3 راه برای شفای کودک درون - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

3 راه برای شفای کودک درون

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – برخی از افراد به کلینیک روانشناسی آوان مراجعه می‌کنند و سؤالاتی درباره اینکه چگونه می‌توانند درد عاطفی را که در دوران کودکی متحمل شده‌اند التیام بخشند، می‌پرسند. آنها قبل از اینکه بالغ شوند و آماده ورود به جامعه شوند، گاهی مجبور می شدند خیلی سریع بزرگ شوند و نقش والدین را بر عهده بگیرند.

در موارد دیگر، آن‌ها در دوران کودکی احساس می‌کردند که دیده نمی‌شوند و شاید مراقبت‌های عادی والدین را در آن زمان دریافت نکرده‌اند. برخی دیگر نیز در دوران کودکی تلفات ویرانگر یا بدرفتاری را تجربه کردند.

صرف نظر از تلاش‌هایی که ممکن است برای از بین بردن آسیب‌های خود انجام داده‌ باشید، باز هم ممکن است احساس کنید که یک کودک آسیب دیده در درون شما زندگی می‌کند. در این مطلب، به سه روشی که می توانید سفر شفابخش خود را آغاز کنید، اشاره می کنیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله 6 نکته برای افرادی که مورد غفلت عاطفی قرار گرفته‌اند را مطالعه کنید.)

روایت خود را دوباره قالب بندی کنید.

زمان می‌تواند به ما کمک کند تا دیدگاهی در مورد تجربیات آسیب‌زا به دست آوریم، حتی اگر فکر چنین آسیب‌هایی هنوز در زمان حال وجود داشته باشد. به جای اینکه با احساس ناتوانی به گذشته خود نگاه کنید، به تمام مواقعی فکر کنید که خود را از شرایط سخت بیرون کشیدید. صرف نظر از اینکه چقدر غیرطبیعی یا دشوار بوده است، دوران کودکی شما را شکل داد تا به فردی انعطاف پذیر تبدیل شوید که امروز هستید. بسیاری از افراد موفق دوران کودکی کمتر از ایده آل را تحمل کرده اند. از آن به عنوان الهام استفاده کنید که پس از گذر از دوران کودکی دردناک، بهبودی و شکوفایی ممکن است.

انعکاس مداوم دوران کودکی خود بدون تغییر چارچوب می تواند باعث شود در چرخه قربانی شدن گیر کنید. وقتی روایت خود را با موفقیت چارچوب بندی کنید، می توانید از این چرخه ناتوان کننده ذهنی رها شوید.

یک مطالعه منتشر شده در Qualitative Social Work نشان داد، افرادی که می‌توانند یک تجربه آسیب‌زا را در روایت زندگی خود گسترش دهند، به احتمال زیاد رشد پس از سانحه را تجربه کرده‌اند. وقتی بر موانع غلبه می کنید و به سمت اهداف خود پیش می‌روید، وقت بگذارید و روایت زندگی خود را به روز کنید. زیرا می تواند به شما کمک کند که کنترل بیشتری داشته باشید و در نتیجه روند بهبودی را تسهیل کنید.

روایت درمانی می تواند به این روند کمک کند، بنابراین با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید تا شما را در روایت درمانی راهنمایی کند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 ویژگی شخصیتی مرتبط با دوران کودکی دردناک را مطالعه کنید.)

شرم را کنار بگذارید.

شرم یک احساس شدیداً آسیب‌رسان است و اگر در دوران کودکی مورد سوء استفاده ویا بی‌توجهی قرار گرفته‌اید، ممکن است گذر از آن سخت باشد، اما می‌توان از آن عبور کرد.

شرم می تواند از ناکجاآباد ضربه بزند. می تواند بر نحوه درک شما از خود به عنوان یک شخص تأثیر بگذارد و می تواند باعث شود که به ارزش خود شک کنید. همچنین می تواند این احساس را ایجاد کند که گویی لیاقت شادی یا عشق را ندارید.

یک مطالعه منتشر شده، شرم را به عنوان حمله ای به خود تصور می کند که در آن خودپنداره، احساس قدرت و کنترل فرد مورد حمله قرار می گیرد. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که مردم زمانی که فرآیند بازسازی خود را آغاز می‌کنند و احساساتی مانند پذیرش، درک و تمرکز را در اولویت قرار می‌دهند، به احتمال زیاد از احساس شرم باز می‌گردند. (پیشنهاد می‌شود مقاله خجالت کشیدن یک عمل تهاجمی است را مطالعه کنید.)

احساسات خود را رها کنید.

بیشتر افکار و احساسات منفی فعلی شما را می توان در زخم های عمیق دوران کودکی شما جستجو کرد، زمانی که شاید فرصتی برای ابراز آزادانه و بدون قضاوت وجود نداشت.

با این حال، برای رها کردن آنها هرگز دیر نیست. نترسید، در مواقعی که لازم است به سیستم پشتیبانی خود تکیه کنید و در تلاش برای بهبودی به خودتان فکر کنید.

همچنان که بار درد عاطفی روی شانه‌هایتان سنگینی می‌کند و قلبتان را فریاد می‌زنید. احساس اینکه رها شدن لجام گسیخته از درد عمیق عاطفی می‌تواند بخشی از روند درمان شما باشد، ممکن است شما را مستاصل کند. بدون قضاوت آن احساس ها را در آغوش بگیرید و به رهایی بیاندیشید. (پیشنهاد می‌شود مقاله پاکسازی آوارهای عاطفی را مطالعه کنید.)

مطالب مشابه:

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها