5 نکته ای که باید در مورد افسردگی بدانید - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

5 نکته ای که باید در مورد افسردگی بدانید

نکات کلیدی این مطلب:

• افسردگی در افراد مختلف متفاوت به نظر می رسد. برخی افراد بدون مشخصه خاصی از افسردگی رنج می برند.
  • افسردگی می تواند باعث درد جسمی و بیماری شود.
  • افرادی که هرگز افسردگی را تجربه نکرده اند، نمی توانند به طور کامل درک کنند که افسردگی چگونه است.

از آنجایی که شیوع افسردگی و اختلالات خلقی در سطح جهانی به طور چشمگیری افزایش یافته است، درک افسردگی بیش از هر زمان دیگری مهم است. لازم است کسانی که از افسردگی رنج می برند و کسانی که آنها را دوست دارند، در مورد علائم، بهترین شیوه های درمان و اینکه چگونه عزیزان و جامعه آنها می توانند از آنها حمایت کنند، آموزش ببینند. در زیر پنج حقیقت مهم برای دانستن در مورد افسردگی آورده شده است.

هرکسی که افسرده است گریه نمی کند. وقتی مردم کلمه “افسردگی” را می شنوند، اولین تصویری که به ذهن می رسد شخصی است که گریه می کند و مدام احساس غمگینی می کند. این می تواند درست باشد، اما همیشه اینطور نیست. تحقیقات نشان می دهد که غم و اندوه و گریه لزوماً علائم واضحی نیستند، به خصوص برای مردان. بسیاری از مردم در سکوت رنج می برند و احساسات خود را ابراز نمی کنند و در مقابل برخی دیگر افسردگی خود را با عصبانیت بروز می دهند. نحوه بروز افسردگی اشکال مختلفی دارد.

تلاش برای مثبت اندیشی افسردگی را درمان نمی کند. اگر از افسردگی رنج می برید، یا فردی را می شناسید که این بیماری را دارد، ممکن است شنیده باشید که مردم می گویند حفظ نگرش مثبت، نگاه کردن به جنبه های مثبت زندگی یا قدردانی برای آنچه دارید چقدر حیاتی است. در حالی که این اظهارات از نظر فنی برای همه ما صادق است، اما می‌تواند برای کسی که از افسردگی رنج می‌برد بسیار ناامیدکننده باشد. افسردگی مانند چرخاندن سوئیچ اتومبیل نیست و شما نمی توانید یک روز از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که دیگر آن را نداشته باشید. صرفاً تصمیم به مثبت بودن راه حل نیست و افسردگی را از بین نمی برد.

افسردگی می تواند منجر به درد جسمی و بیماری شود. افسردگی نه تنها بر افکار، احساسات و رفتارهای ما تأثیر می گذارد، بلکه بر بدن ما نیز تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به افسردگی می توانند علائم فیزیکی مزمن مانند درد معده، سردرد، بدن درد و خستگی را تجربه کنند. در برخی موارد، افسردگی مزمن با پیامدهای بدتر مانند بیماری قلبی، بیماری‌های گوارشی و سیستم ایمنی ضعیف مرتبط است. افسردگی بطور فیزیکی این شرایط را ایجاد نمی کند، اما می تواند بر میزان تحمل و پاسخ بدن به درمان پزشکی تأثیر بگذارد.

تا زمانی که خودتان افسردگی را تجربه نکرده باشید، تأثیر آن را به طور کامل درک نخواهید کرد. این ایده می تواند برای کسانی که فردی افسرده را دوست دارند و از او حمایت می کنند بسیار ناامید کننده باشد. اما افسردگی بالینی تجربه ای مشابه احساس ناراحتی، داشتن یک هفته بد یا داشتن نگرش منفی نسبت به زندگی نیست. این یک وضعیت سلامت روانی است که می تواند جدی و مزمن باشد و از نظر روحی و جسمی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. درمان سلامت روان برای درمان افسردگی ضروری است، نه صرفاً ورزش کردن، غذا خوردن سالم‌تر یا فکر کردن به افکار مثبت. گاهی اوقات، افرادی که دهه‌ها با افسردگی دست و پنجه نرم کرده‌اند، هنوز بر این باورند که باید آن را کاملاً پشت سر بگذارند. بنابراین، بهترین کاری که می توانید برای خود یا برای کسی که دوست دارید انجام دهید این است که بدانید افسردگی یک وضعیت پیچیده است که نیاز به مداخله توسط یک متخصص واجد شرایط دارد.

افسردگی را می توان با موفقیت درمان کرد، اما از بین نمی رود. رایج ترین رویکرد درمانی برای افسردگی، درمان شناختی است. البته بسیاری از مردم نیز از دارو سود می برند. اما درمان روانشناختی در کنار دارو درمانی به افراد مبتلا به افسردگی این امکان را می‌دهد تا در زندگی روزمره خود عملکرد بهتری داشته باشند، به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردند بازگردند و به طور کلی احساس کنند که می‌توانند زندگی‌ای را داشته باشند که برای آن امیدوار بودند. اما درمان باعث نمی‌شود که فرد برای همیشه علائمی نداشته باشد و نمی‌تواند اثرات روحی و جسمی افسردگی را از بین ببرد.

اکنون که این پنج مورد را می دانید، اگر فکر می کنید افسرده هستید، باید با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. اگر در حال درمان هستید و انتظار دارید که کاملاً خوب باشید، با درمانگر فعلی خود در مورد اینکه درمان شما چگونه پیش می رود، چه کاری می توانید انجام دهید تا روند درمان را به بهترین نحو انجام دهید و محدودیت های بالقوه را درک کنید، صحبت کنید. با اطرافیان خود در مورد اینکه افسردگی چه تاثیری بر شما دارد صادقانه صحبت کنید، تا آنها هم از تاثیرگذاری افسردگی آگاه باشند.

محمد امین مختاریان