7 نکته برای ایجاد روابط اجتماعی قوی تر - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

7 نکته برای ایجاد روابط اجتماعی قوی تر

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – اکثر مردم بر این باورند که عشق، صمیمیت و روابط اجتماعی مهمتر از مواردی مانند شهرت، ثروت و حتی سلامت جسمانی برای رسیدن به خوشبختی و آرامش است. شهود ما درست است زیرا تنهایی یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جسمانی ما است. تنهایی می تواند همانند ورزش نکردن، چاقی، یا سیگار کشیدن بر سلامت ما تأثیر بگذارد.

بنابراین «روابط اجتماعی» دقیقاً به چه معناست؟ آیا به معنی تعداد افرادی است که می شناسید؟ آیا به معنی نزدیکی درک شده شما با سایر افراد زندگیتان است؟ یا تعداد روابط با کیفیتی است که دارید؟

پاسخ ممکن است شما را شگفت زده کند، ارتباط اجتماعی در واقع ترکیبی از همه این چیزها است.

بنابراین وقتی صحبت از ایجاد ارتباطات یا روابط اجتماعی می شود، هدف ما صرفاً ملاقات با افراد بیشتر و افزایش تعداد ارتباطات نیست. هدف ما یافتن افرادی است که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم، کمتر تنها باشیم و از آنها حمایت خوبی داشته باشیم.

سپس، ما باید تلاش کنیم تا از این روابط نهایت استفاده را ببریم تا آنها قوی و سالم بمانند. و خوشبختانه، همانطور که می‌توانیم سالم‌تر غذا بخوریم و برای تقویت سلامتی‌مان ورزش کنیم، کارهایی هم وجود دارد که می‌توانیم برای مبارزه با تنهایی و احساس ارتباط اجتماعی بیشتر انجام دهیم.

ایجاد اتصالات

  • دوستان. ما ممکن است با توسعه و تقویت ارتباطات شخصی که با دوستان یا همکاران خودمان داریم شروع کنیم. از خود بپرسید آیا دوستی وجود دارد که بخواهید زمان بیشتری را با او بگذرانید؟ آیا همکار خوبی وجود دارد که دوست داشته باشید او را بهتر بشناسید؟ ایجاد ارتباط با افرادی که از قبل آنها را می شناسید می تواند راهی آسان برای شروع احساس ارتباط اجتماعی بیشتر باشد.
  • خانواده. برای کسانی که احساس نزدیکی به خانواده خود می کنند یا می خواهند احساس صمیمیت بیشتری داشته باشند، می تواند ارزش تلاش بیشتر برای صحبت کردن را داشته باشد. حتی اگر دورتر زندگی می کنید، می توانید یک چت تلفنی یا ویدیویی با والدین یا خواهر یا برادر خود برنامه ریزی کنید. یا می‌توانید برای تعطیلات آینده با هم برنامه‌ریزی کنید تا گهگاه تجربیات معنی‌داری با هم داشته باشید.
  • غریبه ها. تحقیقات نشان می دهد که حتی تعاملات کوچک با غریبه ها می تواند برای رفاه ما مفید باشد. بنابراین با کسی که در صف فروشگاه مواد غذایی است یا با راننده تاکسی تا رسیدن به مقصد، گپ بزنید یا راهنمایی بخواهید.
  • گروه ها. اگر با دین همذات پنداری می‌کنیم، پیوستن به یک رویداد مذهبی ممکن است مفید باشد یا می‌توانیم تلاش کنیم تا همسایگان خود را بشناسیم، به گروهی بپیوندیم تا در سرگرمی مورد علاقه خود شرکت کنیم، به رویدادهای محلی برویم تا با افراد جدید ملاقات کنیم ویا داوطلب شویم تا با افراد همفکر خود آشنا شویم.

ایجاد روابط اجتماعی سالم و قوی تر

علاوه بر ایجاد تعداد بیشتری از ارتباطات، مهم است که ما واقعاً با افرادی که با آنها وقت می گذرانیم احساس ارتباط داشته باشیم. نحوه تعامل ما با مردم تأثیر مستقیمی بر میزان ارتباط ما با آنها دارد. به همین دلیل است که ارتباط بین فردی موثر می تواند بسیار مهم باشد. در ادامه به 7 استراتژی برای ایجاد ارتباط بین فردی موثر تر می‌پردازیم.

  1. از گوش دادن فعال استفاده کنید. گوش دادن فعال شامل حضور واقعی در زمانی است که شخص دیگری در حال صحبت کردن است. تکان دادن سر، تقویت آنچه می گویند و تمرکز بر آنها اقدامات کلیدی هستند. همچنین مطمئن شوید که ذهن شما با حاشیه ها یا آنچه که قرار است بعداً بگویید سرگردان نشود.
  2. همدلی را در خود پرورش دهید. همدلی شامل تلاش ذهنی و احساسی برای قرار دادن خود به جای طرف مقابل است. ببینید آیا می توانید وضعیت آنها را از دیدگاه آنها درک کنید.
  3. صادق باشید. روابط گرم و قابل اعتماد مبتنی بر صداقت است. پس حتما حقیقت را بگویید و خود واقعی خودتان را با کسانی که می خواهید ارتباط برقرار کنید به اشتراک بگذارید.
  4. از کنترل احساسات استفاده کنید. مدیریت احساسات کلیدی است برای اینکه بتوانید از پس مشکلات کسانی که به آنها اهمیت می دهید برآیید.
  5. به نشانه های غیرکلامی توجه کنید. مردم با زبان بدن خود چیزهای زیادی می گویند. سعی کنید به آنچه دیگران با نشانه های غیرکلامی خود به شما می گویند توجه کنید. به عنوان مثال، اگر کسی زیاد به اطراف نگاه می کند یا از شما دور می شود، ممکن است آماده ترک گفتگو باشد.
  6. داستان های خود را به اشتراک بگذارید. افشای اطلاعات شخصی (در یک زمان کوچک) می تواند به دیگران کمک کند که به ما نزدیک تر شوند. بنابراین استفاده از خودافشایی برای بهبود ارتباطات خود می تواند مفید باشد.
  7. مراقبه محبت آمیز را امتحان کنید. مراقبه محبت آمیز نوعی مراقبه است که در آن تصور می کنیم عشق را برای دیگران ارسال می کنیم. می تواند به تقویت مهارت های شفقت، مهربانی و عشق ما کمک کند.

در پایان

ایجاد ارتباطات اجتماعی قوی ممکن است یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانیم برای بهبود سلامت و رفاه خود انجام دهیم. اگرچه راه‌های زیادی برای ایجاد روابط اجتماعی وجود دارد، اما انجام آنها همیشه آسان نیستند. بنابراین برداشتن یک قدم آرام و مطمئن می تواند راه خوبی برای ایجاد احساس ارتباط بیشتر باشد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

4.5/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام نویسی

گروه درمانی اضطراب اجتماعی