5 نکته برای احترام به خود - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

5 نکته برای احترام به خود

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • احترام به خود مهم است زیرا به ما کمک می‌کند تا به شکلی موثر با چالش‌ها روبرو شویم.
  • نقطه مقابل عزت نفس، بی احترامی به خود است.
  • اینکه چگونه به خود احترام می گذاریم و با خود رفتار می کنیم، نشانگر این است که دیگران چگونه یاد می گیرند با ما رفتار کنند.

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – کارشناسان، احترام به خود را به روش های متعدد و در زمینه های مختلف تعریف کرده اند. محققان روانشناسی، اغلب احترام به خود را به عنوان عملی برای ارج نهادن به نیازها، خواسته‌ها، ارزش‌ها و انتخاب هایی که شما را قادر می سازند تا کرامت خود را حفظ کنید، تعریف می کنند. احترام به خود مهم است زیرا به ما کمک می‌کند تا با چالش‌ها روبرو شویم، انعطاف‌پذیری ایجاد کنیم و سلامت عاطفی خود را حفظ کنیم. بسیاری از محققان همچنین استدلال می کنند که احترام به خود ارتباط نزدیکی با درک ما از عزت نفس و رفتارهای ما از عشق به خود دارد.

نقطه مقابل عزت نفس، بی احترامی به خودمان است. اما این دقیقاً چه شکلی است؟ در زیر چند نمونه از نحوه بی احترامی به خود آورده شده است:

  • ممکن است خودگویی منفی داشته باشید (مثلاً من به اندازه کافی خوب نیستم، هرگز نمی توانم کاری را درست انجام دهم و…).
  • ممکن است اجازه دهید افراد به مرزهای شما حمله کنند.
  • ممکن است برای شما “نه” گفتن مشکل باشد که نتیجه آن سوء استفاده از شما می‌باشد.
  • ممکن است استعدادها، دستاوردها یا شخصیت خود را دست کم بگیرید.
  • ممکن است برای مراقبت از خود وقت نگذارید.
  • شما ممکن است بیش از حد به این فکر کنید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند.
  • ممکن است به خواسته ها و نیازهای خود احترام نگذارید.

عدم احترام به خود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید شما در محیطی بزرگ شده باشید که تحت حمایت یا آزار مراقبان خود قرار گرفته اید. شاید در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید و از معلمان مراقبت کمی دریافت کرده اید. ممکن است در روابط یا زندگی خانوادگی دچار آسیب هایی شده باشید که باعث شده احساس پوچی یا بی لیاقتی کنید. یا شاید زمانی که در مورد احترام به دیگران یاد می‌گرفتید هرگز اهمیت احترام به خود را در مدرسه به شما یاد ندادند. صرف نظر از دلیل، خوشحالم که در حال مطالعه این مطلب هستید تا یاد بگیرید چگونه احترام بیشتری به خود بگذارید. (پیشنهاد می‌شود مطلب 4 مشکل عمده زندگی که ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی می‌باشد را مطالعه کنید.)

چگونه عزت نفس به دست آوریم

شاید تا اینجای مطلب متوجه شده باشید که اگر بیشتر به خود احترام بگذارید، ممکن است وضعیت کمی بهتر شود. اما برای بسیاری از ما، تغییر باورهای اصلی و عادات قدیمی سخت است، به خصوص اگر ندانیم از کجا شروع کنیم. لیست زیر به هیچ وجه جامع نیست، اما امیدوارم پایه‌ای برای شروع به شما ارائه دهد:

  1. به ارزش های خود فکر کنید. فهرستی از آنچه در زندگی برای شما ارزش دارد، مانند نیازهای شما و آنچه از زندگی می خواهید را تهیه کنید. به این فکر کنید که چه ارزش هایی دارید و چگونه هر روز با آنها زندگی می کنید (یا شاید نیاز به بهبود آنها داشته باشید). (پیشنهاد می‌شود مطلب 5 سوال برای درک بهتر خود را مطالعه کنید.)
  2. نگاهی به روابط خود با دیگران بیندازید. یک راه خوب برای اینکه بدانید که آیا به خودتان احترام می گذارید، این است که بدانید اطرافیانتان چگونه ممکن است با شما رفتار کنند. این که چگونه به خود احترام می گذاریم و با خود رفتار می کنیم، نشانگر این است که دیگران چگونه یاد می گیرند با ما رفتار کنند. اگر احساس می‌کنید از سوی برخی اطرافیان مورد بی‌توجهی، بی‌احترامی یا عدم حمایت قرار می‌گیرید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در این روابط تغییراتی ایجاد کنید. نکته مهم این است که باید تصمیم بگیرید که کدام رفتار اطرافیان برای شما قابل تحمل نیست. همچنین یک راه خوب دیگر برای احترام گذاشتن به خود این است که در برابر افرادی که از مرزهای شما عبور می کنند، قاطع باشید. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه رفتار قاطعانه داشته باشیم و از مرزهای خود دفاع کنیم؟ را مطالعه کنید.)
  3. مراقبت از خود را تمرین کنید. اول از همه، شما لیاقتش را دارید. ثانیاً، هنگامی که ما تلاش آگاهانه ای برای مراقبت از خود از لحاظ عاطفی، جسمی و معنوی انجام می دهیم، به خود یادآوری می کنیم که شایسته عشق، احترام و نشاط هستیم. هر چه بیشتر از کسی که هستیم قدردانی کنیم و به نیازها و خواسته های خود توجه کنیم، احترام به خود را در اولویت زندگی خود قرار می دهیم. (پیشنهاد می‌شود مطلب مزایای عشق به خود را مطالعه کنید.)
  4. به خودتان سخت نگیرید. هیچ منتقدی در بیرون از خودمان تاثیر گذارتر از منتقدی نیست که در درون زندگی می کند. همه ما هر از گاهی به هم می‌ریزیم. مهم است که خودمان را به خاطر کاستی هایمان ببخشیم و وقتی اشتباه می کنیم با مهربانی عذرخواهی کنیم. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه فشار بر خود را متوقف کنیم؟ را مطالعه کنید.)
  5. کارهای بیشتری انجام دهید که از آنها لذت می برید. آیا یک سرگرمی مورد علاقه‌ای دارید اما زمان زیادی برای انجام آن ندارید؟ آیا فعالیتی وجود دارد که دوست داشته باشید انجام دهید، حتی اگر در آن مهارت ندارید؟ آیا کارهایی وجود دارد که شما دوست دارید انجام دهید و هیچ کس دیگری انجام نمی دهد؟ به هر حال آنها را انجام دهید. زمانی را پیدا کنید و به خود یادآوری کنید که لازم نیست کارها را به خوبی انجام دهید تا از آنها لذت ببرید و همچنین به خود بگویید که انجام کارها به تنهایی اشکالی ندارد. فرقی نمی‌کند مهارت‌های خیاطی‌تان را تقویت کنید یا پیاده‌روی در کوهستان را تمرین کنید. برای برنامه‌ های خود وقت بگذارید و اطرافتان را با فعالیت‌هایی که لذت می‌برید محاصره کنید. وقتی روح خود را پرورش می دهیم، یاد می گیریم که بیشتر به خود احترام بگذاریم. (پیشنهاد می‌شود مطلب چرا “کاهش سرعت زندگی” برای شما ضروری است؟ را مطالعه کنید.)

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی