5 نکته برای افزایش اعتماد به نفس - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

5 نکته برای افزایش اعتماد به نفس

فهرست مطالب

مرکز مشاوره و مددکاری آوان – آیا به دنبال کمی اعتماد به نفس هستید؟ اعتماد به نفس می تواند به ما کمک کند راحت تر به اهداف خود برسیم، با انگیزه بمانیم و حتی رفاه خود را افزایش دهیم.

اعتماد به نفس را می توان به عنوان احساس یک فرد از شایستگی و توانایی درک شده خود برای رویارویی مؤثر با موقعیت های مختلف در نظر گرفت. به عنوان مثال، عملکرد، ظاهر، روابط عاشقانه، و تعاملات اجتماعی. تصور می‌شود که یک فرد با اعتماد به نفس می‌تواند با چالش‌های جدید روبرو شود، از فرصت‌های جدید استفاده کند و با چالش‌ها یا مشکلات کنار بیاید. آنها همچنین ممکن است بیشتر خودانگیخته باشند و بیشتر به دنبال اهداف باشند. همچنین آنها معتقدند آنچه را که برای موفقیت لازم است در اختیار دارند. به همین دلیل است که اعتماد به نفس یک ویژگی ارزشمند است و احتمالاً اکثر ما می خواهیم آن را برای خود ایجاد کنیم.

اگر فاقد اعتماد به نفس باشیم، ممکن است نسبت به خود احساس ناامنی، تردید و عدم اطمینان کنیم. به جای نزدیک شدن به موقعیت های جدید، ممکن است غریزه ما این باشد که از ترس شکست، تمسخر یا بی کفایتی کناره گیری کنیم. بنابراین ممکن است ما نیز فردی خجالتی، عصبی و دلواپس باشیم. در یک نکته مثبت تر، اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم، بعید است که متکبر یا خودخواه باشیم. بنابراین اعتماد به نفس پایین، درست مانند اعتماد به نفس بالا با بسیاری از ویژگی های مثبت همراه است.

چگونه اعتماد به نفس ایجاد کنیم

اعتماد به نفس در نوعی الگوی مارپیچی رشد می کند. تجارب موفق منجر به اعتماد به نفس، اعتماد به نفس منجر به تجارب موفق تر و … می شود. اگر بتوانیم خود را وارد این حلقه مثبت کنیم، می‌توانیم شروع به رشد اعتماد به نفس خود کنیم. در مطلب چند نکته برای کمک به این موضوع وجود دارد.

با منتقد درونی خود صحبت کنید

برای شروع، ممکن است بخواهیم جملات تاکیدی را فرموله کنیم که باورهای منفی ما را درباره خودمان تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر افکاری مانند “من لایق نیستم” داریم، می توانیم از جملات تاکیدی مانند “من به اندازه دیگران ارزش دارم” استفاده کنیم. یا اگر افکاری مانند “من از دوست یابی بدم می آید” داریم، ممکن است آنها را با چیزی مانند “من توانایی پیدا کردن دوستان جدید را دارم” جایگزین کنیم. ممکن است گفتن جملات تاکیدی مثبتی که برخلاف آنچه در حال حاضر احساس می کنیم درست است، طبیعی نباشد، اما با تمرین گفتن و فکر کردن به آن، به ایجاد مسیرهای جدیدی در مغزمان کمک می کنیم که در طول زمان قوی تر می شوند.

ویژگی های مثبت خود را تأیید کنید

همه اینها شامل این است که با صدای بلند (یا در ذهن خود) بگویید که تا آنجایی که فکر می کنید دارای ویژگی های مثبت هستید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “من مهربانم، باهوشم، مصمم هستم” و… . حتی اگر نظرات منفی نسبت به خود دارید، این جملات تاکیدی می تواند به شما کمک کند تا روی کارهایی که دوست دارید تمرکز کنید.

مهارت ها و توانایی های خود را تقویت کنید

علاوه بر تایید ویژگی های مثبت خود، می توانید توانایی های خود را نیز تقویت کنید. در این مورد، شما باید بر جملاتی تمرکز کنید که مهارت های شما را به شما یادآوری می کند. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “من در فلان کار خوب هستم، من سخت کوش هستم، من باغبان خوبی هستم” و… . این می تواند به شما کمک کند نه تنها در این مهارت ها اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، بلکه ممکن است به شما یادآوری کند که در گذشته می توانستید مهارت هایی ایجاد کنید تا بتوانید در آینده دوباره مهارت های جدیدی بسازید.

شفقت به خود را تمرین کنید

شفقت به خود شامل رفتار مهربانانه با خود، شناخت انسانیت مشترک و توجه و ملایم بودن در هنگام کشف جنبه های منفی خودمان است. شفقت به خود می تواند به ما کمک کند نگرش مثبت تری نسبت به خود داشته باشیم که می تواند به اعتماد به نفس کمک کند.

خوش بینی متمرکز بر خود را در خود پرورش دهید

خوشبین بودن شامل نگاه به آینده همراه با امید و مثبت اندیشی است. خوش بینی با انواع نتایج مثبت از جمله رفاه بیشتر مرتبط است. برای به دست آوردن اعتماد به نفس، راه هایی وجود دارد که بتوانیم خوشبین تر باشیم، به ویژه در مورد خود و توانایی هایمان.

به عنوان مثال، می توانید یک تمرین تجسم سازی را انجام دهید که در آن بهترین نسخه ممکن از خود را در آینده تصور کنید، با تمرکز بر کارهای خوبی که انجام می دهید. همچنین می توانید تصور کنید که با موفقیت به اهداف خود می رسید. این می تواند به ذهن شما کمک کند تا با ایده موفقیت خود سازگار شود و به شما کمک کند در پیگیری اهداف خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

جمع بندی

بسیاری از ما دوست داریم کمی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. امیدوارم ابزارهایی که در این مطلب مورد بحث قرار می‌گیرند بتوانند به شما کمک کنند تا بینش بیشتری کسب کنید و مهارت‌هایی ایجاد کنید که اعتماد به نفس شما را در بلندمدت افزایش دهد.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

5 گام اساسی برای شادتر بودن و رسیدن به رویاهایتان

3 کاری که امروز می توانید انجام دهید تا معنای بیشتری به زندگی خود بیافزایید

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها