درمان وسواس فکری عملی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

درمان وسواس فکری عملی

وسواس فکری عملی ( OCD ) چیست ؟

وسواس فکری عملی اختلالی مزمن است که در آن فرد دچار افکار وسواس گونه و رفتار های غیر قابل کنترل می شود که تمایل به تکرار آن رفتار دارد ، زیرا درگیر شدن در این اعمال و افکار تکراری راهی برای کاهش و مدیریت اضطراب فرد است .  بسیاری از مبتلایان به اختلال وسواس فکری کاملاً آگاه هستند که افکار و رفتارهایشان منطقی نیست ، با این وجود توانایی مقاومت در برابر اعمال خود را ندارند . این به این دلیل است که اگر مغز آموزش ببیند که درگیر یک الگوی فکری یا اصرار خاص شود ، دشوار است که به افکار و رفتارهای عادی تن دهد . فردی که مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی می باشد معمولا احساسات شدیدی را تجربه می کند که منجر به انجام رفتار های خاصی می شود ، این رفتار ها موجب تسکین کوتاه مدت از فشار روانی می شود . به عنوان مثال ، وقتی کارها بدون نقص انجام نمی شود ، اضطراب افزایش می یابد و منجر به وسواس عملی می شود . وقتی وسواس فکری عملی  در شدیدترین شکل خود باشد ، می تواند از مشارکت فرد در مسئولیت های روزمره ، که برای کیفیت زندگی سالم ضروری است ، جلوگیری کند . درمان وسواس فکری عملی بسیاری از موارد مربوط به سلامت روان همراه با اختلال وسواس فکری است ، مانند ابتلا به اختلالات اضطرابی ، داشتن اختلال در غذا خوردن یا احتمالا افسردگی . معمولا افراد مبتلا به وسواس فکری عملی ، از موقعیت ها و مکان های خاصی که ممکن است در انزوای اجتماعی آنها نقش داشته باشد اجتناب می کنند . علاوه بر این ، وجود وسواس فکری عملی ممکن است منجر به اعتیاد شود ، زیرا اعتیاد نوعی فرار از رنج عاطفی است .

تفاوت وسواس فکری با وسواس عملی

افراد مبتلا به OCD یا وسواس فکری عملی ، معمولا هم وسواس فکری و هم وسواس عملی را باهم تجربه می کنند که می تواند لیستی طولانی از چالش ها را برایشان ایجاد کند . با این حال ، برخی از افراد ممکن است فقط وسواس فکری یا فقط وسواس عملی را تجربه کنند . شدت علائم ممکن است با گذشت زمان تغییر کند اما اغلب در دوره هایی که فشار روانی و اضطراب بیشتر می شود ، این اختلال بدتر می شود . در زیر وسواس فکری و وسواس عملی را با ذکر علائم توضیح می دهیم . وسواس فکری ، اصرار یا تصویر ذهنی مکرر است که باعث ایجاد اضطراب می شود . علائم رایج عبارتند از :
  • ترس از میکروب یا آلودگی
  • افکار ممنوع یا تابوی ناخواسته
  • افکار پرخاشگرانه نسبت به دیگران یا خود
  • نظم و انضباط زیاد
وسواس عملی رفتارهایی تکراری است که فرد مبتلا به وسواس فکری عملی تمایل به انجام آن را در پاسخ به یک فکر وسواسی دارد . اعمال های رایج عبارتند از :
  • تمیز کردن بیش از حد ویا شستن دست
  • ترتیب اشیاء به روشی خاص و دقیق
  • بررسی مکرر مانند اینکه مرتبا قفل بودن درب یا خاموش بودن اجاق گاز را بررسی می کنند
  • شمارش اجباری
درمان وسواس فکری عملی بسیاری از مبتلایان به اختلال وسواس فکری می توانند با یکی از دسته رفتار های زیر در ارتباط باشند : شستن دست : ترس زیاد در مورد میکروب یا آلودگی می تواند منجر به وسواس در تمیز نگه داشتن قسمت هایی از بدن شود . این رفتار ممکن است به حدی شدید شود که فرد مبتلا روزانه دوازده بار دست خود را بشوید و باعث تحریک پوست یا خونریزی شود . شمارش و رفع نقص :  تمایل به قرار دادن اشیاء با ترتیب خاص که شامل ترتیب بر اساس اندازه ، تعداد یا رنگ باشد در این دست از افراد معمول است و اگر جزئیات در جای خود نباشد می تواند اضطراب و نگرانی زیادی را برایشان ایجاد کند . عدم رعایت ترتیب صحیح عددی یا قرارگیری صحیح برای این افراد قابل قبول نیست و می تواند اضطراب آنها را چنان شدید کند که منجر به حملات پانیک شود . تعداد دفعاتی که برای تنظیم ترتیب صحیح نیاز است برای فردی که از وسواس فکری عملی رنج می برد مهم نیست زیرا رفتارهای آنها بخشی از یک روند فکر منطقی نیست . داشتن شک یا افکار منفی : در بسیاری از موارد ، فرد مبتلا به وسواس فکری عملی ، افکار مکرر در مورد خشونت خواهد داشت . این موارد می تواند شامل انواع مختلف خشونت باشد که ممکن است از ایده های مضر جزئی تا ایده های قابل توجه و آزار دهنده باشد . اکثر این اصرارها و عقاید ممکن است توسط اعتقادات مذهبی منع شده باشد و انجام این نوع فعالیتها ممکن است تبدیل به اجبار به نیایش بیش از حد شود . چنین رفتاری می تواند منجر به درگیری داخلی زیادی شود و احساس آشفتگی عاطفی را بیشتر کند . بررسی مجدد : برای فرد مبتلا به وسواس فکری عملی ، به طور مداوم نیاز به بررسی مجدد وجود دارد ، مواردی مانند قفل کردن درها ، خاموش کردن اجاق گاز یا بستن درب پارکینگ . اکثر افرادی که دچار حملات شدید وسواس فکری عملی هستند ممکن است از خانه خارج شده و دوبتره برگردند تا بارها و بارها چک کنند و اطمینان حاصل کنند . این مسئله می تواند منجر به تأخیر در کار ، از دست دادن قرار ملاقات ها و به هم خوردن برنامه های روزمره شود . درمان وسواس فکری عملی احتکار وسایل : مبتلایان به اختلال وسواس فکری و عملی معمولاً  از دست دادن وسایلی که احتمال می دهند داشتن آنها ضروری است ترس زیادی دارند و این امر نیاز به احتکار اشیا را ایجاد می کند . اشتغال به این فعالیت می تواند باعث نگرانی بسیاری از اعضای خانواده شود و در عین حال انبوه وسایل و لوازم فضای خانه را اشغال کند . احتکار می تواند داشتن خانه ای تمیز برای زندگی را غیر ممکن کند و به طور بالقوه می تواند به شیوع میکروب ها و بیماری ها کمک کند . در موارد شدید ، احتکار ممکن است به حدی زیاد شود که راه رفتن در فضای منزل مشکل شود . رفتارهای تکراری : برای بسیاری از افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی ، تکرار در بسیاری از فعالیت های روزمره معمول است . بارها و بارها همان کار را انجام می دهند تا اطمینان حاصل کنند که درست است . آنها می توانند تلاش بسیار زیادی را صرف کنند و زمان زیادی را مصرف کنند . انجام فعالیت های تکراری یک روش بسیار غیرمولد برای گذر از هر روز است . بخاطر داشته باشید هرچه شدت وسواس فکری شدیدتر باشد ، وسواس عملی نیز بدتر می شود . این می تواند از یک فرد به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد ، با این حال مراجعه به مرکز مشاوره برای درمان وسواس فکری عملی می تواند کمک لازم را برای درمان ارائه دهد .

یافتن روش درمانی برای وسواس فکری و عملی

بسیاری از روشهای درمانی مفید و استراتژیهای مکمل خودیاری برای مقابله با وسواس فکری عملی وجود دارد . مراقبت از خود می تواند به طور قابل توجهی علائم این اختلال را کاهش دهد و می تواند کیفیت زندگی بهتری را فراهم کند . مراجعه به مرکز مشاوره و کمک گرفتن از یک متخصص درمان وسواس خوب ، کلیدی برای یافتن روش درمانی مناسب است که نیازهای هر فرد مبتلا را برآورده می کند . انتخاب یک متخصص درمان وسواس در مرکز مشاوره ای معتبر برای به دست آوردن نتایج مطلوب کوتاه مدت و بلند مدت ضروری است. درمان وسواس فکری عملی

برخی از گزینه های درمانی وسواس فکری شامل موارد زیر است :

درمان دارویی برای وسواس فکری عملی

یکی از راه های درمان وسواس فکری عملی استفاده از دارو های تجویز شده توسط پزشک می باشد . اما با این حال ، مهم است که ابتدا یک برنامه درمان فردی را از روانشناسی که متخصص وسواس فکری عملی می باشد دریافت کنید . داشتن ارزیابی دقیق از شدت وسواس فکری عملی و تأثیر آن بر فعالیتهای روزمره ، یک مولفه مهم در یافتن داروی مناسب و دوز مناسب است . یادتان باشد ؛ ممکن است مدتی طول بکشد تا هر دارویی تاثیر کند و از مزایای کامل مصرف آن بهره مند شد . در بعضی موارد ، ممکن است شش یا هشت هفته طول بکشد تا افراد بتوانند اثرات کامل دارو را احساس کنند ، بنابراین صبر بخشی مهم در درمان شما می باشد .

روان درمانی

علاوه بر دارو ، روان درمانی نیز برای به حداقل رساندن تاثیر وسواس فکری عملی در زندگی روزمره توصیه می شود . دانستن برخی از اشکال مختلف روان درمانی می تواند به شما در جستجوی درمان مناسب کمک کند . درمان شناختی رفتاری ( CBT ) : درمان شناختی رفتاری برای افرادی که از وسواس فکری عملی رنج می برند بسیار مفید است . در این رویکرد درمانی برروی شناسایی افکار وسواسی که ممکن است منجر به افزایش احساس اضطراب شوند ، متمرکز است و می تواند در جایگزینی روش تفکر واقع بینانه تر بسیار موثر باشد . همکاری نزدیک با متخصص درمان افسردگی برای بدست آوردن نتایج مورد نظر طی فرآیند درمانی مهم است . غرقه سازی یا مواجهه : اجازه دادن به فرد برای مقابله با ترس خود در محیطی که هم ایمن باشد و هم کنترل شده می تواند در کاهش تأثیرات وسواس فکری عملی مفید باشد . درگیر شدن در این نوع درمان ممکن است افراد را تشویق کند تا نسبت به موقعیت های خاص که معمولاً اضطراب آنها را ایجاد می کنند مقاومت یا سازگاری بیشتری نشان دهند . مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از داروها و رویکرد های روانشناختی بهترین راه حل برای وسواس فکری عملی هستند. ترکیبی از روشهای درمانی اغلب به دلیل نتایج سریع و کارآمدی که دارند ، توصیه متخصصان درمان وسواس می باشد . همکاری نزدیک با یک متخصص درمان وسواس می تواند کلید کمک به شما برای داشتن کیفیت زندگی بهتر باشد . بهتر شدن نیاز به تلاش ، نظم و زمان مناسب دارد . همه اینها با راهنمایی و انگیزه حرفه ای امکان پذیر است. درمان وسواس فکری عملی

راهکارهای خودیاری

استراتژی های خودیاری زیادی وجود دارد که می تواند در مقابله با چالش های مختلف وسواس فکری عملی مورد استفاده قرار گیرد و انجام این فعالیت ها به راحتی و به تنهایی خارج از جلسات درمانی انجام می شود : تنفس عمیق: در اختیار گرفتن کنترل خود اغلب می تواند با هماهنگی بیشتر میان ذهن و بدن شما آغاز شود . یک راه عالی برای رسیدن به این هدف ، نفس کشیدن عمیق و تمرکز روی تنفس در طول روز است . ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را حفظ کنید و شما را از رسیدن به افکار وسواس گونه دور نگه دارد . یادگیری مراقبه می تواند راهی عالی برای کنترل بهتر وسواس فکری باشد . تنفس عمیق به راحتی قابل یادگیری است ، به شما این امکان را می دهد که تکنیک ها را تمرین کنید . یادداشت کردن : تلاش برای ثبت سوابق آنچه در طول روز اتفاق می افتد یک روش ایده آل برای هماهنگی بیشتر با ذهن و بدن است . انجام این کار فقط چند دقیقه به طول خواهد انجامید و ممکن است در کاهش بسیاری از تاثیرات وسواس فکری مشترک بین افرادی که از وسواس فکری عملی رنج می برند بسیار مفید باشد . برای موفقیت در این استراتژی خودیاری باید در تلاش خود ثابت قدم باشید . انجام این کار می تواند سوابق کاملی از آنچه هر روز در جریان است را فراهم کند و می تواند در خصوص درمان وسواس فکری عملی نیز بسیار مفید باشد . یادداشت کردن و ثبت ثوابق می تواند برای کاهش استرس و اضطراب همراه با وسواس فکری عملی مفید باشد . خوب خوابیدن : عادت به خواب کافی در هر شب می تواند برای کنار آمدن با وسواس فکری عملی مفید باشد . استراحت خوب می تواند به یک ذهن آرامتر کمک کند ، که برای هر فرد مبتلا به وسواس فکری مفید است . اگر خسته هستید و یا توانایی کمتری برای تمرکز روی کارهای روزمره دارید ، علائم وسواس فکری بیشتری را تجربه خواهید کرد . در بعضی موارد پزشک ممکن است داروی خواب آور را به شما پیشنهاد دهد تا شما بتوانید از خواب کافی برخوردار شوید . برقراری ارتباط با دیگران : برقراری ارتباط با دیگران که با چالش های وسواس فکری عملی دست و پنجه نرم می کنند می تواند یک روش عالی برای مدیریت این شرایط باشد . یادگیری استراتژی های موثر مقابله روزانه با کمک سایر افراد مبتلا به وسواس فکری راهی عالی برای احساس حمایت در سفر به زندگی کامل و سالم است . داشتن یک گروه قابل دسترسی و مایل به پشتیبانی وتعامل می تواند برای هر فرد مبتلا به وسواس فکری بسیار مفید باشد . به کلینیک آوان مراجعه کنید. درمان وسواس فکری عملی

یافتن روانشناس خوب برای درمان وسواس فکری عملی

اگر خودتان یا فردی دیگری که می دانید از وسواس فکری عملی رنج می برد ، می توانید به کمکی که برای داشتن زندگی پر بارتر نیاز دارید ، برسید . شما می توانید با کلینیک روانشناسی آوان تماس بگیرید و از درمانگران این کلینیک که دارای تخصص و دانش برای غلبه بر چالش های وسواس فکری عملی می باشند کمک بگیرید . صرف وقت لازم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی وسواس فکری ارزش تلاش را دارد تا بتوانید از کمکی که در دسترس است بهره مند شوید . یافتن درمانگر وسواس فکری عملی خوب برای کمک به نیاز شما در کاهش وسواس و اضطراب که در وسواس فکری عملی شایع می باشد موثر است . شما می توانید بصورت آنلاین وقت بگیرید ویا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09900064001 تماس بگیرید.

آخرین مطالب:

5/5 - (4 امتیاز)