بدبینی دفاعی، راهی برای کنترل اضطراب - کلینیک آوان

بدبینی دفاعی، راهی برای کنترل اضطراب

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تحقیقات گذشته نشان داده است که خوش بینی می تواند برای سعادت، روابط و سلامتی مفید باشد.
  • اما بدبینی دفاعی با تنظیم انتظارات و در نظر گرفتن بدترین شرایط، می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.
  • بدبینی دفاعی زمانی بیشترین کمک را می کند که نتایج منفی مورد توجه قرار گیرند.

 

گروه ترجمه کلینیک آوان – خوش بینی از بارز ترین خصوصیات انسانی است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افراد خوش بین در زندگی خود حداقل در مواردی مانند سلامت جسمی و روانی، تاب آوری، روابط، شغل، مدیریت رنج ها و حتی طول عمر بهتر از دوستان بدبین خود هستند. با نشاط بودن و انتظار داشتن بهترین ها، همانطور که علم و فرهنگی های مختلف معتقد هستند بهترین ها را به دنبال خواهد داشت.

اما آیا همه اینها درست است؟ آیا خوش بینی همیشه خوب است؟ و آیا واقعاً هیچ ویژگی خوبی در مورد بدبینی وجود ندارد؟ تحقیقات جولی نورم (Julie Norem) خلاف این را نشان می دهد.

برای تقریباً چهار دهه ، دکتر نورم در حال مطالعه پدیده بدبینیِ دفاعی است. بد بینی دفاعی، استراتژی شناختی برای ایجاد انتظارات کم و در نظر گرفتن بدترین سناریوها از وقایع آینده می باشد. به نظر می رسد، عادت به دست آوردن امید زیاد نمی تواند به کنترل اضطراب و به دست آوردن کنترل احساسات کمک کند.

بدبینی دفاعی

در آخرین تحقیق خود، دکتر نورم دریافت که در طی همه گیر Covid-19 استفاده از بدبینی دفاعی باعث اقدامات احتیاط آمیز بیشتر (به عنوان مثال ، شستن دست ، ماسک زدن ، فاصله اجتماعی) و رفتارهای کم خطرتر (به عنوان مثال ، ملاقات در داخل با افرادی که با آنها زندگی نمی کنید) در میان مردم شد. دکتر نورم توضیح می دهد: “بدون شک، بدبینان دفاعی بیش از همتایان خوش بین خود اضطراب دارند، اما آنها تلاش بیشتری می کنند تا خطرات احتمالی را مدیریت کنند.”

یکی از بزرگترین شگفتی های تحقیق دکتر نورم، تردید مردم به وجود نکات مثبتی در خصوص بدبینی است. با این حال شاید وقتی افراد متوجه می شوند که بدبینی آنها باعث عملکرد دفاعی می شود، احساس رضایت نسبت به آن پیدا کنند.

در اینجا دکتر نورم ، در مورد 7 باور در مورد خوش بینی و بدبینی اشاره می کند. او 2 نمونه از موثرترین بدبینی های دفاعی و 2 راه برای تقویت خوش بینی موثر را به ما معرفی می کند.

 

افراد یا خوش بین هستند یا بدبین.

این باور درستی نیست زیرا دیدگاه افراد در این زمینه متغیر است. به عنوان مثال، شما می توانید به زندگی اجتماعی خود خوش بین باشید و نسبت به کار خود بدبین باشید. علاوه بر این، می توانیم خوش بینی و بدبینی را متمایل به انتظار افراد از چیزهای خوب یا بد بدانیم. یا اینکه افراد مستعد تأثیر مثبت و منفی هستند.

باید گفت که این ها گرایش هستند و تعیین کننده انتظارات ما در شرایط خاص نیستند. گرچه این گرایش ها می توانند تحت تأثیر ژنتیک قرار بگیرند، اما آنها فقط ما را به یک جهت خاص هدایت می کنند.

 

خوش بینها متولد می شوند، ساخته نمی شوند.

این باور درمیان مردم بسیار فراگیر است. در حالی که شواهد زیادی در دست نداریم که می توانیم تمایلات خود را برای تأثیرات منفی از بین ببریم، اما مطالعات شناخت درمانی نشان می دهند که افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه در موقعیت ها تجدید نظر کنند. این آسان نیست ، اما ممکن است.

 

خوش بین بودن همیشه بهتر از بدبین بودن است.

تحقیقات انجام شده در کشور ژاپن نشان می دهد که افراد با بدبینی دفاعی از نظر تأثیر و عملکرد واقعی بهتر از افراد خوش بین عمل می کنند. مطالعات انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد که بدبینانِ دفاعی هم سطح خوش بین ها عمل می کنند. بدبین های دفاعی با اینکه می توانند تاثیر منفی بیشتری داشته باشند اما لزوما تاثیر مثبت کمتری ندارند.

در اغلب کشور ها این رایج است که هرچه در بیشتر در مورد مباحث مثبت صحبت شود، بهتر است و می تواند تاثیر بهتری در افراد ایجاد کند. اگر احساسات منفی را درون خود حِس می کنید، غالباً انگیزه خلاص شدن از آنها را دارید زیرا باعث می شود احساس کنید در کاری شکست خورده اید. اما در فرهنگ های دیگر از جمله ژاپن، زندگی عاطفی ایده آل متعادل تر است. زیرا از نظر آنها، یک فرد کاملاً منظم تشخیص می دهد که در اکثر موارد زندگی منفی و مثبت وجود دارد و به خودش اجازه می دهد هر دو را تجربه کند.

بدبینی دفاعی

افراد بدبین بیش از افراد خوش بین افسرده می شوند.

این باور درست است و از نظر صفات عمومی افراد بدبین بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند. با این حال، تصویر کلی پیچیده تر است. تحقیقات نشان می دهد که در واقع افراد با بدبینی دفاعی نسبت به دیگر بدبین ها کمتر دچار افسردگی می شوند و به طور قابل توجهی کمتر از افراد خوش بین دچار افسردگی می شوند. آنچه خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد ، هنگامی است که بدبینی با ناامیدی همراه شود. یعنی وقتی که افراد بدبین احساس می کنند هیچ کنترلی بر شرایط خود دارند.

در اینجا تمایز بین بدبینی دفاعی و بدبینی مهلک اهمیت پیدا می کند. بدبینان دفاعی در جهت بهتر شدن کارها در زندگی فعالیت می کنند. از طرف دیگر بدبینان تقدیرگرا ممکن است همان تمایل اساسی برای تجربه احساسات منفی را داشته باشند، اما آنها به جای اینکه برای کاری که می توانند انجام دهند فعال شوند، تصور می کنند که سرنوشت و تقدیر آنها به همان شکلی است که هستند و امیدی وجود ندارد. این مسیری است که می تواند به افسردگی منجر شود.

 

خوش بینی یک عنصر اصلی در شکوفایی انسان است، در حالی که بدبینی یک مانع اصلی برای رفاه است.

این باور بیش از حد ساده و بی معنی است. اگر شکوفایی را اساساً بر اساس احساسات مثبت تعریف کنید، واقعاً خوش بینی تجربه احساسات مثبت را برای شما بسیار بیشتر می کند. اما از آنجا که این امر با گرایش خلق و خوی افراد به تجربه احساسات مثبت ارتباط دارد، مشخص نیست که چه چیزی اولویت دارد. همچنین مشخص نیست که آنچه احساسات مثبت را می تواند به خوش بینی مرتبط سازد می تواند برای افرادی که خوش بین نیستند کاربرد داشته باشد؟ زیرا اینگونه نیست که افراد با تظاهر به خوش بینی بتوانند اوضاع بهتری داشته باشند.

 

افراد بدبین نیز می توانند خوشحال باشند.

این باوری درست است. ارزشی که مردم به عنوان نتیجه برای سعادت قائل می شوند بسیار متفاوت است. بدبین های دفاعی مطمئناً لحظات خوشبختی زیادی دارند و از چیزهای زیادی در زندگی خود لذت می برند. اما این جایی نیست که تمرکز آنها باشد. در عوض ، آنها می خواهند پشیمان نشوند و در جهت اهداف خود تلاش کنند. آنها می خواهند احساس کنند گویی در یک شرایط خاص تمام تلاش خود را کرده اند و می خواهند اضطراب خود را مدیریت کنند تا این امر در اهداف آنها تداخل ایجاد نکند.

علاوه بر این، بدبین های دفاعی قادر به تحمل احساسات منفی هستند. هدف بسیاری از افراد به محض مواجهه با اضطراب خلاص شدن از آن و احساس خوشبختی است. اما، قدرت بدبین های دفاعی در توانایی آنها برای درک شرایط و تفکر مثبت است، “من تشخیص می دهم که احساس اضطراب می کنم. من می دانم که با این اضطراب چه باید بکنم و اجازه نمی دهم مانعم شود. ” این غیر از انکار یا تلاش برای سرکوب یا جلوگیری از آن است.

بدبینی دفاعی

خوش بینی هیچ چیز منفی ندارد.

این باور هم نادرست است. در حال حاضر ، خوش بینی تقریباً همیشه خوب به نظر می رسد، زیرا کاملاً با احساس خوشبختی ارتباط دارد. نقطه ضعف خوش بینی هنگامی نمایان می شود که شما به چگونگی برنامه ریزی و پیش بینی افراد از وقایع آینده می نگرید. بدبین ها هرگز از اشتباه پیش آمده تعجب نمی کنند، در حالی که افراد خوش بین اغلب با ناکامی ها متحیر می شوند و نتیجه منفی پیش بینی نشده معمولاً منفی تر از آن است که انتظار دارند. اگر شما همیشه انتظار دارید که اتفاقات فوق‌العاده‌ای رخ دهند اما به طور مداوم ناامید می شوید، باید گفت که این چندان سازگار و عادی نیست .

جان مک کین، در مورد خوش بینانی که بیشترین رنج را در اردوگاه های زندان متحمل شده اند نوشت: آنها مدام به خود می گفتند که تا تاریخ معینی آزاد می شوند و وقتی چنین اتفاقی نیفتاد، به شدت افسرده شدند. این یک مورد بسیار شدید است، اما بخشی از فرض را به دست می آورد. خطر دیگر خوش بینی این است که همیشه فکر مثبت ممکن است باعث اعتماد به نفس بیش از حد شما  شود، و به نوبه خود شما را به نادیده گرفتن خطرات و مشکلات احتمالی که باید جدی بگیرید هدایت کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که افراد خوش بین در کوتاه مدت می توانند مقابل چالش ها بسیار خوب عمل کنند. وقتی عملکرد ایمنی بدن شما در برابر بیماری ساده ای مانند سرما خوردگی دچار اختلال می شود، می توانید در مدت کوتاهی شرایط را به حالت عادی برگردانید. اما وقتی چالش های بیماری سخت تر می شود و بیشتر ادامه پیدا می کند سیستم ایمنی بدن با مشکل مواجه می شود و شما نمی توانید آن سطح از مبارزه را در سیستم ایمنی بدن خود حفظ کنید.

 

چطور از بدبینی دفاعی بتوانیم بیشترین کمک را بگیریم

  • با شناخت نتایج منفی که ممکن است مهم باشد.
  • با شناسایی و استفاده از کارها و روش هایی که می توانید برای جلوگیری از نتایج منفی به کار بگیرید.

اگر در شرایطی هستید که فاجعه حتمی است و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید، بدبینی دفاعی کمکی نمی کند. به همین ترتیب، اگر در شرایطی قرار داشته باشید که نتیجه آنچنان مهم نباشد (به عنوان مثال ، هنگام برنامه ریزی برای رفتن به فروشگاه مواد غذایی)، بدبینی دفاعی ممکن است هزینه بیشتری نسبت به بازده شما داشته باشد. از طرف دیگر ، اگر در شرایطی قرار دارید که نتایج منفی می تواند جدی باشد، بدبینی دفاعی می تواند بسیار سازگار باشد. به عنوان مثال، من ترجیح می دهم كه افرادی با بدبینی دفاعی عهده دار راكتور هسته ای باشند تا آنها بتوانند همه مواردی را كه ممکن است باعث خطا و فاجعه شوند، پیش بینی كنند و برای جلوگیری از آن تلاش كنند.

 

چگونه می توان خوش بین بود

  • سعی کنید مرتبا وقت خود را صرف فکر کردن به زمانهایی کنید که همه چیز در زندگی شما به خوبی پیش رفته است. این کار باعث می شود که این خاطرات مثبت و کار هایی که برای بهبود شرایط انجام داده اید در دسترس قرار بگیرد تا در سناریو های آینده به شما کمک کنند.
  • سعی کنید وضعیت های مختلفی از یک موقعیت خاص را در ذهن خود ترسیم کنید و توجه داشته باشید که وضعیت، ممکن است عادی و طبیعی نباشد. این به شما کمک می کند تا با تفکر و تحلیل به موقعیت ایجاد شده نگاه کنید و انتخاب بهتری برای کنترل شرایط داشته باشد.

 

منابع:

کلینیک آوان فقط از منابعی با کیفیت بالا از جمله مطالعات بررسی شده برای حمایت از حقایق موجود در مقالات استفاده می کند.

 

  1. بدبینی ، خوش بینی و بدبینی دفاعی/نوشته Julie Norem / انجمن روانشناسی آمریکا (2001)
  2. بدبینی دفاعی: مهار اضطراب به عنوان انگیزه/نوشته (Norem, J. K., & Cantor, N) مجله شخصیت و روانشناسی (1986) 
  3. خوش بینی و سلامت جسمی: نگاهی طولانی به عقب ، نگاهی سریع به جلو/نوشته (Scheier, M. F., & Carver, C. S.) انجمن روانشناسی آمریکا (2018)
  4. خوش بینی و تأثیر آن بر بهزیستی ذهنی و جسمی. تمرین بالینی و اپیدمیولوژی در بهداشت روان/نوشته (Conversano, C., Rotondo, A., Lensi, E., Della Vista, O., Arpone, F., & Reda, M. A.) کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع (کلینیک آوان) بلامانع است.

0 0 vote
امتیاز به مقاله
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments