چرا مردم کشور فنلاند بسیار خوشحال هستند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا مردم کشور فنلاند بسیار خوشحال هستند؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • جوامع شاد جوامعی هستند که پیامدهای ساینده تفاوت های اساسی در ثروت و اعتبار اجتماعی را کاهش می دهند.
  • جامعه‌ای که اکثر مردمش صادق هستند، از اعتماد اجتماعی بالایی برخوردار می باشد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – جوامع مدرن در حل اکثر مشکلات زندگی بسیار خوب عمل می کنند. با این حال، آنها از سبک زندگی اجدادی خود به طرق مختلف منحرف می شوند که باعث تضعیف شادی می شود. اما در میان جوامع مختلف، فنلاندی‌ها یک استثنا هستند.

فنلاندی ها طی پنج سال متوالی خود را به عنوان شادترین افراد روی کره زمین ارزیابی کرده اند. موفقیت آنها در ارتقای رفاه ذهنی را می توان به عنوان بازسازی ویژگی های حیاتی زندگی اجدادی تعبیر کرد.

مقایسه اجتماعی پایین

ما می‌دانیم که جوامع اجدادی ما مدت ها قبل از انقلاب کشاورزی بسیار هم‌تافت شده بودند. بنابراین، بیشتر تاریخ زندگی ما در جوامع ساده شکارچی-گردآورنده (روش زندگی متعلق به دوران پیش از پیدایش کشاورزی که در آن جوامع انسانی برای امرار معاش به شکار جانوران وحشی و گردآوری گیاهان خودرو می پرداختند) سپری شده است که در آن هر فرد از نظر اجتماعی با دیگران برابر بود.

قرار نیست دوباره به آن جامعه بی طبقه برگردیم. با این حال، جوامع شاد جوامعی هستند که پیامدهای ساینده تفاوت های اساسی در ثروت و اعتبار اجتماعی را کاهش می دهند.

در فنلاند، افرادی که بسیار ثروتمند هستند، از خودنمایی و به رخ کشیدن ثروت خود از طریق سبک زندگی اجتناب می کنند. در واقع، بسیاری همچنان به سبک زندگی متواضعانه ادامه می دهند. حتی برخی از مردم فنلاند، از وسایل نقلیه لوکس به نفع استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی صرف نظر می کنند.

اگر موفقیت مادی کم اهمیت جلوه داده شود، می توان با هر فردی با احترام بیشتری رفتار کرد. فنلاندی ها از جامعه ای منسجم برخوردارند که با سطح بالایی از اعتماد اجتماعی مشخص می شود. این ویژگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته که نرخ جرم و جنایت بالاتر است، به طور آشکار وجود ندارد.

صداقت و اعتماد

چگونه اعتماد اجتماعی ایجاد می شود؟ پاسخ ساده این است که اگر مردم اعتماد ما را جلب کنند، اعتماد می کنیم. در کشور فنلاند بیشتر مردم با صداقت بی عیب و نقص رفتار می کنند مثلاً به عقاید دیگران احترام می گذارند.

این نتیجه‌گیری از آزمون‌های «کیف پول افتاده» به دست آمد که در آن کیف‌های پول عمداً در خیابان‌های شلوغ رها می‌شوند تا بررسی شود که چه تعداد از آنها به صاحبانشان بازگردانده می‌شوند. فنلاندی ها این آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشتند. 9 کیف پول از 10 کیف پول برگردانده شد.

جوامعی که اکثر مردم در آنها به طور دقیق صادق هستند، جوامعی هستند که در آنها اعتماد اجتماعی بالاست و مطابق با این تصور، نرخ جرم و جنایت در چنین جوامعی بسیار پایین است. اگر اکثر مردم صادق و قابل اعتماد باشند، یک فرد می‌تواند احساس امنیت داشته باشد و می‌تواند با غریبه‌ها به گونه‌ای رفتار کند که گویی دوست هستند. این امر باعث ایجاد جوامع منسجمی می شود که برای منافع متقابل خود گرد هم می آیند و در فعالیت های مدنی شرکت می کنند که کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

اتصال به دنیای طبیعی

یکی دیگر از پایه های اصلی شادی در فنلاند، ارتباطاتی است که مردم با دنیای طبیعی حفظ می کنند.

در هر کشوری می توان به طبیعت نزدیک بود، اما فنلاند مزایای طبیعی زیادی دارد که مردم را به فضاهای وحشی خود می کشاند، از جمله تماشای شفق قطبی. در کشور فنلاند، کارگران یک ماه مرخصی سالانه دریافت می کنند. بسیاری انتخاب می‌کنند که وقت خود را در مکان‌های دورافتاده بگذرانند، اغلب در کابین‌های معمولی که فاقد برق یا حتی سیستم آب شهری هستند. (پیشنهاد می شود مطلب قدرت شفا بخش طبیعیت را جدی بگیرید را مطالعه کنید.)

از یک منظر، این تعطیلی سالانه فرصتی برای کاهش سرعت و رهبری یک سبک زندگی تحت کنترل ریتم طبیعت فراهم می کند. بدون برق، از لحظه ای که هوا تاریک می شود تا زمانی خورشید طلوع می کند، تمایل به خوابیدن ایجاد می شود. این بدان معناست که فرصت کافی برای داشتن یک خواب خوب شبانه وجود دارد.

فراتر از این پویایی های اساسی یک سبک زندگی ساده تر در روستاها، روانشناسان تشخیص می دهند که وقت گذراندن در یک منظره طبیعی باعث آرامش و کاهش فشار خون می شود، این به وضوح پیامدهایی برای سلامتی و شادی دارد.

جالب است بدانید، فنلاندی‌ها عمدتاً از شادی خود بی‌اطلاع بودند تا اینکه در نظرسنجی‌هایی که ارزیابی‌های ذهنی را با معیارهای عینی برای بهره‌برداری از رفاه و کیفیت زندگی ترکیب می‌کردند، بالاترین رتبه را کسب کردند.

کم حرف اما راضی

ساکنان فنلاند اغلب خود را کم حرف یا محجوب توصیف می کنند. آنها با وجود رفتار محتاطانه خود، خود را بسیار راضی ارزیابی می کنند.

این رضایت حداقل دارای سه جزء است که با سبک زندگی جوامع «شکارچی-گردآورنده» طنین انداز می شود. آن‌ها از افرادی که خودنمایی می‌کنند و در شیپور خودشان می‌نوازند، متنفرند و این نشان دهنده فقدان تمایزات جایگاهی در جوامع جوینده است. مردم فنلاند از سطح بالای اعتماد اجتماعی برخوردارند، زیرا در جامعه ای زندگی می کنند که در آن بازیگران بد جایگاهی ندارند و با آنها برخورد مناسبی می شود. در نهایت، آنها میل خود را با جهان طبیعی گرامی می دارند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

1/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها