6 راه اثبات شده برای ایجاد اعتماد به نفس - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

6 راه اثبات شده برای ایجاد اعتماد به نفس

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • افزایش اعتماد به نفس ما را موفق تر می کند، سلامت ما را بهبود می بخشد و شادی ما را افزایش می دهد.
  • وقتی احساس می کنید کنترلی بر رفتار دیگران با خودتان ندارید، غیرممکن است که بتوانید اعتماد به نفس داشته باشید.
  • وقتی با خودتان صحبت می کنید، خود را عقب نگه می دارید و اعتماد به نفس خود را کاهش می دهید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – برای معرفی خود به افراد جدید در یک رویداد، درخواست برای ارتقاء شغلی یا رفتن به باشگاه برای اولین بار اعتماد به نفس لازم است. لازم نیست منتظر بمانید تا فرصتی برای انجام این کارها پیش بیاید. در عوض، می توانید برای ایجاد اعتماد به نفس قدم بردارید و انجام این کار می تواند زندگی شما را بهبود بخشد.

اعتماد به نفس جزء کلیدی در رشد ذهنی مطلوب است. افزایش اعتماد به نفس ما را موفق تر می کند، سلامت ما را بهبود می بخشد و شادی ما را افزایش می دهد. خوشبختانه، چندین استراتژی می تواند به شما کمک کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

استراتژی هایی برای احساس اعتماد به نفس بیشتر:

1. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

چه با مقایسه اندام های “بی نقص” با اندام های خودمان در اینستاگرام یا مقایسه حقوق خود با حقوق دوستان، همه ما در هر زمانی می‌توانیم خود را با دیگران مقایسه می کنیم.

اما مقایسه خود با دیگران اعتماد به نفس را به سرعت از بین می برد. تحقیقات نشان می دهد که هر چه افراد حسادت بیشتری را هنگام مقایسه تجربه کنند، احساس بدتری نسبت به خود دارند.

به زمانی که فکر می کنید دیگران یا بالاتر از شما هستند یا به نوعی پایین تر از شما هستند، توجه کنید.

به جای اینکه به آنها به عنوان رقبای خود نگاه کنید، آنها را صاحب نظر در نظر بگیرید. کسی که به نظر می رسد خوب کار می کند ممکن است اطلاعات، مهارت ها یا منابعی داشته باشد که می توانید از آنها استفاده کنید. هدفتان این باشد که از دیروزتان بهتر شوید، نه بهتر از دیگری. (پیشنهاد می‌شود مقاله 6 استراتژی ساده برای خنثی کردن حسادت را مطالعه کنید.)

2. ایجاد حد و مرز.

وقتی احساس می کنید کنترلی بر رفتار دیگران با خودتان ندارید، غیرممکن است که بتوانید به اعتماد به نفس برسید. با این حال، وقتی مرزهای سالمی را تعیین کنید، خواهید دید که شما مسئول تعیین رفتارهایی هستید که دیگران با شما می‌کنند.

ایجاد مرزها برای خود می تواند به احساس کنترل بیشتر و در نتیجه بهبود ایمنی روانی کمک کند. این واقعا بخشی از احساس اعتماد به نفس است، دانستن اینکه شما مسئول زندگی خود هستید.

به کارهایی که نمی خواهید انجام دهید، نه بگویید. با کسی که از مرزهای شما عبور می‌کند صحبت کنید و انتظارات خود را روشن کنید.

3. مراقب بدن خود باشید.

وقتی به درستی با بدن خود رفتار نمی کنید، احساس خوبی نسبت به خودتان نخواهید داشت. وقتی مراقبت از خود را در اولویت قرار می دهید، کاری عالی برای بدن، ذهن و روح خود انجام می دهید.

تغذیه سالم، ورزش، مدیتیشن و خواب کافی کلیدهایی هستند که به شما کمک می کنند بهترین احساس را داشته باشید. فقط چند پیاده روی اضافی هر هفته و انتخاب غذاهای سالم تر می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 9 پیشنهاد برای خودسازی را مطالعه کنید.)

4. با افراد مثبت وقت بگذرانید.

اطرافیان شما بر احساس شما نسبت به خودتان تاثیر زیادی دارند. اگر افراد قضاوت کننده یا انتقادی شما را احاطه کنند، بر قدرت ذهنی شما تأثیر می گذارد. با این حال، اگر با افرادی تعامل دارید که می توانند دیگران را تشویق کنند و از یکدیگر حمایت کنند، احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

متأسفانه، محققان دریافته‌اند که افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، تمایل دارند با افرادی که آنها را پایین می‌آورند، دوست شوند. اگر نسبت به خود احساس بدی دارید، ممکن است وقت خود را با دیگرانی بگذرانید که شما را تحقیر می کنند، زیرا به شنیدن حرف های نامناسب در مورد خود عادت دارید.

اگر نسبت به خودتان احساس بدی دارید، شنیدن حرف های خوب دیگران در مورد شما ممکن است ناراحت کننده باشد. بنابراین شما ممکن است با حرف هایی که به نظر آشنا می‌رسند ارتباط بیشتری پیدا کنید.

بنابراین به افرادی که انتخاب می‌کنید تا با آنها ارتباط برقرار کنید، توجه زیادی داشته باشید و از کاهش یا حذف تماس خود با برخی افراد نترسید. بر ایجاد روابط سالم تر با افراد مثبت زندگی خود تمرکز کنید. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی کنید، اما به مرور زمان آسان‌تر می‌شود و شنیدن گفته های خوب در مورد خودتان ممکن است نحوه صحبت کردن با خودتان را نیز تغییر دهد. (پیشنهاد می‌شود مقاله آیا نگران هستید که دیگران شما را دوست نداشته باشند را مطالعه کنید.)

5. خودگویی منفی خود را بازبینی کنید.

وقتی با خودتان صحبت می کنید، خود را عقب نگه می دارید و اعتماد به نفس خود را کاهش می دهید. ناخودآگاه شما این ایده را قبول می کند که برخی چیزها “خیلی سخت” هستند یا “نمی توانید از عهده آن برآیید”. فیلمنامه را با کمی خودگویی مهربانانه ورق بزنید تا بر شک و تردید خود غلبه کنید و چالش های جدیدی را در پیش بگیرید. برای مثال:

به جای “من نمی توانم با این کار کنار بیایم”، “من می توانم این کار را انجام دهم” را امتحان کنید.

به جای اینکه «من نمی‌توانم هیچ کاری را درست انجام دهم»، بگویید «دفعه بعد می‌توانم بهتر انجام دهم».

عبارت «من از سخنرانی در جمع متنفرم» را با عبارتی مانند «من سخنرانی عمومی را دوست ندارم، اما همه نقاط قوت و ضعف دارند» جایگزین کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه با خودمان صحبت کنیم را مطالعه کنید.)

6. طوری رفتار کنید که انگار اعتماد به نفس دارید.

هیچ کس با نشستن در خانه بدون انجام کاری اعتماد به نفس پیدا نمی کند. گاهی اوقات بهترین راه برای تغییر احساسات این است که ابتدا رفتار خود را تغییر دهید.

از خود بپرسید اگر احساس اعتماد به نفس داشتید چه کار می کردید؟ آیا در کلاس ها ثبت نام می‌کردید؟ به شهر جدیدی نقل مکان می‌کردید؟ با افراد بیشتری صحبت می‌کردید؟. همین الان شروع به انجام این کارها کنید.

وقتی برای انجام کاری وارد اتاقی می‌شوید، طوری رفتار کنید که از انجام آن کار مطمئن هستید. حتی تغییرات کوچک، مانند یک تغییر جزئی در وضعیت بدن شما، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 نیرویی که تغییر در زندگی را بسیار دشوار می‌کند را مطالعه کنید.)

به تمرین ادامه دهید.

ممکن است لازم باشد استراتژی های مختلفی را آزمایش کنید تا بدانید که چه روشی برای شما بهتر عمل می کند، زیرا از نظر ذهنی قوی تر و با اعتماد به نفس می شوید.

اگر واقعاً با اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنید، کمک حرفه ای را در نظر بگیرید. صحبت کردن با یک درمانگر ممکن است به شما در کشف استراتژی‌ها و مهارت‌هایی کمک کند که به شما کمک می‌کنند بهترین نسخه از خود شوید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی