چرا مردم در گفتن کلمات محبت آمیز مردد هستند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا مردم در گفتن کلمات محبت آمیز مردد هستند؟

فهرست مطالب

آخرین باری که به کسی حرف خوبی گفتید یا از کلمات محبت آمیز استفاده کردید کِی بود؟

آخرین باری که به شما حرف خوبی گفته شد یا واژه ای محبت آمیز شنیدید کِی بود؟

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در زندگی روزمره، فرصت های بی شماری برای گفتن حرف هایی وجود دارد که می تواند زندگی افرد دیگر را بهبود بخشد. به عنوان مثال، می‌توانیم درباره کاری که دیگران انجام داده اند، بازخورد بدهیم و به آنها توصیه کنیم که چگونه عملکرد خود را بهبود بخشند، از صمیم قلب تعریف کنیم یا از کاری که برای ما انجام داده اند ابراز قدردانی کنیم.

با این حال، بسیاری از مردم اغلب اجازه می‌دهند که این فرصت‌ها بدون گفتن حرف های خوب یا مفید به دیگران، از بین بروند. یک مقاله تحقیقاتی تازه بر دلایلی متمرکز شده است که چرا مردم تصمیم می‌گیرند حرف خوب یا مفید به دیگران نگویند، حتی اگر شرایط اجازه دهد.

محققان ابتدا شواهدی مبنی بر فقدان بازخورد یا توصیه های مفید در زندگی روزمره را بررسی کردند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که 72٪ از کارمندان گزارش می دهند که مدیران آنها بازخورد مثبت کافی به آنها ارائه نمی دهند. در مطالعه دیگری که بر روی افراد متاهل انجام شد تنها 48٪ از آنها به شریک زندگی خود بازخورد مثبت می دادند و 86٪ از مردم مایل به دریافت بازخورد بودند. مطالعات بیشتر نشان می دهد که مردم اغلب از تعریف یا ابراز قدردانی خودداری می کنند.

چرا مردم تمایلی به گفتن حرف های خوب یا مفید برای دیگران ندارند؟

محققان می گویند، به طور کلی مردم تمایل دارند مزایا را دست کم بگیرند و هزینه‌های تعریف و تمجید، بازخورد، نصیحت یا اظهار قدردانی از دیگران را بیش از حد برآورد کنند. دست کم گرفتن مزایا می تواند به این معنا باشد که بازخورد ممکن است مفید نباشد یا اینکه یک تعریف و تمجید ممکن است واقعاً طرف مقابل را خوشحال نکند.

همچنین برآورد بیش از حد هزینه‌ها نیز می‌تواند به این معنا باشد که مردم نگران این هستند که شاید تحسین برای فرد مقابل ناخوشایند باشد یا اینکه توصیه‌های خوب ممکن است باعث شود متکبر تلقی شوند. علاوه بر این، بازخورد ممکن است بیش از حد انتقادی تلقی شود، حتی اگر واقعاً برای بهبود عملکرد مفید باشد.

بر اساس تجزیه و تحلیل های انجام شده، 4 دلیل برای فرضیات نادرست در مورد گفتن حرف خوب یا مفید به دیگران شناسایی شد.

  1. ما تمایل داریم افکار خود را به دیگران فرافکنی کنیم. این ممکن است به این احساس منجر شود که توصیه یا بازخورد ممکن است مفید نباشد، زیرا محتوای آن از قبل برای طرف مقابل آشکار است. بنابراین، اگر کسی در آشپزی متخصص باشد، ممکن است به اشتباه تصور کند که شخص دیگر نیز ممکن است اطلاعات زیادی در مورد نحوه آشپزی داشته باشد. بنابراین مردم تمایل دارند واضح بودن توصیه های خود را بیش از حد ارزیابی کنند و اصلاً توصیه ای انجام ندهند.
  2. ما تمایل داریم روی جنبه های اشتباه ارائه بازخورد یا توصیه تمرکز کنیم. تحقیقات نشان می دهد افرادی که توصیه یا بازخورد می دهند اغلب نگران این هستند که آیا این کار را به روشی فنی انجام می دهند یا خیر. با این حال، افرادی که مشاوره دریافت می کنند، اغلب بیشتر به گرمای عاطفی و نیت خوب فردی که مشاوره می دهد اهمیت می دهند تا به شایستگی فنی خود.
  3. ترجیحات خود شخص در مورد دریافت بازخورد یا توصیه ممکن است مانع از این کار شود. اگر کسی احساس می کند که از دریافت توصیه های انتقادی (اما مفید) ناراحت می شود، ممکن است به طور خودکار تصور کند که دیگران نیز همین احساس را خواهند داشت.
  4. مردم ممکن است احساس کنند از نظر اجتماعی مناسب نیست که بازخورد یا تعریف کنند. به عنوان مثال، یک فرد جوانتر ممکن است تصور کند که افراد مسن ممکن است از دریافت مشاوره از او خوشحال نباشند. با این حال، شخصی که مشاوره و راهنمایی را دریافت می کند، بدون توجه به سن فردی که آن را ارائه می دهد، ممکن است خوشحال باشد.

در مجموع، این 4 عامل منجر به این می شود که افراد حتی در شرایطی که ممکن است طرف مقابل از نظرات آنها بسیار خوشحال شود و قدردانی کند، سکوت کنند. بنابراین، یافته‌های مقاله های تحقیقاتی نشان می‌دهد که وقتی در مورد گفتن حرف یا واژه های محبت آمیز به دیگری شک دارید، این کار را انجام دهید!

محققان خاطرنشان می کنند که تنها موقعیت هایی که کلمات محبت آمیز ممکن است تأثیر منفی بر طرف مقابل بگذارند، مواردی است که آنها ناصادقانه یا با نیت خودخواهانه بیان می شوند. بنابراین، تا زمانی که این کار به روشی صادقانه و از نظر احساسی گرم انجام شود، معمولاً ارائه بازخورد، توصیه یا ابراز تشکر و قدردانی ایده بسیار خوبی است.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها