2 نگرشی که برای خودشکوفایی باید پشت سر بگذارید - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

2 نگرشی که برای خودشکوفایی باید پشت سر بگذارید

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از ما می‌توانیم حداقل چند فرآیند فکری، احساسی و رفتاری ناسالم را که ما را عقب نگه داشته اند، تشخیص دهیم. اما برای باز کردن یک حلقه شناختی یا چرخه رفتاری ناسالم و رها کردن آن ممکن است با چالش هایی روبرو شویم.

در این مطلب، در مورد دو روش معرفی خواهیم کرد تا بتوانید الگوهای خودباخته خود را در جایی که به آن تعلق دارند رها کنید (در گذشته).

با تعقیب هدف‌هایی که دور از دسترس هستند، شادی خود را خراب نکنید. با داشته‌های کنونی خود خوشحال باشید.

بسیاری از ما وقتی فکر می کنیم برای شاد بودن باید امکانات مادی داشته باشیم، خودمان را محدود می کنیم. به عنوان مثال، اگر ما قبلاً یک آیفون 12 کاملاً کارآمد داریم، چرا احساس نیاز به داشتن آخرین نسخه داریم؟

بخشی از این به «سوگیری کمبود» مربوط می شود. سوگیری کمبود تمایل به ارزش دادن بیش از حد چیزهایی است که دسترسی محدودی به آنها داریم و بی ارزش کردن چیزهایی که به راحتی در دسترس ما هستند، می باشد.

در حالی که سوگیری کمبود نقش مهمی در ایمن نگه داشتن ما در گذشته تکاملی ایفا کرد، اما در عصر مصرف‌گرایی و انتخاب بیش از حد امروز هدف چندانی ندارد.

بر اساس مطالعه ای که در علوم روانشناسی و شناختی منتشر شده است، برای داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش (مانند دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی و استانداردهای اولیه زندگی) به مقدار مشخصی پول نیاز است. اما فراتر از آن، درآمدهای بالاتر لزوماً با زندگی شادتر مرتبط نیست و شادی را تضمین نمی کند. به دست آوردن کالاهای کمیاب، در بهترین حالت، تنها می تواند به لحظات زودگذر شادی منجر شود. (پیشنهاد می شود مقاله هشت نکته برای به دست آوردن و حفظ رفاه عاطفی را مطالعه کنید.)

در ادامه مسیری بهتر برای کشف سطح عمیق تری از رضایت از زندگی وجود دارد:

  • زمانی را برای لذت های ساده برنامه ریزی کنید. سعی کنید از جنبه های رقابتی زندگی فاصله بگیرید و لذت های ساده را دنبال کنید، مانند باغبانی در یک روز آفتابی و سپس ناهار یا شام با یک دوست صمیمی.
  • وقت خود را با افرادی بگذرانید که شما را خوشحال می کنند. تنها ماندن برای ساعت های طولانی می تواند منجر به مارپیچ افکار منفی شود. درعوض، افرادی را برای معاشرت پیدا کنید که با خودشان راحت باشند. در فعالیت های مشترک شرکت کنید تا راه های جدیدی از شادی باز شود. این می تواند به آسانی رفتن به یک پیاده روی عصرگاهی با یک دوست جدید یا قدیمی باشد.
  • یک «ساعت شاد» روزانه را برنامه ریزی کنید. ساعات شاد همیشه نباید به معنای نوشیدنی و صرف غذا باشند. شما به سادگی می توانید یک ساعت شاد را در تقویم روزانه خود یادداشت کنید که در آن هر کاری را که لازم است انجام دهید تا احساس خستگی و آرامش کنید. به عنوان مثال، در حالی که هوشیارانه از فناوری دور هستید، می‌توانید برای پیاده‌روی به طبیعت یا پارک نزدیک خانه خود بروید.

تمایلات مردم پسند را کنار بگذارید و از نیاز خود برای دوست داشتن دیگران عبور کنید.

بسیاری از ما به شکلی دیوانه‌وار نگران انتظارات دیگران از خودمان هستیم. ما مسیر زیادی را طی می کنیم تا دیگران را راضی نگه‌داریم و در عین حال نیازها و خواسته های خود را به خطر بیندازیم.

اگر تمایل دارید که به بهای رفاه خود مردم را راضی نگه دارید، برخی از تاکتیک های زیر را برای شکستن چرخه امتحان کنید:

  • انتظارات دیگران از خود را مجدداً بررسی کنید. یاد بگیرید که با عقب راندن انتظارات غیرواقعی مردم از خود، کمی بیشتر به خود توجه کنید. اگرچه این ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما مهم است که این مهارت را توسعه دهید تا مردم ارزش وقت شما را بدانند.
  • نه گفتن را یاد بگیرید. اگر می خواهید روابط سالمی داشته باشید که در آن به همان اندازه که برای طرف مقابلتان ارزش قائل هستید، طرف مقابل نیز برای شما ارزش قائل باشد، باید بدانید چه زمانی نه بگویید. برای خود و سرگرمی‌هایتان وقت بگذارید و با تسلیم شدن در برابر فشار دیگران، خود را از بین نبرید. اگر نیاز خود را به نه گفتن گهگاهی، حتی به افرادی که دوستشان دارید و به آنهایی که احترام می گذارید، نادیده بگیرید، به عزت نفس شما لطمه می‌خورد و باعث می شود که از این افراد به خاطر ایجاد مانع در وقت شخصی تان رنجیده شوید.
  • نیاز خود را برای تایید دائمی دیگران مدیریت کنید. ما تمایل داریم رفتار خوشایند مردم را یک عمل فداکارانه بدانیم. با این حال، انگیزه برای راضی نگه داشتن دائمی دیگران از نیاز به کامل تلقی شدن ناشی می شود. در حالی که تأیید اعتبار از سوی دیگران یک تقویت نفس خوب است، لازم است درک کنیم که این فقط موقتی است و اغلب می تواند باعث آسیب بیشتر از سود شود. مهم است که کمی به خود استراحت دهید و به این فکر کنید که آیا برای یک فرد خاص بودن، تنها چیزی است که باعث می شود شما نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید؟. (پیشنهاد می شود مطلب خودخواهی سالم، فضیلتی گم شده را مطالعه کنید.)

نتیجه

فکر کردن به الگوهای ناسالم آسان تر از عمل به شکستن آنها است. اما هیچ زمانی مانند زمان حال برای ایجاد تغییرات مثبت وجود ندارد. پس، از همین لحظه آینده خود را بسازید و موانعی را که مانع رشد شخصی شما شده اند را رها کنید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی