3 عادت بدی که در رابطه خود باید فراموش کنید - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

3 عادت بدی که در رابطه خود باید فراموش کنید

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • با گذشت زمان، ممکن است عادت های مضری در رابطه پدیدار شود.
  • نتیجه گیری سریع در مورد اینکه چقدر همسر شما به شما اهمیت می دهد نتیجه معکوس دارد.
  • همسر شما ذهن خوان نیست و مواقعی پیش می آید که مخالف خواسته شما عمل می‌کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری افراد از همسر خود شکایاتی مانند موارد زیر را دارند:

  • چرا همیشه باید به همسرم بگویم که از رابطه چه می خواهم؟ آیا او نمی داند؟ ما بیش از یک دهه است که با هم هستیم!
  • من قبلا فکر می کردم من و همسرم با هم سازگار هستیم. اما به نظر می‌رسد که امروزه نمی‌توانیم حتی یک روز را بدون جنگ بگذرانیم.
  • زمانی که از همسرم درخواستی دارم توجه چندانی به درخواست من نشان نمی‌دهد. او همیشه به من می‌گوید بعدا انجام می‌دهم. این باعث می‌شود به این فکر کنم که آیا او مرا دوست دارد یا خیر.

اگر متوجه شدید که درگیر چنین افکاری هستید، این مقاله ممکن است پاسخ هایی برای شما داشته باشد. در این مطلب، در مورد سه عادت صحبت خواهیم کرد که ممکن است برای رشد و تکامل روابط عاشقانه شما لازم باشد.

1. اگر همسر شما به سرعت درخواست شما را انجام ندهد، یعنی اهمیتی به شما نمی‌دهد.

در هر رابطه‌ای، طبیعی است که از شریک زندگی‌تان انتظار داشته باشید که به درخواست‌های شما احترام بگذارد. اما گاهی اوقات، زمانی که درخواستی به سرعت برآورده نمی شود، افراد به سرعت به این نتیجه می رسند که شریک زندگی به آنها اهمیت نمی دهد. اگر می خواهید سلامت رابطه خود را بهبود ببخشید، این یک تصور اشتباه است که باید آن را فراموش کنید.

سعی کنید این الگوی فکری سمی را با این موارد جایگزین کنید:

صبر را تمرین کنید. به‌جای نتیجه‌گیری عجولانه در مورد اینکه کسی چقدر برای شما ارزش قائل است و بر اساس سرعت واکنش‌شان قضاوت کنید، باید صبر و حوصله را تمرین کنید. طبق مقاله‌ای که در مجله آکادمیک Frontiers in Psychology منتشر شده است، صبر همراه با بخشش و فروتنی می‌تواند به ما کمک کند واکنش‌های خود را نسبت به موقعیت‌های مبهم تعدیل کنیم تا بتوانیم از اعمال مخرب اجتماعی خودداری کنیم. صبر فضایی از احترام و درک متقابل را بین شرکا ایجاد می کند که به هر دو طرف اجازه می دهد در رابطه احساس امنیت کنند.

انتظارات روشنی را تعیین کنید. اگر انتظارات یا درخواست‌های خاصی وجود دارد که باید در یک بازه زمانی خاص برآورده شوند، مهم است که مطمئن شوید این انتظارات از ابتدا به وضوح بیان می‌شوند تا بعداً سردرگمی وجود نداشته باشد. تعیین انتظارات واضح با اطمینان از اینکه هر دو طرف از قبل نیازهای یکدیگر را درک می کنند، پایه و اساس اعتماد بین شرکا را ایجاد می کند.

2. دیگران می توانند بدون اینکه شما به آنها بگویید یا بخواهید، بفهمند به چه چیزی نیاز دارید.

برای زوج هایی که برای مدت طولانی با هم بوده اند، طبیعی است که فکر کنند می دانند طرف مقابل در هر لحظه به چه چیزی فکر می کند یا چه احساسی دارد.

اما وقتی در مورد آنچه در سر شخصی دیگر می گذرد فرضیاتی در ذهن خود ایجاد کنید، بیشتر در خطر ایجاد سوء تفاهم هستید تا درک.

این توقع بار نابجا را بر دوش فردی که از او انتظار دارید می گذارد و هر دوی شما را برای شکست آماده می کند. این عادت می تواند منجر به احساس تدافعی، رنجش و در نهایت تلخی شود.

در عوض، ارتباط محترمانه را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است زوج هایی که سبک های دلبستگی ایمن نسبت به یکدیگر دارند، در سازنده ترین ارتباطات متقابل مشارکت می کنند. به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران در زندگی شما نیازهای شما را بدون راهنمایی و آگاهی برآورده کنند، مهم است که یاد بگیرید چگونه خود را واضح و مختصر بیان کنید.

3. سازگاری به معنای عدم توافق است.

ما اغلب فرض می کنیم که اگر قرار است دو نفر با هم باشند، باید به طور خودکار یکدیگر را در سطح عمیقی درک کنند و هرگز نباید با هم اختلاف نظر داشته باشند.

اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نباید به اختلاف نظر منفی نگریست. بلکه ممکن است نشانه ای از صمیمیت و معاشرت باشد که روابط را ایجاد می کند.

در حالی که سازگاری در هر رابطه ای مهم است، این نیز درست است که اختلاف نظر بخشی ضروری از یک شراکت سالم است.

در ادامه کارهایی است که می توانید انجام دهید تا اختلافات را به روشی سازنده هدایت کنید:

  • با بیان احساسات خود بدون اشاره به شریک زندگی خود یا تهمت زدن شروع کنید. این به شما کمک می کند در طول گفتگو از سرزنش یکدیگر جلوگیری کنید.
  • به‌جای تمرکز بر روی کارهای اشتباه همسر خود، روی احساسی که اعمال او به شما می‌دهد تمرکز کنید تا بهتر بتواند شما را درک کند.
  • در صورت نیاز کمی مکث کنید. این می تواند به روشن شدن ذهن شما کمک کند و به هر دوی شما اجازه می دهد تا با تمرکز بیشتری روی حل مسئله مورد نظر برگردید در حالی که اجازه نمی دهید احساسات اضافی قضاوت شما را مخدوش کنند.

نتیجه

اگرچه گاهی اوقات دشوار است، اما ممکن است افراد رفتارها یا نگرش هایی را که دیگر در روابطشان به آنها خدمتی نمی کند، بیاموزند. با کنار گذاشتن انتظاراتی مانند ذهن خوانی، روابط بدون تعارض و در دسترس بودن 100 درصد شریک زندگی خود، می توانید پویایی رابطه سالم تری ایجاد کنید. فراموش کردن این عادت‌ها به زمان و تمرین نیاز دارد، اما فواید آن بسیار زیاد است.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها