چگونه به خود ایمان داشته باشیم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه به خود ایمان داشته باشیم؟

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – ایمان داشتن به خود، می تواند به ما کمک کند تا به اهدافمان برسیم، رویاهایمان را آشکار کنیم و رفاه مان را افزایش دهیم. اما در طرف مقابل، عدم اعتقاد به خود به این معنی است که ما کمتر احتمال دارد عمل کنیم، تغییر کنیم یا برای بهبود اوضاع تلاش کنیم. در واقع، وقتی انتظار داریم که شکست بخوریم، بیشتر احتمال دارد که شکست بخوریم.

این بدان معناست که باور به خودمان به نوعی مانند سوئیچ اتومبیلی است که با چرخاندنش استارت می زند و اتومبیل را روشن می کند. ما واقعاً بدون این سوئیچ نمی توانیم جایی برویم. ما نمی توانیم خودمان را به جلو ببریم، ما مسدود می شویم زیرا افکار، نگرش‌ها و اعمال ما با اهدافمان همسو نیستند. بنابراین، ما یا کاری را که لازم است انجام نمی دهیم یا اینکه در طول مسیر خودمان را تخریب می کنیم، گاهی به روش های خودآگاه و گاهی به روش های ناخودآگاه.

مؤلفه های کلیدی ایمان به خود

باور به خود شامل مواردی مانند عزت نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به خود، خودمختاری و تسلط بر محیط است.

  • عزت نفس این احساس است که شما به عنوان یک انسان ارزش دارید.
  • اعتماد به نفس یک نگرش مثبت در مورد توانایی ها، کیفیت ها و قضاوت های شماست.
  • اعتماد به خود به این معنی است که می توانید به خودتان تکیه کنید.
  • خودمختاری یعنی احساس توانایی انتخاب و هدایت رفتار خود.
  • تسلط بر محیط، اعتقاد شما به این است که تلاش شما منجر به تغییراتی می شود که می خواهید.

اینها برخی از مؤلفه های کلیدی هستند که در باور به خودتان نقش دارند. شاید شما فقط برای یکی از آنها تلاش می کنید یا شاید برای همه آنها تلاش می کنید. با درک اینکه مشکلات شما کجاست، تغییر نگرش در مورد خودتان آسان تر خواهد بود.

سوالاتی که باید از خود بپرسید

این سوالات را از خود بپرسید تا بهتر متوجه شوید که آیا عواملی وجود دارد که مانع از باور شما به خودتان می شود یا خیر:

  • ارزش خود: آیا برای خود به عنوان یک انسان ارزش قائل هستید؟ قبول داری که بدتر از بقیه نیستی؟
  • اعتماد به نفس: آیا نسبت به مهارت ها، نقاط قوت و توانایی های خود احساس خوبی دارید؟ آیا نسبت به خصوصیات شخصی خود احساس خوبی دارید؟ آیا نسبت به قضاوت و میزان عدم تصمیم گیری خود احساس خوبی دارید؟
  • اعتماد به خود: آیا می توانید به خودتان تکیه کنید؟ آیا می توانید اعتماد کنید که آنچه را که می گویید انجام خواهید داد؟
  • خودمختاری: آیا در انجام کاری که می خواهید انجام دهید احساس آزادی می کنید؟ آیا باور دارید که هیچکس نمی تواند شما را از رسیدن به رویاهایتان باز دارد؟
  • تسلط بر محیط: وقتی اقدامی انجام می دهید، آیا معتقدید که به نتایج مورد نظر شما می رسد؟ آیا باور دارید که می توانید به چیزهایی که می خواهید برسید؟

اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ «نه» دادید یا به «نه» تمایل داشتید، احتمالاً این موارد توانایی شما را برای باور به خودتان خنثی می‌کنند. مدتی را صرف فکر کردن بیشتر در مورد اینکه چگونه می توانید این باورهای خود را تغییر دهید تا به خودتان بیشتر ایمان بیاورید کنید.

چگونه به خود ایمان داشته باشیم؟

خودگویی خود را تغییر دهید

هنگامی که باورهای غیرقابل حمایت خود را شناسایی کردید، با صحبت کردن با ندای درونی خود، این باورها را زیر سوال ببرید. اگر احساس می کنید هیچ ارزشی ندارید، به خود بگویید: “شما فردی ارزشمند، شگفت انگیز و شایسته زندگی خوب هستید.” یا اگر اعتماد به نفس ندارید، ویژگی ها و مهارت های مثبت خود را به خود یادآوری کنید.

نشان داده شده است که خودگویی مثبت عملکرد ما را بهبود می بخشد. با گفتن حرف های مثبت به خود، می توانیم شروع به بازنویسی فیلمنامه های درونی خود کنیم. ما می‌توانیم به آرامی اما مطمئناً شروع به ساخت فیلمنامه‌های جدیدی در ذهن خود کنیم که کمی بیشتر شبیه به تشویق‌کننده‌ها و کمی کمتر شبیه به منتقدان هستند. این به ما کمک می کند تا باورهایمان را تغییر دهیم.

ایجاد اعتماد به نفس

ما اغلب اعتماد را چیزی می‌دانیم که برای دیگران داریم. اما می توانیم به خودمان نیز اعتماد داشته باشیم. داشتن (یا نداشتن) اعتماد به خود، مفاهیمی مشابه با اعتماد (یا نداشتن) به دیگران دارد. برای مثال، وقتی به کسی اعتماد می‌کنیم، با او صادق هستیم، می‌توانیم روی او حساب کنیم و مطمئن هستیم که بهترین کار را برای ما انجام می‌دهد.

پس وقتی به خودمان اعتماد نداریم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ خوب، شاید ما نمی خواهیم با خودمان صادق باشیم زیرا هنوز مطمئن نیستیم که شناخت درستی از خود داریم یا نه. شاید برای انجام کارهایی که به خودمان می گوییم نمی توانیم روی خودمان حساب کنیم. یا شاید می ترسیم به جای کمک به خود کارهایی برای آسیب رساندن به خود انجام دهیم.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از ما واقعاً مشکلات اعتماد به نفس داریم. به عنوان مثال، شاید هزار بار به خودمان گفته ایم که قرار است ورزش را شروع کنیم… اما هرگز این کار را انجام نمی دهیم. بنابراین چقدر احتمال دارد که به خودمان اعتماد کنیم تا یک برنامه ورزشی جدید را شروع کنیم؟ خیلی محتمل نیست.

در اینجا چند نکته برای شروع اعتمادسازی در درون خود آورده شده است:

کاری را که می گویید انجام دهید. شاید این به معنای کاهش تعداد تعهدات به دیگران، یادگیری “نه” گفتن یا تعیین مرزهای قوی تر باشد.

با خودتان صادق باشید. برای رسیدن به حقیقتِ آنچه در زندگی واقعاً فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و به آن نیاز دارید، خود را متعهد کنید کنید. سعی کنید خیلی روی کاری که دیگران از شما می خواهند تمرکز نکنید.

کاری را که فکر می کنید درست است انجام دهید. ارزش های خود را زندگی کنید و از قطب نمای درونی خود پیروی کنید. اگر در مسیری هستید که با شما صادق است، به احتمال زیاد باور کردن به توانایی خود برای پیمودن آن آسان تر خواهد بود.

شفاف باشید. واضح تر در مورد اینکه چه کسی هستید و چه می خواهید، صحبت کنید. کارهایی را که مایل به انجام آنها هستید و کارهایی که نیستید را بشناسید. به این ترتیب می توانید به خودتان اعتماد کنید که تصمیمات خوبی بگیرید و آنها را به طور مؤثر انتقال دهید.

در پایان

باور به خود، چیزی بیشتر از اینکه خودمان را مجبور کنیم عشق به خود را توسعه دهیم و به دنبال اهدافمان باشیم نیاز دارد. مهم ترین مسئله این است که ببینیم کجا گیر کرده ایم و دلسوزانه در مورد چگونگی خارج شدن کاوش کنیم. امیدوارم نکات گفته شده در این مطلب برای شروع مفید باشد.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

چگونه خودفریبی را تشخیص دهیم؟

5 نکته برای افزایش اعتماد به نفس

3 نکته برای جلوگیری از تله بیشتر خواستن

3/5 - (2 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها