3 کاری که امروز می توانید انجام دهید تا معنای بیشتری به زندگی خود بیافزایید - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

3 کاری که امروز می توانید انجام دهید تا معنای بیشتری به زندگی خود بیافزایید

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • زندگی با هدف و معنا برای ذهن و بدن فوایدی دارد.
  • صحبت کردن و فکر کردن درباره مرگ از نقطه نظر به جا گذاشتن یک میراث ممکن است به ما کمک کند تا بفهمیم چه چیزی واقعاً در زندگی مهم است.
  • اهدافی که با صرف زمان به دست می آیند، معنادارتر تلقی می شوند و می توانند دگرگونی مثبتی در زندگی دیگران ایجاد کنند.

کلینیک روانشناسی آوان – وقتی در مورد نیازهای روانشناختی که در هسته طبیعت انسان قرار دارند صحبت می کنیم، جستجوی معنا ممکن است به اندازه نیازهای دیگر مانند شادی، خوش بینی، دوستی، امنیت و جامعه نباشد. اما این بدان معنا نیست که مهم نیست، تحقیقات نشان می دهد که زندگی بدون معنا می تواند برای سلامت روانی فرد تضعیف کننده باشد.

از سوی دیگر، زندگی با هدف و معنا، فواید بی‌شماری برای ذهن و بدن دارد. خوشبختانه، تحقیقات بهداشت روانی نوظهور می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم انسان‌ها چگونه از فعالیت‌ها و شیوه‌های زندگی معنا می‌گیرند. در اینجا سه راه وجود دارد که می توانید امروز معنی و هدف را در زندگی خود القا کنید.

طرز فکر خود را در مورد مرگ تغییر دهید

امیلی مروز (Emily Mroz)، مرگ را به عنوان “مهم ترین انگیزه برای نحوه سازماندهی زندگی” می داند.

وقتی از افراد سوال می شود که چگونه می‌خواهند به خاطر سپرده شوند، در مقایسه با توصیف اینکه در زمان حال چه کسی هستند، خود را با فضیلت‌تر تعریف می‌کنند.

از آنجایی که ترک میراث یکی از مؤلفه‌های مهم جستجوی معنا در زندگی است، مشاهده زندگی از دریچه پایان‌پذیری می‌تواند برای کسی که احساس گم‌شدگی یا زندگی فاقد معنا می کند، بسیار مفید باشد.

در حالی که برخی ممکن است تصور کنند که در نظر گرفتن زندگی از طریق دریچه مرگ ممکن است به بی پروایی یا خودخواهی در افراد منجر شود، اما امیلی مروز این طرز تفکر را به دو صورت تعریف می کند:

  1. برای برخی افراد، مانند ورزشکارانی که از مرگبارترین قله‌های کوهستانی بالا می‌روند، ایده ترک میراث پس از مرگ کاملاً متفاوت از افراد عادی است. آنها واقعاً قصد دارند میراثی بر جای بگذارند که بر اساس فضیلت نیست، بلکه بر اساس تلاش های سخت است و تجربه انسانی را به حداکثر ظرفیت خود سوق می دهد.
  2. برای کسانی که گهگاه از طرز فکر “فقط یک بار زندگی می کنیم” استفاده می‌کنند، این شعار لذت‌پرستانه ممکن است رابطه عمیقی با مرگ داشته باشد. رابطه‌ای که در آن نیت‌های فضیلت‌انگیز و میراث‌بخش نیز وجود دارد.

صحبت کردن و اندیشیدن درباره مرگ از نقطه نظر به جا گذاشتن یک میراث ممکن است به ما کمک کند تا بفهمیم چه چیزی واقعاً در زندگی مهم است و ممکن است به ما شجاعت بدهد که بدون ترس آن را دنبال کنیم.

«یک روز من و تو، و تمام خوانندگان این مطلب خواهیم مرد و این اجتناب ناپذیر است. در طول زمان ما میراث و فضیلت های خود را با انسان‌ها به اشتراک می‌گذاریم، همان‌طور که می‌خواهیم به یاد داشته باشیم و کسانی را که دوستشان داریم به یاد بیاوریم.»

“نفرت” خود را برای بهتر شدن مهار کنید

در مطالعه ای که اخیرا انجام شد، مشخص شد که تنفری که ممکن است نسبت به یک گروه، مؤسسه یا یک مفهوم انتزاعی داشته باشید، می تواند معنا و هدف را در زندگی شما تقویت کند. “عبده الناکوری”، از این نوع نفرت با عنوان «نفرت جمعی» یاد می کند.

این با نفرت شخصی که نسبت به افراد خاصی که به شما ظلم کرده اند متفاوت است. نفرت جمعی اغلب ناشی از عضویت در جامعه ای است که گروهی دیگر را دشمن می بیند.

او توضیح می‌دهد: «وقتی دوستان، خانواده و جامعه شما مجموعه‌ای را که دوست ندارند شناسایی می‌کنند، «نفرت» از آنها نیز آسان می شود.

“عبده الناکوری” خاطرنشان می کند که اگرچه کنترل تمایل به استنتاج معنا از مکان نفرت مهم است، اما در برخی موارد چنین نفرتی می تواند مفید و مؤثر باشد.

«شاید ما نیاز به پرورش نفرت بیشتری نسبت به تغییرات آب و هوا، نژادپرستی و سایر آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. بسیاری از آن بستگی به این دارد که نفرت با چه هدفی باشد.»

بدون در نظر گرفتن هزینه به دیگران کمک کنید

برودی داکین (Brodie Dakin) و همکارانش اخیراً مطالعه‌ای را انجام داده‌اند تا بفهمند چه نوع اعمالی بیشترین معنا را به زندگی افراد می‌بخشد.

زمانی که ما به معنادارترین تلاش‌هایی که در بین فرهنگ ها وجود دارند نگاه می‌کنیم (مانند قهرمانی، والدین موفق، موفقیت‌های آموزشی و شغلی، آیین‌های فرهنگی و…) تقریباً همیشه عناصر روشنی از هزینه‌ها را شامل می‌شوند. مانند رنج، صرف انرژی، زمان یا منابع ویا نوع دیگری از قربانی کردن.

پژوهشگران همچنین دریافتند که کنش‌های زمانی، معنی‌دار تلقی می‌شوند و تفاوت مثبتی در زندگی دیگران ایجاد می‌کنند .

داکین دو دلیل دیگر را به ما می‌دهد که چرا اقدامات پرهزینه و اجتماعی به ما معنای بیشتری می‌دهند:

  1. رفتار تلاشگرانه به احتمال زیاد منجر به احساس شایستگی می شود.
  2. انجام تلاش‌های دشوار با افراد دیگر باعث ایجاد پیوند اجتماعی می‌شود که منبع قدرتمندی از معنا نیز می باشد.

نتیجه‌گیری

فکر کردن به مرگ با هدف کمک برای شناسایی آنچه می‌خواهید در زمان حال به دست آورید، هدایت احساسات تنفرآمیز یا متخاصم خود به سمت یک هدف خوب و کمک به دیگران حتی زمانی که انجام این کار دشوار است، سه راهبردی هستند که می‌توانید از آنها برای یافتن بیشتر معنا و هدف در زندگی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

5 قانون زندگی از داروین

4 راه برای رهایی از ناامیدی های زندگی

آیا دچار بحران وجودی هستید؟

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها