چگونه می توان آن احساس دوست داشتنی را بازگرداند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه می توان آن احساس دوست داشتنی را بازگرداند؟

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از همسران در ابتدای زندگی مشترک خود احساس می کردند که زندگی فوق العاده و سرشار از عشقی را تجربه خواهند کرد. اما چگونه است که همه لبخندها و خنده ها و هیجانات آنها جای خود را به فشارهای روزمره و دوری و قطع ارتباطات عاطفی می دهند؟ چرا آنها پس از مدتی آن احساسات قدرتمند عاشقانه را از دست می دهند؟

آیا شما در موقعیت مشابهی قرار دارید و به نظر می آید عشقی شکست خورده را تجربه می کنید؟ آیا اوقات خوب را فراموش می کنید، تاریخچه مشترک خود را منفی می نویسید، رابطه خود را معیوب می بینید و دیگر با اشتیاق به آینده مشترک خود نگاه نمی کنید؟ اگر این برای شما آشنا به نظر می رسد، ممکن است متعجب شوید و با خود بگویید: “فکر می کردم اوضاع بین ما بسیار خوب است. واقعا چه اتفاقی برای ما افتاده است؟”

یک زوج درمانگر خوب چگونه می تواند به رابطه ما کمک کند؟

ما در کلینیک روانشناسی آوان زوج های زیادی را می بینیم که به یکی از سه دلیل زیر به دنبال مرهمی برای ترمیم رابطه خود هستند.

دیگر از طرف شریک زندگی خود احساس احترام، قدردانی یا ارزش ندارند.

در اوایل رابطه، احساس می‌شود که عشق بدون قید و شرط است، اما زمانی که مرحله شیفتگی روبه سردی می رود، تمایل به سمتی می رود که یکدیگر را بدیهی فرض کنیم. هنگامی که رابطه شما به حال خود رها می شود، عوامل استرس زای زندگی روزمره مانع از تمجید کردن، قدردانی و یا حتی تصدیق رفتارهای مراقبتی شما می شوند. همانطور که احترام، توجه و مهربانی کاهش می یابد، احساس عشق نیز کاهش می یابد.

نگران کننده تر این است که شرکای زندگی اغلب بصورت انفرادی از خود مراقبت کنند و از توجه به یکدیگر دست بردارند. وقتی زوج ها دیگر نسبت به یکدیگر حساس و حمایتگر نباشند، رابطه آنها از انرژی منفی و بی توجهی رنج خواهند برد. بنابراین قطع ارتباط عاطفی بدون اینکه خودشان بدانند اتفاق می افتد.

رفع مشکل:

توجه به نشانه‌هایی که نشان می‌دهد شریک زندگی خود را بدیهی در نظر می گیریم، راه خوبی برای اطمینان از این است که آیا رابطه خود را به حال خود رها کرده ایم یا نه. برنامه‌ریزی برای تاریخ‌ های خاص و وقت گذاشتن برای قدردانی از یکدیگر کمک زیادی به افزایش شعله های عشق شما خواهد کرد.

چگونه خیانت زناشویی اتفاق می افتد؟ چگونه با آن روبرو شویم؟

مدیریت نکردن افکار سمی

از آنجایی که شرکای زندگی با اعتماد به یکدیگر درونی‌ترین کشمکش‌های خود را آشکار می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی نسبت به طرد، قضاوت و انتقاد طرف مقابل احساس آسیب‌پذیری می‌کنند. این آسیب پذیری اغلب بسیار ناراحت کننده است. برای دفاع، شخصی که احساس می کند مورد انتقاد قرار می گیرد ممکن است افکار سمی نسبت به شریک زندگی خود پیدا کند. در ادامه، سه نمونه از افکار سمی ویران کننده رابطه در زیر ذکر شده است:

  • تله همه یا هیچ: شما می بینید که همسرتان یا همیشه کار اشتباهی انجام می دهد یا هرگز کار درستی را انجام نمی دهد.
  • نتیجه گیری فاجعه آمیز: یکی از شرکا در اعمال و رویدادهای منفی در مورد شریک دیگر اغراق می کند.
  • بمب “باید”: یکی از شرکای زندگی تصور می کند که طرف دیگر باید حداقل یک یا چند نیاز او را برآورده کند، فقط به این دلیل که باید این نیاز ها را بداند.

رفع مشکل:

در حالی که ممکن است یقیناً هسته‌هایی از حقیقت در زیربنای برخی از این نوع افکار سمی وجود داشته باشد، اما میزان تحریف، اغراق و تمرکز بیش از حد روی این نوع افکار است که می‌تواند لذت روابط عاشقانه را از بین ببرد. با این حال، اینکه بتوانید به دنبال ویژگی ها و رفتارهای مثبت شریک زندگی خود باشید و سپس به طور عمدی روی آنها تمرکز کنید، کلید غلبه بر افکار سمی اجتناب ناپذیری است که در روابط طولانی مدت ظاهر می شوند.

زوج‌هایی که شاد هستند و از زندگی مشترک خود رضایت دارند، عموما در افکار سمی غرق نمی‌شوند، آنها طرز فکر بهتر، واقعی‌تر و سالم‌تری در مورد یکدیگر دارند. این طرز تفکر است که چنین زوج‌هایی را قادر می‌سازد تا ارتباطات مثبت را حفظ کنند، به مشکلات رسیدگی کنند و روابط عاشقانه را تقویت کنند. مدیریت افکار سمی و یافتن راه هایی برای ادامه قدردانی از شریک زندگی خود راز یک رابطه شاد پایدار است.

مشاور جنسی یا سکس تراپیست خوب چگونه می تواند به رابطه ما کمک کند؟

ناسازگاری

تحقیقات نشان می‌دهد که زوج‌هایی با نگرش‌ها، ارزش‌ها و پیش‌زمینه‌های مشابه، رضایت، همراهی، صمیمیت و عشق پایدارتری را تجربه می‌کنند و کمتر احتمال دارد که از هم جدا شوند. وقتی زوجین یکدیگر را خوب نمی‌شناسند، پس از فروکش کردن هیجانات ابتدای زندگی ممکن است متوجه شوند که سبک زندگی، اولویت‌ها و ارزش‌های مورد علاقه‌شان با هم هماهنگ نیست و باعث می‌شود که آنها نسبت به آینده مشترکشان دلسرد شوند.

رفع مشکل:

وقتی هر دو طرف بتوانند برای کشف راه های جدید برای احساس ارتباط انعطاف پذیر باشند، روابط آنها قوی تر می شود. راه های مقابله موثر با ناسازگاری عبارتند از:

انتظارات خود از یکدیگر را مدیریت کنید. مدیریت انتظارات از یکدیگر به جای سرزنش و متهم کردن یکدیگر به اینکه تو همسر ایده آلی نیستی، به درک اینکه هیچ شریک ایده آلی وجود ندارد کمک می کند. همانطور که شما محدودیت ها و کاستی های خود را دارید، شریک زندگی شما نیز چنین است.

ساختن پل. شاید یکی از طرفین ورزش استقامتی را دوست داشته باشد و شریک دیگر نتواند آن را انجام دهد و همراهی کند. در چنین شرایطی می توان راهی میانه جایگزین کرد و پیاده روی با یکدیگر را به عنوان یک سازش برای انجام فعالیت بدنی و گذراندن زمان درنظر گرفت.

علایق مشترک پیدا کنید. با یافتن زمینه هایی که در آن علایق مشترک دارید، نسبت به یکدیگر نگرش بازتری پیدا کنید. برای نمونه، یکی از زوجینی که به کلینیک روانشناسی آوان مراجعه کرده بودند، لذت بازی کردن با هم را کشف کرده بودند و از بازی کردن با یکدیگر لذت می بردند. زوج دیگری یک فروشگاه مجازی نوآورانه را در یک خرده فروشی آنلاین مشهور و بزرگ باز کردند و آنها با هم یک سرمایه گذاری مشترک هیجان انگیز را تشکیل دادند. زوج دیگری نیز با خواندن آواز برای یکدیگر احساس پیوند داشتند.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

3 نکته برای کمک به عبور از رابطه شکست خورده

4 راز برای ایجاد یک رابطه شاد و موفق

7 نکته برای بهبود رابطه و قوی نگه داشتن آن

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها