درمان افسردگی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

درمان افسردگی

افسردگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد ؟

افسردگی یکی از رایج ترین بیماری های روحی است که بسیاری از افراد با آن زندگی می کنند. افسردگی بر تمام گروه های سنی و قومی تاثیر می گذارد. از کودک یا نوجوانی که پشت میز مدرسه می نشیند تا رئیس هیئت مدیره ای که بر صندلی ریاست تکیه می زند، هیچ کس در برابر تاثیرات افسردگی مصون نمی ماند. همه ما گاهی اوقات احساس ناراحتی می کنیم اما افسردگی چیزی بیش از یک احساس کوتاه و گذار است. افسردگی با احساس نا امیدی و غمگینی بی وقفه  شناخته می شود و فرد مبتلا نمی تواند به تنهایی از آن رهایی پیدا کند.  افسردگی یک بیماری مزمن می باشد که نیاز به درمان دارد و خوب است که بدانید افسردگی قابل درمان می باشد و همچنان محققان در حال توسعه درمان افسردگی هستند. علی رغم اینکه افسردگی در تمامی کشور های جهان شناخته شده است و درمان های موثری برای این اختلال وجود دارد ، اما با این وجود بسیاری از افراد برای کمک گرفتن و درمان افسردگی خود اقدامی نمی کنند . دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد به دنبال درمان افسردگی نیستند . اگر چه جوامع از نظر تغییر در درک عمومی در خصوص افسردگی راهی طولانی را طی کرده است ، اما هنوز هم یک ننگ در رابطه با این اختلال وجود دارد . طبق گفته اتحاد ملی بیماری های روانی آمریکا ( NAMI ) بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی همچنان مورد تبعیض قرار می گیرند . دلیل دیگر عدم مراجعه افراد برای درمان افسردگی این است که قادر به تشخیص علائم نیستند . باید گفت ، غم و اندوه تنها نشانه های افسردگی نیستند و برخی از علائم این بیماری کاملا غافلگیر کننده و ظریف هستند . درمان افسردگی روانشناس

علائم افسردگی

در ادامه به برخی از رایج ترین علائم افسردگی اشاره می کنیم: مشکل در تصمیم گیری: هنگامی که افسرده هستید ، تصمیم گیری های ساده برایتان دشوار می شوند . موارد کوچکی که به طور معمول به آنها فکر نمی کنید سخت می شوند. مانند تصمیم گیری در مورد اینکه برای صبحانه مربا بخورید یا پنیر. (پیشنهاد می‌شود مقاله 3 نکته برای مقابله با فلج تصمیم گیری را مطالعه کنید.) مشکلات جسمی غیرقابل توضیح: مواردی مانند درد مزمن و معده درد بدون دلیل جسمی می تواند نشانه افسردگی باشد. تحریک پذیری تحریک: خلق و خوی تحریک پذیر ، علامت شایع افسردگی به ویژه در کودکان و نوجوانان است. احساس پایداری غم و اندوه: احساس خرد کننده غم و اندوه که پس از دو هفته از بین نرود می تواند نشانه افسردگی باشد. همه انسان ها گاه و بی گاه احساس غم می کنند. با این حال، با افسردگی، احساس غم و اندوه مانع انجام کارهایی می شود که به طور معمول انجام می دهید، مانند رفتن به محل کار. انزوای اجتماعی: افسردگی می تواند باعث شود شما از دوستان و خانواده دوری کنید . افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تنها و منزوی به نظر برسند. احساس ارزشمندی: افسردگی باعث می شود که احساس ارزشمندی شخص به خودش کاهش یابد . خستگی: هنگامی که افسرده هستید حتی یک اعمال جزئی نیز می تواند باعث خستگی مفرط شود . افسردگی باعث می شود حتی صبح از تخت خارج نشوید . علاقه ای به فعالیتهای لذت بخش ندارید: با افسردگی ، دیگر اهمیتی برای انجام فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید ، وجود ندارد . مثلا اگر قبلا هر روز تمرین یوگا می کردید ، اکنون دیگر آن را انجام نمی دهید . افزایش یا کاهش زیاد وزن: آیا اخیراً وزن زیادی از دست داده اید ؟ شاید دیگر از غذا خوردن لذت نبرید . کمبود اشتها در افسردگی شایع است ، که می تواند باعث کاهش وزن شود . برعکس ، افسردگی می تواند باعث پرخوری برخی از افراد شود و منجر به افزایش وزن شود . بی قراری یا تحریک: افسردگی گاهی باعث تحریک و بی قراری می شود . اگر افسرده باشید ، ممکن است احساس زخم یا لکه بینی کنید . این احساسات می تواند آرامش و قطع خواب را سخت کند. سستی یا عقب ماندگی روانی حرکتی: یکی از نشانه های افسردگی است . عقب ماندگی روانی-حرکتی می تواند باعث کندی حرکت فرد نسبت به حالت طبیعی شود . ممکن است انجام وظایف بیشتر طول بکشد . عقب ماندگی روانی-حرکتی همچنین می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد ، همچنین باعث می شود فرد کندتر صحبت کند . درمان افسردگی با روانشناس

انواع افسردگی

انواع مختلف افسردگی وجود دارد که هر کدام علل ، اثرات و علائم منحصر به فردی دارند . از آنجا که درمان افسردگی بسته به نوع آن متفاوت است ، دانستن اینکه چه نوع افسردگی دارید می تواند کمک زیادی به مدیریت علائم کند . درمانگر یا پزشک شما تشخیص می دهد که چه نوع افسردگی دارید و بر اساس آن یک برنامه درمانی برای درمان افسردگی تدوین می کند .

اختلال افسردگی اساسی

وقتی مردم از اصطلاح افسردگی استفاده می کنند ، معمولاً به اختلال افسردگی اساسی اشاره می کنند . برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی ، باید پنج یا بیشتر از علائم فوق را برای مدت حداقل دو هفته داشته باشید. چندین زیرگروه مختلف افسردگی اساسی وجود دارد. در اینجا چند مورد از رایج ترین آنها آورده شده است : با الگوی فصلی : این نوع افسردگی اغلب با عنوان اختلال عاطفی فصلی یا SAD یاد می شود . افراد مبتلا به این نوع افسردگی فقط در یک قسمت از سال علائم را تجربه می کنند ، به طور معمول در پاییز یا زمستان. علائم در بقیه سال از بین می روند. با شروع عادت ماهیانه : افسردگی با شروع پریودال  که در زمان حاملگی و تا چهار هفته پس از زایمان آغاز می شود . این نوع افسردگی به عنوان “افسردگی پس از زایمان” نیز شناخته می شود . با ویژگی های روان پریشی : افسردگی با ویژگی های روان پریشی نوعی افسردگی است که شامل علائم روان پریشی ، مانند هذیان یا باورهای غلط و توهم می باشد که اشاره به دیدن یا شنیدن چیزهایی است که واقعی نیستند . با اضطراب : این نوع افسردگی علائم اضطراب را نیز در فرد نشان می دهد . فرد باید حداقل دو مورد از علائم اضطراب زیر را داشته باشد تا با این نوع افسردگی تشخیص داده شو : احساس نگرانی برای اینکه هر لحظه ممکن است اتفاقی بیافتد ، مشکل در تمرکز به دلیل نگرانی ، احساس بی قراری و ترس از دست دادن کنترل امور . با ویژگی های غیر معمول : این زیرگروه که گاهی اوقات افسردگی غیرطبیعی نامیده می شود ، شامل علائم خاص زیر است: افزایش اشتها یا افزایش وزن ، خواب زیاد ، احساس سنگینی و احساس حساسیت نسبت به انتقاد یا رد آن .

اختلال افسردگی مداوم

این اختلال قبلاً به عنوان دیستیمیا شناخته می شد . این حالت به نوع افسردگی کمتر شدید ، اما مزمن اشاره دارد . افرادی که به اختلال افسردگی مداوم مبتلا هستند ممکن است علائم افسردگی در طی چند سال را در درجه پایین تجربه کنند . علائم آن خفیف اما پایدار است .

اختلال نارسایی قبل از قاعدگی ( PMDD )

این نوعی افسردگی است که بعضی از خانمها تجربه می کنند و حدود یک هفته قبل از عادت ماهانه اتفاق می افتد . این علائم شامل علائم سندرم قبل از قاعدگی ( PMS ) مانند گریه مکرر یا بدخلقی ، تحریک پذیری ، عدم علاقه به فعالیت های لذت بخش ، علائم بدنی ، مشکلات خواب و تغییر اشتها است . درمان افسردگی با روانشناس

درمان افسردگی

طیف وسیعی از درمان های موثر برای افسردگی وجود دارد . طبق انجمن روانپزشکی آمریکا ، تقریباً 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به افسردگی بهبود قابل ملاحظه ای را با درمان تجربه می کنند .  برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی درمان معمولاً شامل ترکیبی از درمان ها ، از جمله دارو و روان درمانی است . درمان معمولا بصورت ترکیبی انجام می شود که شامل روان درمانی و دارو درمانی می باشد .

روان درمانی

تحقیقات تایید می کند که روان درمانی در کنار دارو درمانی بسیار موثر است  . در حقیقت ، در طولانی مدت روان درمانی بهتر از دارو درمانی عمل می کند و همچنین مقرون به صرفه است . اما نکته اصلی یافتن یک درمانگر خوب است  . برای یافتن یک درمانگر خوب ، به دنبال شخصی بگردید که :
  • قابل اعتماد باشد .
  • مهارت های بین فردی خوبی داشته باشد .
  • امید و خوش بینی را ارائه دهد .
  • پیشرفت را رصد می کند .
  • انعطاف پذیر باشد و در صورت عدم درمان تمایل به ارجاع داشته باشد .
  • تکیه بر تحقیق داشته باشد .
انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد. همه آنها یک هدف دارند و آن کمک به شما در درک افسردگی، یادگیری روشهای کنار آمدن و کمک به شما در کنترل بیشتر است. در اینجا برخی از رایج ترین انواع درمان اشاره می کنیم: درمان فردی: یکی از رایج ترین رویکرد های درمان فردی ، درمان شناختی رفتاری یا CBT است . این روش درمانی شامل تغییر الگوها و رفتارهای فکری است که به درمان افسردگی کمک می کند . شما می توانید روش های سالم تری برای کنار آمدن با علائم افسردگی خود یاد بگیرید . زوج درمانی: افسردگی می تواند روابط را تحت تأثیر قرار دهد. زوج درمانی به تأثیری که افسردگی بر روابط فرد دارد، کمک می کند. خانواده درمانی: خانواده درمانی به بررسی پویایی خانواده  و اعضای خانواده در شناسایی راه هایی برای حمایت از عزیزانشان که دچار افسردگی هستند کمک می کند. گروه درمانی:  گروه درمانی می تواند به شما کمک کند تا از دیگر افرادی که از افسردگی رنج می برند، بتوانید افسردگی خود را بپذیرید و با استفاده از تجربیات افراد دیگر قدم های مثبتی برای درمان افسردگی خود بردارید. درمان افسردگی با روانشناس

استراتژی های خودیاری برای افسردگی

افسردگی نوعی اختلال نیست که بتوانید به تنهایی درمان کنید. استراتژی های خودیاری مکمل خوبی برای روان درمانی و داروهای افسردگی است. تغییر برخی از عادات زندگی ساده می تواند به شما کمک کند تا به طور طبیعی با افسردگی مبارزه کنید. در اینجا برخی از بهترین درمان های خودیاری برای افسردگی آورده شده است :

به طور منظم تمرین کنید

ورزش یک روش طبیعی و عالی برای درمان افسردگی است. ورزش کردن باعث تولید مواد شیمیایی به نام اندورفین می شود که به تقویت روحیه کمک می کند. مشخص شده است که ورزش منظم ( حداقل دو تا سه بار در هفته ) به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

خوب خوابیدن را تمرین کنید

افسردگی اغلب از بسیاری جهات بر خواب تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است کم یا زیاد بخوابند. برای به حداقل رساندن تأثیر افسردگی بر روی خواب، از کیفیت خواب خود اطمینان حاصل کنید. سعی کنید هر شب در یک زمان مشخص بخوابید و صبح ها در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید. در طول روز از چرت زدن خودداری کنید و همچنین استفاده از وسایل الکترونیکی مانند موبایل را یک ساعت قبل از خواب متوقف کنید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

بدون توجه به آنچه برخی از پست ها و وبلاگ های آنلاین ادعا می کنند، هیچ رژیم یا غذایی خاصی وجود ندارد که افسردگی را تسکین دهد. با این حال، بهتر است به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید. تحقیقات تأیید کرده است که رژیم غذایی پر از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به افسردگی در ارتباط است در حالی که رژیم غذایی با مقدار زیادی از غذاهای فرآوری شده، لبنیات پرچرب و مصرف کم میوه و سبزیجات تازه با افزایش همراه است. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که افسردگی باعث رفتار ناسالم در غذا خوردن می شود. دلیل دیگر این است که رژیم غذایی بر تمام جنبه های سلامتی از جمله بهزیستی ذهنی تأثیر می گذارد.

به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

حمایت اجتماعی بخش مهمی برای غلبه بر افسردگی است. افسردگی و اختلال دو قطبی، به دلیل ماهیت، باعث فاصله گرفتن فرد از جامعه و حتی خانواده می شود. برقراری ارتباط با دیگران می تواند گامی مهم در جهت پرورش یک زندگی سالم تر باشد. اگر شما هم احساس می کنید دچار افسردگی شده اید و این اختلال شما را آزرده کرده، می توانید با کلینیک آوان تماس گرفته و برای درمان افسردگی خود اقدام کنید. مطالب مشابه: