدانه، بسیاری از زنان همچنان این پیام ها را با خود دارند و در رابطه جنسی با همسر خود احساس گناه یا شرم می کنند.

دلیل چهارم به پیشبازی مربوط می شود. بر اساس سناریویی که تقریبا اکثر زوجین آن را پیش می برند، مرد شروع به نشان دادن تمایل خود به رابطه جنسی می کند و اگر شریک زندگی او مایل باشد، این امر به پیشبازی می رسد که بیشتر روی ایجاد نعوظ متمرکز است. پس از رسیدن به این هدف، دخول انجام می شود و تا زمانی که به مرد به ارگاسم برسد، این روند ادامه خواهد داشت. انتظار می رود که زن در این مدت نیز به نوعی به ارگاسم برسد، حتی اگر کلیتوریس به ندرت در طول رابطه جنسی نافذ تحریک شود. (پیشنهاد می شود مطلب ملزومات ارگاسم زنانه را مطالعه کنید.)

اگرچه بسیاری از زوج‌ها با دانش جنسی آشنا هستند و می‌دانند چگونه رابطه جنسی را برای هر دو طرف لذت‌بخش کنند، اما بسیاری از زوج‌ها وجود دارند که رابطه جنسی را کاری برای رضایت طرف مقابل خود می دانند. یعنی یکی به ارگاسم می رسد و دیگری «لذت» راضی کردن او را به دست می آورد.

به گفته کانلی و کلاین، تعداد بسیار کمی از زوج ها درگیر کونیلینگوس هستند. حتی زنانی که مایل به انجام رابطه جنسی دهانی با شریک زندگی خود هستند، گاهی از دریافت آن احساس شرم یا انزجار می کنند. با این حال، بدون تحریک کافی کلیتوریس، احتمال رسیدن زنان به ارگاسم بسیار کم است. (پیشنهاد می شود مقاله مشاوره چگونه به ما کمک می کند را مطالعه کنید.)

علاوه بر این، تعداد کمی از زوج ها در طول رابطه جنسی با هم ارتباط برقرار می کنند. آنها به داشتن رابطه جنسی به عنوان “انجام کاری طبیعی” فکر می کنند و صحبت کردن در طول این “عمل حیوانی” را غیر ضروری یا حتی نامناسب می دانند. علاوه بر این، هم مرد و هم زن تمایل دارند که از آناتومی جنسی زنان و مکانیسم نحوه عملکرد ارگاسم زنان بی اطلاع باشند.

با توجه به اینکه بسیاری زنان نسبت به مردان رابطه جنسی نابرابری را تجربه می کنند، جای تعجب نیست که آنها کمتر به آن تمایل دارند. اما لازم نیست این طور باشد. آموزش جنسی جامع و متناسب با سن، می تواند به بزرگسالان نوظهور کمک کند تا بدانند که چگونه روابط جنسی را برای هر دو شریک سرگرم کننده و هیجان انگیز کنند. انسان ها ذاتاً موجوداتی بسیار جنسی هستند و با غلبه بر جهل و اطلاعات غلطی که در جوامع مختلف وجود دارد، هم زن و هم مرد می توانند به نوعی از رضایت جنسی دست یابند که زندگی را ارزشمند می کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

5/5 - (2 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها