10 پیش بینی کننده رابطه عاشقانه بد - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

10 پیش بینی کننده رابطه عاشقانه بد

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • کیفیت رابطه می تواند بر سلامت روان، سلامت جسمی و طول عمر شما تأثیر بگذارد.
  • جنبه های رابطه شما و آنچه که هر کدام از شما وارد رابطه می کنید، می تواند بر کیفیت آن تأثیر بگذارد.
  • برای بهبود رابطه خود، توجه بیشتر به شریک زندگی خود را تمرین کنید و او را طوری دریابید که انگار برای اولین بار است که او را می‌بینید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – عوامل کمی روی خوشبختی طولانی مدت شما تأثیر می گذارند و یکی از این عوامل تاثیر گذار کیفیت رابطه عاشقانه شما می باشد. این می تواند بر سلامت روان، سلامت جسمی و حتی طول عمر شما تأثیر بگذارد. منصفانه است که بگوییم کیفیت رابطه عاشقانه شما می تواند مرگ یا زندگی باشد.

بررسی 43 مطالعه نشان داد که 10 متغیر به طور مداوم کیفیت رابطه را پیش‌بینی می‌کنند.

اولین مجموعه از پیش بینی ها در مورد خود رابطه بود.

عوامل رابطه

شریکی که به نظر می رسد متعهد نیست: دانستن اینکه شریک زندگی شما برای مدت طولانی در رابطه می‌ماند، احساس امنیت و ثبات می دهد. اما وقتی نگران تعهد شریک زندگی خود هستید، رابطه شما آسیب می بیند.

عدم قدردانی از شریک زندگی: در روابط سالم، شرکا از بودن در کنار یکدیگر احساس خوشبختی می کنند. وقتی قدردانی کم باشد، رابطه آسیب می بیند.

رضایت جنسی پایین: وقتی زندگی جنسی شما آسیب می بیند، کیفیت رابطه شما احتمالاً آسیب می بیند. ظاهراً کیفیت رابطه جنسی ممکن است مهمتر از کمیت باشد، زیرا فراوانی رابطه جنسی کمتر به کیفیت رابطه مرتبط است.

شریکی که ناراضی به نظر می رسد: این احساس بسیار خوبی است که بدانید شریک زندگی شما در رابطه خوشحال است. وقتی او ناراضی به نظر می رسد، می تواند انواع سؤالات و عدم اطمینان را در مورد سلامت و آینده ارتباط شما ایجاد کند.

درگیری زیاد: من کسی را نمی شناسم که از دعوا کردن با شریک زندگی خود لذت ببرد. تعارضات زیاد همسران می تواند به سرعت لذت رابطه را کاهش دهد.

شریکی که پاسخگو نیست: به نظر می رسد یک شریک پاسخگو شما را جذب می کند و به افکار و احساسات شما احترام می گذارد حتی اگر با شما موافق نباشد. وقتی به نظر می رسد شریک زندگی شما را درک نمی کند یا به شما احترام نمی گذارد، احساس بدی می کنید.

دومین مجموعه پیش‌بینی‌کننده‌های کیفیت رابطه، همان عواملی می باشند که هر یک از شرکای زندگی با خود وارد رابطه کرده اند.

عوامل فردی

نارضایتی از زندگی: اگر به طور کلی ناراضی هستید، تمایل دارید که رابطه عاشقانه خود را با دیدی منفی تر ببینید.

افسردگی: در یک نکته مرتبط، افرادی که افسرده هستند تمایل دارند رابطه ای با کیفیت پایین را گزارش کنند. بخشی از این ارتباط می تواند این باشد که روابط بد باعث افسردگی می شوند.

عاطفه منفی: سایر احساسات منفی، مانند خشم زیاد یا تحریک پذیری، با کیفیت روابط مرتبط هستند. مانند افسردگی، یک رابطه بد نیز به نوبه خود می تواند به احساسات منفی کمک کند.

سبک دلبستگی: هر دو سبک دلبستگی مضطرب و اجتنابی به شدت کیفیت روابط ضعیف را پیش بینی می کنند. فردی که دلبستگی مضطرب دارد اغلب نگران است که شریک زندگی‌اش او را ترک کند. کسانی که وابستگی اجتنابی دارند مراقب باشند که شریک زندگی خود را خیلی نزدیک نکنند.

جالب است بدانید که متغیرهای جمعیت شناختی مانند نژاد، جنسیت و وابستگی مذهبی در خصوص کیفیت رابطه اهمیتی ندارند. همین امر در مورد ویژگی های عینی رابطه نیز صادق بود، مانند داشتن فرزند در مقابل بدون فرزند بودن، زندگی مشترک یا جدا از هم و قرار ملاقات یا ازدواج.

چگونه رابطه خود را بهبود بخشیم

یافته های این بررسی چندین راه را برای بهبود کیفیت یک رابطه بد پیشنهاد می کند:

قدردانی از شریک زندگی خود را در خود پرورش دهید. توجه بیشتر به شریک زندگی خود را تمرین کنید و او را طوری ببینید که انگار برای اولین بار است. به دنبال فرصت‌هایی برای ابراز قدردانی از جنبه‌های خاص آن‌ها یا کارهایی باشید که انجام می‌دهند (نشانه‌های عمومی قدردانی تأثیر کمتری دارند). (پیشنها می شود مطلب چگونه می توان آن احساس دوست داشتنی را بازگرداند؟ را مطالعه کنید.)

روی تکنیک اتاق خواب خود کار کنید. در مورد اینکه چگونه شریک جنسی خود را از نظر جنسی راضی کنید، تحقیق کنید. مایل باشید به شریک خود بگویید که از نظر جنسی به چه چیزی نیاز دارید. (پیشنهاد می شود مطلب 3 روش استفاده از تاب آوری جنسی برای غلبه بر چالش های جنسی را مطالعه کنید.)

رابطه را برای شریک زندگی خود بهتر کنید. به دنبال راه‌های کوچک باشید تا زندگی همسر خود را آسان‌تر کنید، مانند انجام دادن یک کار روزمره برای او یا شنیدن صحبت های او (در حالی که کارتان را انجام می دهید). دانستن اینکه همسر شما خوشحال است، رضایت شما را از رابطه افزایش می دهد. (پیشنهاد می شود مطلب چگونه شادی رابطه را پایدار کنیم را مطالعه کنید.)

شادی را در زندگی پیدا کنید. به دنبال راه‌هایی باشید که هر روز پاداش‌های بیشتری پیدا کنید، هم از طریق امکانات سرگرم‌کننده و هم از طریق فعالیت‌هایی که به شما احساس موفقیت می‌دهند. (پیشنهاد می شود مطلب هشت نکته برای به دست آوردن و حفظ رفاه عاطفی را مطالعه کنید.)

افسردگی خود را درمان کنید. یک کتاب خودیاری را دنبال کنید، به فعالیت های اجتماعی بپیوندید، به مشاوره بروید یا با پزشک خود در مورد دارو صحبت کنید (ممکن است ایده خوبی باشد که در مورد عوارض جانبی داروها در خصوص اختلال جنسی سوال کنید). زمانی که راه هایی برای تقویت خلق و خوی خود بیابید، احتمالاً رابطه شما بهبود خواهد یافت. (پیشنهاد می شود مطلب ابزار هایی برای پیشگیری از اضطراب و افسردگی را بخوانید.)

به سراغ درمان بروید. یاری گرفتن از یک متخصص، چه به صورت مشاوره فردی و چه به صورت زوج درمانی را در نظر بگیرید. هر دو رویکرد می توانند به یک رابطه شادتر منجر شوند.

اکنون برای شروع آماده اید؟ این تمرین ساده را که برگرفته از درمان شناختی رفتاری ذهنی است، امتحان کنید:

دفعه بعد که با شریک زندگی تان می نشینید، به او دقت کنید. به موها، چشم ها و نحوه حرکت و صحبت کردن همسر خود توجه کنید. لازم نیست سعی کنید چیزی خاص یا عمیق را احساس کنید. فقط به فرد مقابل نگاه کنید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها