10 استراتژی برای غلبه بر اضطراب پس از شکست - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

10 استراتژی برای غلبه بر اضطراب پس از شکست

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • شکست یک تجربه همه‌گیر است.
  • استراتژی هایی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا اضطراب پس از شکست را کاهش دهند و از فرصت هایی که شکست ایجاد می کند استقبال کنند.
  • پاسخ ما به شکست، رشد و انعطاف پذیری ما را تعیین می کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – تجربه اضطراب پس از شکست می تواند ناامید کننده و عذاب آور باشد، اما مهم است به یاد داشته باشید که شکست بخشی از زندگی است. نحوه هدایت و غلبه بر این چالش ها می تواند مسیر موفقیت ما را مشخص کند. اگر اخیراً با شکست مواجه شده اید و متوجه شده اید که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، گام های موثری وجود دارد که می توانید برای بازیابی آرامش خود و حرکت با اعتماد به نفس بردارید. در این مطلب 10 استراتژی قدرتمند برای کاهش اضطراب و پذیرش فرصت های رشد ارائه شده توسط شکست آورده شده است:

احساسات خود را بشناسید و بپذیرید. درک کنید که احساس ناامیدی یا سرخوردگی بعد از شکست طبیعی است. احساسات خود را بپذیرید و به خود اجازه دهید آنها را تجربه کنید. سرکوب یا طرد احساس اضطراب، سرخوردگی و ناامیدی می تواند حرکت رو به جلو را به تاخیر بیندازد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 4 روش برای رهایی از ناامیدی های زندگی را مطالعه کنید.)

شکست را به عنوان یک کاتالیزور برای رشد بپذیرید. دیدگاه خود را تغییر دهید و شکست را به عنوان پله ای برای موفقیت در نظر بگیرید. مغز ما دارای مداری است که به افزایش سطح دوپامین پس از شکست اختصاص یافته است و ما را تشویق می کند که پشتکار داشته باشیم و دوباره تلاش کنیم. این ایده را بپذیرید که شکست درس‌های ارزشمند و فرصتی برای پیشرفت فردی می‌دهد.

شفقت به خود را تمرین کنید. در مواقع سخت با خود با مهربانی و درک رفتار کنید. از انتقاد خود و خودگویی منفی بپرهیزید، زیرا فقط احساس اضطراب را طولانی می کند. همان همدلی و حمایتی را که به یک دوست صمیمی یا یکی از عزیزانتان ارائه می دهید، به خودتان ارائه دهید. اما مراقب خط باریک بین شفقت به خود و اجازه توقف تلاش باشید. (پیشنهاد می‌شود مقاله نسبت به خود چقدر بخشنده و دلسوز هستیم؟ را مطالعه کنید.)

انعکاس دهید و بیاموزید. زمانی را برای تأمل در مورد شکست و شناسایی درس هایی که به همراه دارد اختصاص دهید. با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی، اشتباه را تجزیه و تحلیل کنید. عوامل تحت کنترل خود را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که چگونه می توانید برای تلاش های آینده اصلاحات را پیاده کنید. از گیر افتادن در سرزنش اشتباهات و عواملی که نمی توانید آنها را کنترل کنید، خودداری کنید. از این خود انعکاس به عنوان راهنمایی برای انجام اصلاحات لازم و بهبود رویکرد خود برای تلاش های آینده استفاده کنید.

اهداف واقع بینانه تعیین کنید. اهداف خود را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید که با توانایی ها و منابع شما همخوانی دارد. انتظارات واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید، زیرا هدف گذاری برای کمال می تواند فشار و اضطراب غیر ضروری ایجاد کند. قدردان پیشرفت های خود در طول مسیر باشید، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک به نظر می رسد. بعید نیست که دلیل شکست، اندازه هدف باشد. (پیشنهاد می‌شود مقاله قوانین موفقیت برای رسیدن به اهداف را مطالعه کنید.)

به دنبال پشتیبانی باشید. با دوستان، خانواده یا مشاورین قابل اعتمادی که می توانند راهنمایی، تشویق و دیدگاهی تازه ارائه دهند، ارتباط برقرار کنید. یاری گرفتن از مشاوری معتبر را در نظر بگیرید که متخصص در کمک به افراد برای غلبه بر شکست و رسیدن به اهداف می‌باشد. اطمینان حاصل کنید که مشاور مورد نظر شما سابقه موفقیت و ارتباط قوی با مراجعین خود را دارد.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. مراقب سلامتی جسمی و روحی خود باشید. در فعالیت‌های خودمراقبتی که باعث آرامش می‌شوند، مانند ورزش، تمرکز حواس و سرگرمی‌هایی که از آن لذت می‌برید، شرکت کنید. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید و از رفتارهای خود تخریبی که ممکن است اضطراب را تشدید کنند، اجتناب کنید. متأسفانه، غیرعادی نیست که افراد به دنبال اشتباهات یا شکست‌هایی مانند پرخوری، دست نیافتن به اهداف شغلی و… ناآگاهانه به رفتارهای خود تنبیهی دست بزنند. این اعمال که توسط احساسات منفی و عدم شفقت به خود هدایت می شوند، می توانند ناراحتی ناشی از شکست را بیشتر تشدید کنند. مهم است که این الگوهای مخرب را بشناسید و به آنها رسیدگی کنید و آنها را با مکانیسم های مقابله ای سالم تر و شیوه های مراقبت از خود جایگزین کنید که از رفاه عاطفی شما حمایت می کند و به بهبودی شما از شکست کمک می کند. (پیشنهاد می‌شود مقاله هشت نکته برای به دست آوردن و حفظ رفاه عاطفی را مطالعه کنید.)

از افراد موفق بیاموزید. از داستان های افراد موفقی که در طول سفر زندگی خود شکست را تجربه کرده اند، الهام بگیرید. مسیرهای موفقیت آنها را مطالعه کنید، از انعطاف پذیری آنها بینش کسب کنید و استراتژی های آنها را در زندگی خود اعمال کنید. کتاب های آنها را بخوانید یا در زندگی نامه های آنها غوطه ور شوید.

رویکرد جدیدی را در آغوش بگیرید. اغلب گفته می شود که از انجام یک کار تکراری، انتظار نتایج متفاوت نمی‌توان داشت. با این حال، بسیاری از ما در دام تکیه بر فرآیند فکری یکسانی می افتیم، به این امید که به نحوی به نتیجه ای متفاوت منجر شود. برای رهایی واقعی از این چرخه و باز کردن احتمالات جدید، زمان آن است که رویکردی کاملاً متفاوت را در پیش بگیرید. به جای پافشاری بر روی الگوهای فکری آشنا که منجر به شکست شده اند، خود را به چالش بکشید تا دقیقاً روش تفکر مخالف را در پیش بگیرید. مناطق ناشناخته را کاوش کنید و از خود بپرسید: “چرا که نه؟” با ورق زدن فیلمنامه و در نظر گرفتن دیدگاه های جایگزین، خود را به روی دیدگاه های تازه و راه حل های نوآورانه باز می کنید. یک قدم به عقب بردارید و در مورد فرآیند فکری که به شکست شما کمک کرده است فکر کنید. مفروضات، باورها و تصمیماتی را که رویکرد قبلی شما را شکل داده است، بررسی کنید. حال برعکس تصور کنید. اگر از زاویه ای کاملاً متفاوت به وضعیت نگاه کنید چه می شود؟ اگر فرضیاتی را که قبلاً درست می دانستید زیر سوال ببرید چه؟ با درگیر شدن عمدی در تفکر مخالف، الگوهای تکراری را مختل می کنید و بینش جدیدی به دست می آورید. قدرت در توانایی به چالش کشیدن وضعیت موجود، در نظر گرفتن ایده‌های غیر متعارف و کشف راه‌های کشف نشده، نهفته است. از طریق چنین فرآیندی است که می توانید چشم اندازهای جدید ایجاد کنید، فرصت های پنهان را کشف کنید و مسیری به سوی موفقیت بسازید. (پیشنهاد می‌شود مقاله خلاقیت و کشف رمز و راز ذهن های نوآور را مطالعه کنید.)

پافشاری کنید و با انگیزه بمانید. به خاطر داشته باشید که شکست یک حالت دائمی نیست. با تعیین اهداف جدید، یادآوری نقاط قوت و دستاوردهای گذشته خود و پرورش ذهنیت مثبت، انگیزه خود را حفظ کنید. از قدرت دوپامین، انتقال دهنده عصبی مرتبط با لذت و انگیزه استفاده کنید تا خود را به جلو سوق دهید و سفر به سوی موفقیت را در آغوش بگیرید.

شکست یک تجربه همه گیر است و این پاسخ ما به آن است که رشد و انعطاف پذیری ما را تعیین می کند. با اجرای این 10 استراتژی، می توانید به طور موثری اضطراب را کاهش دهید، از شکست عقب نشینی کنید و راه را برای موفقیت در آینده هموار کنید. شکست را به عنوان یک کاتالیزور برای رشد در آغوش بگیرید و به یاد داشته باشید که با اراده و پشتکار می توانید بر هر شکستی غلبه کنید و آینده روشن تری خلق کنید. این استراتژی‌ها نتیجه یک و نیم دهه از استراتژی‌های آزمایش شده و ابزارهای مؤثری بود که من یاد گرفتم، به کار بردم و با دیگران به اشتراک گذاشتم.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی