3 نشانه ترومای پردازش نشده - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

3 نشانه ترومای پردازش نشده

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • ترومای پردازش نشده می تواند ناشی از هر رویدادی باشد که باعث شود فرد احساس خطر یا ترس کند.
  • علائم ترومای پردازش نشده اغلب در علائم مخرب فیزیکی، عاطفی یا روانی ظاهر می شود.
  • مراحل درمان ترومای فرآوری نشده شامل شکستن سکوت و جذب حمایت است.

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – تصور زندگی که تروما آن را لمس نکرده باشد سخت است. ضربه ناشی از از دست دادن و آسیب. آسیب های ناشی از درد اجتماعی، مانند قلدری یا تبعیض. آسیب ناشی از مشکلات مالی یا طرد شدن. گویی که این آسیب‌ها پایانی ندارند… .

چگونه تروما را درمان می کنید؟ روند رها شدن از چنین زخم های عمیقی چیست؟

آثار تروما

سال‌ها پیش، در یک روز آفتابی و زیبا در حال رانندگی بودم، با دوستانم گپ می‌زدم و مشتاقانه منتظر رسیدن به مقصد بودم، که راننده یک خودروی 18 چرخ، که مشغول ارسال پیامک بود، به خوشی ما پایان داد.

از میان شیشه جلوی شکسته، می‌توانستم ببینم که خورشید همچنان می‌درخشد. اما خودروی محبوب پژوی 405 من که بازیکنی برجسته در بسیاری از خاطرات شادم بود، به پهلو در ته دره آرام گرفته بود.

قابل توجه است که ما فقط دچار کبودی و درد شدیم. اما تا امروز که در بزرگراه رانندگی می کنم و کامیونی از کنارم می گذرد، ضربان قلبم تندتر می شود و در دلم احساس وحشت می کنم.

این اثر تروما است، یک رویداد باعث می شود احساس خطر کنید و شما را با ترس و وحشت فرا می گیرد.

مهم نیست که خطر واقعی باشد یا خیالی. احساسات به جا مانده از تروما قابل توجیه نیستند و تروما از منطق مصون است. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه علائم ترومای حل نشده را شناسایی کنیم را مطالعه کنید.)

ترومای پردازش نشده چیست؟

رویداد آسیب زا هر چه که باشد، یک رویداد مسلم است، دردناک است و باعث احساس خطر می‌شود. به همین دلیل ممکن است آن را دفن کنید یا سعی کنید آن را از آگاهی خود خارج کنید.

سرکوب تروما لزوماً مشکل ساز نیست، زیرا ممکن است برای مقابله با آن آماده نباشید. همچنین، مواقعی وجود دارد که ذهن با بازنویسی یا حتی حذف کامل خاطرات آسیب‌زا تا زمانی که آماده رویارویی با تروما شوید، از شما در برابر آسیب تروما محافظت می کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 12 سوال در خصوص ترومای دوران کودکی را مطالعه کنید.)

علائم ترومای پردازش نشده اغلب به صورت زیر ظاهر می شود:

  • علائم فیزیکی: تپش قلب، تعریق یا لرزش
  • علائم عاطفی: هراس، احساس به دام افتادن یا وحشت
  • علائم روانشناختی: اجتناب از موقعیت هایی که باعث تروما می شود

درمان ترومای فرآوری نشده

حقیقت ناخوشایند این است که همه آسیب ها قابل حل نیستند. با این حال، مدیریت و کاهش علائم تروما امکان پذیر است تا دیگر شما را کنترل نکند.

هنگامی که آماده برخورد مستقیم با تروما هستید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • خاطرات بازیابی شده. گاهی اوقات، تکه‌هایی از خاطرات تروما شروع به ظهور می‌کنند. تکه‌هایی از رویداد که هنوز باز نشده است.
  • افزایش احساسات مخرب. علاوه بر مشکلات خواب، کابوس‌های شبانه، عصبی بودن، OCD (وسواس فکری عملی)، منزوی شدن یا رفتارهای مربوط به افسردگی، ممکن است افزایش اضطراب را تجربه کنید.
  • شوق حرف زدن. پس از مدتی، ممکن است ناگهان بخواهید در مورد آسیب صحبت کنید. صحبت کردن در مورد آن باعث تسکین احساسات شما می شود.

مراحل برای پردازش تروما

  • نوشتن. نوشتن افکار، احساسات و خاطرات می تواند به شما کمک کند تا آنها را درک کنید، از آنها جدا شوید و بر آنها تسلط پیدا کنید.
  • شکستن سکوت. جزئیات آسیب های روحی خود را با افرادی در زندگی خود که شما را درک می کنند و حمایت می کنند به اشتراک بگذارید. هیچ کس نباید به تنهایی تروما را پردازش کند.
  • زمانی را که صرف فکر کردن به آن می کنید محدود کنید. از وسواس، نشخوار فکری و بیش از حد فکر کردن بپرهیزید. هنگام یادداشت برداری یا فکر کردن به حادثه، زمان را محدود کنید. یک تایمر تنظیم کنید، به باشگاه بروید و مراقبت از خود را تمرین کنید و سعی کنید از استرس دوری کنید.
  • به روانشناس مراجعه کنید. درمان هدیه ای است که به خود می دهید. یک متخصص می تواند راهنمایی، پشتیبانی و ابزارهایی را برای کمک به شما ارائه دهد.
  • به یک گروه درمانی بپیوندید. حضور در کنار افرادی که با درد شما آشنا هستند و حمایت محبت آمیزی از شما می کنند، می‌تواند بسیار حمایت کننده باشد. در گروه‌ درمانی هفتگی کلینیک آوان، ما به طور منظم در خصوص ترومای پردازش نشده کار می‌کنیم. افراد وقتی در گروه درمانی شرکت می کنند، سریعتر به بهبودی می‌رسند.
  • با خود مهربان باشید. شما درگیر چالشی عمیق و احساسی هستید و در حال مرور زمان دردناکی هستید که ممکن است بیشتر زندگی عاطفی شما را شکل داده باشد. قبل از اینکه آماده شوید، درخواست شفا نکنید. شفقت به خود را تمرین کنید و به خودتان پاداش دهید. (پیشنهاد می‌شود مطلب 8 استراتژی ساده برای تقویت شفقت به خود را مطالعه کنید.)
  • صبور باشید. در روند بهبودی عجله نکنید، روزهایی خواهند بود که می خواهید بر روی بهبودی خود کار کنید و روزهایی هم نمی خواهید. استراحت کنید، به تعطیلات بروید و تروما را کنار بگذارید و بعداً دوباره آن را بررسی کنید. دلیلی برای احساس فشار وجود ندارد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها