چگونه تصمیمات خوبی برای سال نو ایجاد کنیم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه تصمیمات خوبی برای سال نو ایجاد کنیم؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • خودکارآمدی یکی از پیش بینی کننده های یک نتیجه مثبت است.
  • اهداف خود را اولویت بندی کرده و بنویسید.
  • هنگامی که در تدوین ویا دستیابی به اهداف خود مشکل دارید، دریافت کمک حرفه ای مشکلی ندارد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از ما برای سال جدید تصمیمات تازه ای را می گیریم. با این حال، ما همیشه قادر به پیگیری تصمیمات تازه خود نیستیم. هنگام نگارش این مطلب، وقتی متوجه شدم که برخی مطالعات تحقیقاتی در مورد تصمیمات سال نو وجود دارد، کاملاً شگفت زده شدم. جدیدترین مطالعه نشان داد که پس از یک سال، 55 درصد از افراد موفق بودند، به این معنی که 45 درصد موفق نبودند. افراد با اهداف رویکرد گرا به طور قابل توجهی موفق تر از افرادی با اهداف اجتناب گرا بودند. محبوب‌ترین دسته‌های تصمیم‌گیری در تحقیقات انجام شده عبارت بودند از: سلامت جسمانی (33 درصد)، کاهش وزن (20 درصد)، رژیم غذایی (13 درصد)، خودسازی (9 درصد)، سلامت روان و خواب (5 درصد)، کار و مطالعه (4 درصد)، دخانیات (3 درصد)، مدیریت، رسیدگی امور مالی شخصی، رابطه دوستان و خانواده، بهبود منزل (همه 2 درصد) و سرگرمی ها، ازدواج، عشق (همه 1 درصد).

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌کننده‌های پیامدهای مثبت، خودکارآمدی (به طور کلی، باور به توانایی خود برای موفقیت)، مهارت‌ برای تغییر و آمادگی برای تغییر می‌باشد. همچنین افراد موفق در تحقیق انجام شده، از فرآیندهای شناختی-رفتاری بیشتر، سرزنش کمتر خود و تفکر واهی استفاده کردند. حال چگونه می توان تصمیمات خوبی برای سال نو ایجاد کرد؟ (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 روش برای افزایش خودکارآمدی را مطالعه کنید.)

با سپاسگزاری شروع کنید.

اگر با سپاسگزاری شروع کنید، ممکن است تدوین اهداف جدید برای امسال آسانتر باشد. لحظه ای آرام در روز خود پیدا کنید و در مورد آنچه در این سال سپاسگزار هستید فکر کنید. بله، برای بسیاری از ما سال بسیار سختی بود و اگر زنده و سالم هستید، این یک موفقیت بزرگ است. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 عادت فکری افراد امیدوار را مطالعه کنید.)

اهداف کمتر بهتر است.

اهداف زیادی ننویسید زیرا کار روی همه آنها دشوار خواهد بود. فقط پنج تا هفت هدف را انتخاب کنید. در تدوین اهداف خود دقیق و واقع بین باشید و به این فکر کنید که برای رسیدن به آنها چه کاری باید انجام دهید. همچنین مهم است که یک چارچوب زمانی تقریبی روی آنها قرار دهید و متمرکز بمانید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 تکنیک مبتنی بر علم برای درس گرفتن از شکست را مطالعه کنید.)

اولویت بندی کنید.

همه اهداف ما به یک اندازه مهم نیستند. امسال ممکن است روی بهبود سلامت یا روابط خانوادگی خود یا رسیدن به اهداف مالی یا تحصیلی خود تمرکز کنید. کمی وقت بگذارید و آنها را اولویت بندی کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 نیرویی که تغییر در زندگی را بسیار دشوار می‌کند را مطالعه کنید.)

اهداف خود را بنویسید.

اهداف خود را بنویسید و آنها را در مکانی قرار دهید که در صورت نیاز به یادآوری یا اصلاح آنها، به راحتی یادداشت های خود را پیدا کنید. زندگی گاهی غیر قابل پیش بینی می شود و اشکالی ندارد که در اهداف خود تجدید نظر کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 6 نکته برای دستیابی به اهداف بلند مدت را مطالعه کنید.)

کمی پشتیبانی دریافت کنید.

این تحقیق می گوید که دریافت حمایت مهم است. اگر بتوانید اهداف خود را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید، در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد. دوستان و خانواده شما ممکن است به یک عامل انگیزشی برای رسیدن به اهداف شما تبدیل شوند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 عادت سالم برای افزایش عزت نفس را مطالعه کنید.)

از سرزنش خود دوری کنید.

اگر برای رسیدن به اهدافتان از مسیرتان خارج شدید، سعی کنید دوباره به مسیر برگردید. شکست ها طبیعی هستند. زندگی گاهی غیر قابل پیش بینی می شود و همه چیز همیشه در دستان ما نیست. این تحقیق می گوید که 53 درصد از گروه موفق حداقل یک لغزش را تجربه کردند. سعی کنید رویکردی شناختی و نه احساسی نسبت به شکست های خود داشته باشید. ببینید چه اشتباهی رخ داده و آن را اصلاح کنید. به پاداش فکر کنید و زمانی که به اهداف خود رسیدید به خود پاداش دهید. فراموش نکنید که به عنوان یک هدف کلی با خودتان خوب باشید. (پیشنهاد می‌شود مطلب حقایقی درباره نفرت از خود را مطالعه کنید.)

گرفتن کمک حرفه ای اشکالی ندارد.

اگر در تدوین اهداف ویا دستیابی به آنها مشکل دارید، مشکلی نیست که یک مشاور، درمانگر یا مربی زندگی پیدا کنید و از او کمک بخواهید. مشکلاتی که در بالا توضیح داده شد دلایل کاملا خوبی برای دریافت کمک هستند. وقتی مشکلی دارید، درخواست کمک حرفه ای شرم آور نیست. حتی در این زمان‌های بسیار سخت، همیشه می‌توانید متخصصی را پیدا کنید که شما را بپذیرد.

با تصمیمات سال نو خود موفق باشید!

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها