چرا نوجوان شما به حرف گوش نمی دهد؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا نوجوان شما به حرف گوش نمی دهد؟

فهرست مطالب

میشه لطفا ظرف هاتو توی سینک ظرفشویی بزاری؟

لطفا ظرف خودتو توی سینک ظرفشویی بزار !

انگار صدامو نمی شنوی، می تونی ظرفاتو توی سینک بزاری؟

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – اگر والدین یک نوجوان هستید، این تبادل احتمالاً آشنا به نظر می رسد، اما نگران نباشید. مطالعه جدیدی که ماه گذشته در مجله علوم اعصاب منتشر شد، نشان می‌دهد که نوجوانان به سادگی از گوش دادن به والدین خود امتناع می‌کنند. مشکل این است که از نظر عصب شناختی، بچه ها در دوران نوجوانی صدای والدین خود را در مقایسه با سال های کودکی خود به گونه ای متفاوت پردازش می کنند.

برای این مطالعه، محققان علوم اعصاب در دانشگاه استنفورد اسکن MRI عملکردی از جوانان 13 تا 16 و نیم سال انجام دادند. در طول اسکن، آنها صدای ضبط شده مادران شرکت کنندگان و زنان ناآشنا را پخش کردند.

این مطالعه به دنبال مطالعه مشابهی که در سال 2016 روی کودکان 7 تا 12 ساله  توسط همین محققان انجام شده بود، انجام شد.

در هر دو مطالعه، شرکت کنندگان در 97 درصد مواقع صدای مادران خود را شناسایی کردند. در کودکان کوچک‌تر، اسکن‌های MRI نشان داد که صدای مادر، نواحی مختلفی از مغز را فراتر از نواحی شنوایی، از جمله مراکز پاداش، مناطق پردازش احساسات و نواحی پردازش بصری تحریک می‌کند.

چرا نوجوان شما به حرف گوش نمی دهد؟

در میان نوجوانان، پاسخ‌های مغزی در تمام زمینه‌ها شدت بیشتری داشت .اما به طور قابل‌توجهی، نوجوانان واکنش مغزی قوی‌تری به صدای ناآشنا نشان دادند، به‌ویژه در زمینه‌های مربوط به پردازش پاداش و ارزش‌گذاری اجتماعی. این تغییر در پسران و دختران بین 13 تا 14 سال به طور مساوی رخ داد.

اساساً، محققان دریافتند که مغز نوجوانان تغییر می کند تا به آنها کمک کند با افراد جدید هماهنگ شوند و تأکید کمتری بر والدین خود داشته باشند. این تغییر به نوجوانان کمک می کند تا از نظر اجتماعی رشد کنند و با افراد خارج از خانواده خود ارتباط برقرار کنند.

دکتر پرسی میستری، نویسنده ارشد و محقق پژوهشی در روانپزشکی و علوم رفتاری گفت: صدای مادر منبع صوتی است که به کودکان خردسال همه چیز را در مورد دنیای اجتماعی-عاطفی و رشد زبان می آموزد. جنین‌های داخل رحمی می‌توانند صدای مادرشان را قبل از تولد تشخیص دهند، اما در نوجوانان حتی اگر زمان بیشتری را نسبت به نوزادان با این منبع صوتی گذرانده‌ باشند، بازهم مغز آنها به صداهای نا آشنا واکنش بیشتری نشان می دهد.»

تغییرات عصبی در نوجوانان به آنها کمک می کند تا به صداهای جدید توجه بیشتری داشته باشند و آنها را وادار می کند تا به صدای والدین خود واکنش کمتری نشان دهند. وقتی نوجوان شما به حرف شما گوش نمی دهد، سرکشی نیست، بلکه یک نقطه عطف رشد طبیعی است.

منبع: مرکز تحقیقات Bronfenbrenner در دانشگاه کرنل

مطالب مرتبط:

4.4/5 - (5 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها