5 کلید برای رسیدن به شادی پایدار - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

5 کلید برای رسیدن به شادی پایدار

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • شکننده ترین اشکال شادی مبتنی بر کالا یا مادیات است. وقتی آنها ناپدید می شوند، شادی نیز ناپدید می شود.
  • مشکلات سبک زندگی، نظم و نگرش، عادات ناسالمی را ترویج می کنند که شادی پایدار را دست نیافتنی می کند.
  • کلیدهای شادی پایدار شامل پرورش قدردانی، تمرین مراقبت از خود و مشارکت در کار های خدمت رسانی است.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – شما هم مانند بسیاری از مردم می خواهید شاد باشید. با این حال، احتمالاً متوجه شده اید که شادی پایدار یک چالش واقعی است. دیر یا زود، اضطراب‌ها و ناامنی‌های قدیمی شعله‌ور می‌شوند و شما دوباره به آن «ترن هوایی خلقی» باز می‌گردید، یک دقیقه خوشحال و لحظه‌ی بعد ناامید.

آیا راهی وجود دارد که شادی را کمتر نامنظم و پایدارتر کنیم؟ آیا نوعی از شادی وجود دارد که حتی در مواجهه با رنج نیز پایدار باشد؟

اشکال شکننده شادی

یک رویکرد مشکل ساز این است که به شادی به عنوان یک مقصد نگاه کنید، یک شهر خیالی در افق که نوید پاسخگویی به تمام نیازهای شما را می دهد. شغل جدید، رابطه جدید یا پول بیشتر، همه با اطمینان از شادی طولانی مدت. اما وقتی آنها را به دست می آورید، به زودی متوجه می شوید که زمان های خوب برای همیشه دوام نمی آورند.

مشکل شادی مبتنی بر شهرهای خیالی این است که وقتی آنها ناپدید می شوند، خود را درست همان جایی که شروع کرده بودید می یابید و دوباره به دنبال شادی می گردید. این امر باعث می شود که اشکال خاصی از شادی (برای مثال، شادی مبتنی بر کالاهای هیجانی و مادیات) شکننده باشند، زیرا وقتی آنها ناپدید می شوند، لذت شما نیز ناپدید می شود.

باشگاه شادی

یکی دیگر از دیدگاه های متزلزل درباره شادی، اندیشیدن به شادی به عنوان یک باشگاه انحصاری است. شما عضو هستید یا نه؟ شما یا برای شاد بودن به دنیا آمده اید یا بیرون از دروازه ها قفل شده اید؟

در عصر رسانه های اجتماعی و پرستش ثروت، ذهنیت باشگاه شادی شما را گمراه می کند که باور کنید برخی از مردم همیشه شاد هستند. در میان تمام آن تصاویر درخشان و شاد در رسانه های اجتماعی ورق می زنید و احساس می کنید که زندگی دیگران یک مهمانی بی پایان است. در حالی که شما با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنید، گویی که آفتاب و رنگین کمان برای شما می گیرند. (پیشنهاد می‌شود مطلب چرا رسانه های اجتماعی اینقدر فریبنده هستند را مطالعه کنید.)

عادات ناسالمی که شادی پایدار را از بین می برند

ایجاد شادی پایدار مستلزم تسلط بر خود است. توانایی نگاه دقیق به خود و هدف قرار دادن انواع رنجی که خود باعث ایجاد ناراحتی می شود.

ابتدا عادات ناسالمی را هدف قرار دهید که شادی پایدار را دست نیافتنی می کند. سه مورد برتر اینها هستند:

مشکلات سبک زندگی: وابستگی به مواد، شهرت یا عاشقانه های سطحی از رایج ترین اشکال رنجی هستند که باعث ناراحتی می شوند.

مشکلات انضباطی: فقدان انگیزه منجر به بی انضباطی مالی می شود. عادات بد خوردن، خوابیدن یا ورزش نکردن؛ خروجی های انگیزشی بسیار کم و فعالیت های خلاقانه بسیار کم.

مشکلات نگرش: یک دیدگاه منفی مزمن باعث شکایت از خود، سرزنش و احساس قربانی شدن می شود. زندگی خسته کننده است و شما هم همینطور. (پیشنهاد می‌شود مقاله هشت نکته برای به دست آوردن و حفظ رفاه عاطفی را مطالعه کنید.)

اعتراف به رنج های زندگی

زندگی در خدمت انواع رنج است: بیماری، ضرر، بحران مالی، و… . این ایده که شما باید شخصاً از رنج مصون باشید از یک جهت موفق است: رنج را بدتر می کند.

اگر تشخیص دهید که رنج های دنیا اجتناب ناپذیر است، انعطاف پذیری پایدار را پرورش می دهید. تجربیات دردناک، مانند غم و اندوه، بیماری، پیری یا آسیب، زمانی که به عنوان بخشی طبیعی از زندگی تلقی می شوند، ممکن است شما را تقویت و مستحکم کنند تا اینکه شما را به ناخشنودی محکوم کنند. رنج ها حتی می توانند شفقت و همدلی بیشتری را القا کنند و حس مسئولیت را بیدار کنند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 نیرویی که تغییر در زندگی را بسیار دشوار می‌کند را مطالعه کنید.)

5 کلید برای شادی پایدار

اگر در مورد خوشبختی خود جدی هستید، پس ویژگی های زیر را پرورش دهید:

قدردانی: برای قدردانی از چیزهای خوب زندگی خود وقت بگذارید. یک دفتر خاطرات آماده کنید و رویداد ها و اتفاقات خوب زندگی خود را بنویسید، با یک دوست تماس بگیرید و عشق خود را ابراز کنید یا مواردی را که به خاطر آنها سپاسگزار هستید فهرست کنید.

اعمال خدمت: انزوا را متوقف کنید به افراد نیازمند کمک کنید، در یک برنامه اجتماعی محله یا پناهگاه حیوانات داوطلب شوید. افرادی که اعمال محبت آمیز انجام می دهند نسبت به افرادی که در این زمینه وسواس دارند در مقیاس شادی امتیاز بیشتری کسب می کنند.

مراقبت از خود: غفلت از خود اغلب قلب تپنده ناراحتی است. راه هایی برای مراقبت از خود پیدا کنید. به گروه درمانی بپیوندید، یک دوست در باشگاه پیدا کنید، رژیم غذایی خود را بهبود بخشید، در کلاس آموزشی شرکت کنید و….

روابط سالم: روابط سالم سنگ بنای خوشبختی است. اگر اطراف خود را با افراد ناسالم احاطه کنید، شادی پایدار دست نیافتنی باقی خواهد ماند. دوستی ها باید شما را بالا ببرند نه اینکه شما را پایین بیاورند. دوستانی را که باعث می شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید را حذف کنید و دوستان بهتری پیدا کنید.

اجتماع: انزوا باعث ایجاد تنهایی و ناامیدی می شود. افراد یا گروهی را پیدا کنید که علایق مشترکی با شما دارند. به یک باشگاه بپیوندید، در جلسات شرکت کنید، به یک سخنرانی بروید یا یک تمرین معنوی را شروع کنید. حضور در جامعه می‌تواند باعث ایجاد امید سالمی شود و شانس بهتری برای شادی پایدار ایجاد کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی