چگونه با فرزند خود پیوندی ناگسستنی ایجاد کنیم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه با فرزند خود پیوندی ناگسستنی ایجاد کنیم؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • ارتباط عاطفی فرزندتان با شما تضمین می کند که او احساس امنیت، حمایت و درک می کند.
  • یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با فرزندانتان این است که با هم سرگرم شوید.
  • مهم است که برای رویدادهایی برنامه ریزی کنید که خانواده را دور هم جمع کند تا در مورد چگونگی روزشان صحبت کنند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – داشتن یک رابطه محبت آمیز و سالم با فرزندتان یکی از بهترین لذت های زندگی است. نه تنها به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهد، بلکه حس امنیت را در فرزندتان القا می کند که برای تمام زندگی او مفید خواهد بود.

ارتباط عاطفی فرزندتان با شما تضمین می کند که او احساس امنیت، حمایت و درک می کند. اگر به دنبال راه‌هایی برای تقویت پیوند عاطفی خود با فرزندتان هستید، در این مطلب سه روش تحقیقاتی برای انجام آن وجود دارد:

با بچه های خود بازی کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با فرزندانتان این است که با هم سرگرم شوید. کودکان مهارت های مهم زندگی را از طریق بازی یاد می گیرند. آنها را تشویق کنید تا روی مهارت‌ها و آداب اجتماعی خوب کار کنند، مثلاً یاد بگیرند چگونه شکست را با مهربانی و شفقت به خود بپذیرا باشند. (پیشنها می‌شود مقاله نسبت به خود چقدر بخشنده و دلسوز هستیم را مطالعه کنید.)

تحقیقات نشان می دهد که کودکان دامنه توجه، مهارت های اجتماعی، خلاقیت، توانایی پردازش احساسات و توانایی های فکری خود را از طریق بازی توسعه می دهند. بازی اغلب راهی سریع‌تر برای یادگیری نسبت به مهارت‌های شناختی باطنی است که ممکن است در مرحله رشد برای او مفید نباشد.

علاوه بر این، بازی با فرزندان شما این شانس را به آنها می دهد که شما را به عنوان یک متحد ببینند نه حریفی که دائماً به آنها فرمان می دهد.

با این حال، قبل از انجام بازی، مطمئن شوید که فرزند شما واقعاً به آن علاقه دارد. ثبت نام کودکان در فعالیت های فوق برنامه برخلاف میل آنها می تواند باعث تنش و کشمکش قدرت در خانواده شود.

هنگامی که کودک خود را با یک بازی جدید آشنا می کنید، مطمئن شوید که زمان و مکان مناسب را انتخاب کرده اید. به عنوان مثال، اگر می خواهید برای اولین بار فرزندتان را سوار اسکیت کنید، یک روز آفتابی و معتدل را به جای یک روز برفی و سرد یا گرم و داغ، انتخاب کنید.

به رویداد های روزانه آنها علاقه نشان دهید.

مهم است که برنامه هایی را برنامه ریزی کنید که خانواده ها را گرد هم می آورد تا در مورد چگونگی روزشان صحبت کنند. داشتن وعده های غذایی منظم خانوادگی یکی از این راه هاست.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که به طور منظم با والدین و خانواده خود غذا می خورند، عادات غذایی و سلامتی بهتری از خود نشان می دهند. همچنین توانایی های رفتاری، ذهنی، عاطفی و اجتماعی قوی تری را در کنار پیشرفت تحصیلی مطلوب، خواهند داشت.

به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده نشان داد که فراوانی وعده های غذایی خانوادگی با خلق و خوی مثبت در نوجوانان و همچنین دیدگاه های مثبت تر در مورد آینده مرتبط است. (پیشنهاد می‌شود در خصوص مشاوره نوجوان بیشتر بدانید.)

راه دیگر برای انجام این کار این است که فضایی برای چنین مکالماتی در زمان خواب ایجاد کنید. این یک فرصت عالی برای همراه شدن با فرزندانتان در مورد روزشان است. می توانید از آنها سؤالاتی بپرسید که آنها را وادار می کند تا با جزئیات پاسخ دهند، مانند موارد زیر:

  • بهترین بخش روز شما امروز چه بود؟
  • خنده دارترین اتفاقی که امروز افتاد چه بود؟

انتظارات بالا اما واقع بینانه داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که داشتن انتظارات تحصیلی بالا از کودکان می تواند منجر به نتایج بهتر در مدرسه شود و به آنها کمک کند تا در انجام کارهای سخت تلاش بیشتری داشته باشند. همچنین، انتظارات بالا با تاب آوری اجتماعی نیز مرتبط است.

با این حال، تمایز بین استانداردهای بالا و کمال مهم است. بالا بردن انتظارات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد زیرا کودک شما احتمالاً در صورت شکست از اهداف خود دست می کشد. بنابراین، فرزندتان را برای انجام کارهای خوب به چالش بکشید، اما به او فراتر از محدودیت‌هایش فشار نیاورید. (پیشنهاد می شود در خصوص روانشناسی کودک بیشتر بدانید.)

در این راستا، روانشناسان مارتین اسمیت (Martin Smith) و سایمون شری (Simon Sherry) موارد زیر را برای بهبود شیوه های فرزندپروری توصیه می کنند:

  • به فرزندتان بگویید که نه تنها بر اساس کاری که انجام می دهد بلکه بر اساس شخصیتی که دارد برای او ارزش قائل هستید.
  • نسبت به فرزندان خود کمتر کنترل کننده، انتقادگر و بیش از حد محافظ باشید. به آنها بیاموزید که اشتباهات خود را بپذیرند و از آنها درس بگیرند. بر سخت کوشی و نظم و انضباط برای رسیدن به اهداف تأکید کنید.
  • در مقابل تمایل به مقایسه فرزندتان با سایر کودکان مقاومت کنید. مطمئن شوید که آنها می دانند که شما فقط به آنها فشار می آورید تا بهترین خودشان باشند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها